Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Jag blev orimligt provocerad av att se Trump på presskonferensen igår, han står och pratar om ett land och ett folk som varit i försvarskrig mot ett allt aggressivare Ryssland sedan 2014 och i full skala sedan 2022 - och idioten tar ett tonfall och ett ansiktsuttryck som en mobbande tio-åring på skolgården och hånar Zelenskyj och Ukraina för att de vill ha inflytande över skeendet. Och sen fortsätter han att leverera lögn efter lögn. Sen vet jag egentligen så får ta mig att jag blir provocerad på nytt.

Men det är så jävla lågt.

Och sen står Putin och myser med journalister efter inbjudan i finrummet igen och pratar om "situationen i Ukraina". :yuck:

Det enda som var bra var att att många europeiska ledare stod upp för sanningen på ett behärskat sätt igår. Kontrasten är total.

Nu får USA vad man bett på sina bara knän om. En stark och handlingskraftig ledare. 🫡 🙈

En annan trist bit just nu imho är DCA-avtalet som forcerades fram och trädde ikraft 2024-08-15, och kan avslutas tidigast 2035-08-15. Det touchar förvisso vårt NATO-medlemskap i somliga avseenden men avtalsparten är ju USA som nation. Då, på den tiden avtalet förbereddes och tecknades, trodde vi att USA var vår vän. Om jag var kluven till avtalet då så är jag det ännu mer idag. 😬
Här är ännu en indikation att du inte behöver kommer behöva bekymra dig om nåt DCA-avtal med USA.

https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3likexfsqh225

Jag undrar hur stödet för Trump ser ut i USA idag. En dryg tredjedel av de röstberättigade valde honom men jag har svårt att tro att alla de fortfarande har förtroende för honom, det måste rimligen finnas en del mer liberala republikaner som röstade på honom av ideologi men inte väntade sig detta. Vad finns det för påverkansmöjligheter, vad har de blåa staterna för handlingsutrymme?

Och apropå @Jefferys länk ovan; USA är ju uppenbarligen inte längre vår vän, men kan man gå så långt som att säga att de är vår fiende? Inte direkt, militärt, men det finns ju andra aspekter.

Och apropå @Jefferys länk ovan; USA är ju uppenbarligen inte längre vår vän, men kan man gå så långt som att säga att de är vår fiende? Inte direkt, militärt, men det finns ju andra aspekter.
Vi ska se USA så här:

Som en rik och stark släkting som har börjat knarka och beter sig konstigt.

Kan han ge sig på oss och råna oss?
Han behöver hjälp, hur kan vi hjälpa?
När och om kommer självinsikten för att ta emot hjälp?
Vågar vi dela familjehemligheter?
Vilka nyheter skall vi dela?
Hur skall vi rädda honom och oss från de som utnyttjar svagheten för att blåsa honom?
Är arvet kört för hans barn?
Kan vi bli angripna?
Hur stänger vi dörren och vilka kan hjälpa till att övermanna vid delirium?
Det är sorgligt, han var ju så fin.

Vi ska se USA så här:

Som en rik och stark släkting som har börjat knarka och beter sig konstigt.

Kan han ge sig på oss och råna oss?
Han behöver hjälp, hur kan vi hjälpa?
När och om kommer självinsikten för att ta emot hjälp?
Vågar vi dela familjehemligheter?
Vilka nyheter skall vi dela?
Hur skall vi rädda honom och oss från de som utnyttjar svagheten för att blåsa honom?
Är arvet kört för hans barn?
Kan vi bli angripna?
Hur stänger vi dörren och vilka kan hjälpa till att övermanna vid delirium?
Det är sorgligt, han var ju så fin.
Kan man få honom omyndigförklarad :confused:

Jag blev orimligt provocerad av att se Trump på presskonferensen igår, han står och pratar om ett land och ett folk som varit i försvarskrig mot ett allt aggressivare Ryssland sedan 2014 och i full skala sedan 2022 - och idioten tar ett tonfall och ett ansiktsuttryck som en mobbande tio-åring på skolgården och hånar Zelenskyj och Ukraina för att de vill ha inflytande över skeendet. Och sen fortsätter han att leverera lögn efter lögn. Sen vet jag egentligen så får ta mig att jag blir provocerad på nytt.

Men det är så jävla lågt.

Och sen står Putin och myser med journalister efter inbjudan i finrummet igen och pratar om "situationen i Ukraina". :yuck:

Det enda som var bra var att att många europeiska ledare stod upp för sanningen på ett behärskat sätt igår. Kontrasten är total.
Jag blev också fullkomligt galet provocerad igår och ska ta mig in till stan på årsdagen av Putins invasion i helgen. Egentligen är jag ingen demonstrera på gatorna-person, men nu känns det viktigt att visa stöd för Ukraina gentemot både den orange och Putin

Putin MÅSTE ha en hållhake på Trump!! Det har vi alltid tänkt men nu känns det ännu mer troligt. Det har ju pratats om filmer från Trumps besök i Ryssland, då det togs prostituerade till hotellet och uttrycket "golden showers" var i omlopp. Om det sen skulle vara tillräckligt med filmer därifrån vet jag inte. Det är ju plättlätt att mena att filmer är fejk.

Nån annan föreslog att det är politiska hemligheter som är hållhaken. NÅT måste det ändå vara, tänker jag. Det börjar ju bli helt bisarrt!

Putin MÅSTE ha en hållhake på Trump!! Det har vi alltid tänkt men nu känns det ännu mer troligt. Det har ju pratats om filmer från Trumps besök i Ryssland, då det togs prostituerade till hotellet och uttrycket "golden showers" var i omlopp. Om det sen skulle vara tillräckligt med filmer därifrån vet jag inte. Det är ju plättlätt att mena att filmer är fejk.

Nån annan föreslog att det är politiska hemligheter som är hållhaken. NÅT måste det ändå vara, tänker jag. Det börjar ju bli helt bisarrt!
Håller med, men tror det måste vara nåt värre än prostituerade, det hade inte Trumps väljare brytt sig det minsta om tror jag.

DÅ var filmen relevant som hållhake.
IDAG räcker inte filmen till, och skulle ändå bara rinna av Grab-them-by-the-Pussy-mannen som om han vore skapt av teflon.

Men DÅ användes filmen till att nästla fast Agent Orange ekonomiskt, ryska pengar och konkurshot blandades i en olöslig spiral. Och om Agenten skulle vilja lösgöra sig från fjättrorna, kommer fällan lösas ut och en privatekonomi haverera. Slut.

Jag har tänkt så innan, men med tanke på hur hämnddriven han (och Musk) verkar vara så börjar jag snarare tro att han verkligen avskyr Zelenskyj för att han inte gjorde som Trump ville när han var president första gången.

Jag har tänkt så innan, men med tanke på hur hämnddriven han (och Musk) verkar vara så börjar jag snarare tro att han verkligen avskyr Zelenskyj för att han inte gjorde som Trump ville när han var president första gången.
Det stämmer att hämnd driver honom.
Men det här är ju verkligen inte det enda som görs just nu, som spelar Ryssland rakt i händerna.

https://edition.cnn.com/2025/02/19/politics/hegseth-military-major-budget-cuts/index.html

På det temat kan man ju fundera över vilken grad av kompromettering som skulle krävas för att MAGA-kärnan skulle se det som problematiskt. Utifrån den oranges historik så har kärnväljarna oerhört stor fördragsamhet med hans moraliska tillkortakommanden.

Det stämmer att hämnd driver honom.
Men det här är ju verkligen inte det enda som görs just nu, som spelar Ryssland rakt i händerna.

https://edition.cnn.com/2025/02/19/politics/hegseth-military-major-budget-cuts/index.html
Hur illa jag än tycker om utvecklingen, så är ju allt det här lite i led med Trumps auktoritära tendenser som vi varit medvetna om länge. Det behöver inte handla om hållhake (även om jag inte helt utesluter tanken), men han dras liksom till ledare som är "starka män".

Hur illa jag än tycker om utvecklingen, så är ju allt det här lite i led med Trumps auktoritära tendenser som vi varit medvetna om länge. Det behöver inte handla om hållhake (även om jag inte helt utesluter tanken), men han dras liksom till ledare som är "starka män".
Jag tror att det är en del av det - plus hans bottenlösa behov av att stå i centrum. Napoleoncitatet häromsistens var ju inte en slump. Inte heller inlägget där han kallade sig för kung.

På det temat kan man ju fundera över vilken grad av kompromettering som skulle krävas för att MAGA-kärnan skulle se det som problematiskt. Utifrån den oranges historik så har kärnväljarna oerhört stor fördragsamhet med hans moraliska tillkortakommanden.

Jag gissar att ett erkännande av någon av Obama eller Bidens insatser för USA under deras presidentperioder skulle kunna utgöra ett hårt slag, eller att stå upp starkt för aborträtten alternativt att propagera för reformer av vapenlagarna som skulle göra det svårare för enskilda amerikaner att bära tunga vapen i städerna?

Tillbakablickar kan vara bra.

1740050339810.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka