Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Det var ganska mycket om Peter Navarro som person, hans bakgrund och hur han kom in i Trump-adminstrationen och sånt och även lite om värderingar men jag har inte så mycket intresse av det, tycker de som personer inte mer intressanta än vem som helst egentligen, utan jag är mer ute efter vad som kommer ske i beslut, vilka länder och affärsområden som främst kommer tullbeläggas osv.

Jaha. Ja då är det ju inte rätt poddavsnitt för dig. Jag tycker att personkulten kring Trump och människorna i den är otroligt intressant och klargörande. De måste gå all in för att få vara med, i det här fallet även i fängelse.

Kan lägga till att jag tror det är lätt att låta sig vilseledas av personers bakgrund och lägga för mycket vikt vid den, som exempel kan man ta JD Vance som då kommer från ett missbrukarhem och man skulle kunna tro att han därmed värnar extra om svaga och utslagna människor i samhällets lägsta skikt men det kan lika gärna vara tvärtom.

Det KAN lika gärna vara tvärtom …?

Alltså människor och deras drivkrafter är superkomplexa. Vance verkar drivas av lika delar ambition, nationalism och bokstavstro vilket är en extremt obehaglig cocktail.

Det KAN lika gärna vara tvärtom …?

Alltså människor och deras drivkrafter är superkomplexa. Vance verkar drivas av lika delar ambition, nationalism och bokstavstro vilket är en extremt obehaglig cocktail.
Det är ju vad jag menade, det är för komplext för att kunna förutsäga utfallet så jag lägger ingen större vikt vid personers bakgrund. Vilka beslut som tas är det viktiga.

Det är ju vad jag menade, det är för komplext för att kunna förutsäga utfallet så jag lägger ingen större vikt vid det. Vilka beslut som tas är det viktiga.

Alltså ännu är det inte AI som stiftar lagar och tar beslut, det är människor. Deras drivkrafter och värderingar har självklart betydelse.

Tror du på riktigt att det som utspelar sig i världen just nu har noll att göra med Trumps och hans rådgivares värderingar och personligheter?

Jag läste om indragna stöd för nationella satsningar för läsning för barn. Alla barn. För att skapa jämlikhet och bättre förutsättningar. Nu hittar jag det inte så kanske är det desinformation/rykten.
Det stämmer att man drar in sådana "utjämnande" bidrag.

Ultranyliberalerna och oligarkernas dröm: En knappt läskunnig befolkning, som går med på vad som helst.

Alltså ännu är det inte AI som stiftar lagar och tar beslut, det är människor. Deras drivkrafter och värderingar har självklart betydelse.

Tror du på riktigt att det som utspelar sig i världen just nu har noll att göra med Trumps och hans rådgivares värderingar och personligheter?
Jag ger ett exempel till för att förklara vad jag menade. Biden-Harris uppfyllde alla krav på fina värderingar och strävanden, i ord vill säga, i handling gav deras administration Israel 240 miljarder i militärt stöd för att totalt bomba sönder Gazaremsan och många tiotusentals människors död.

Senast ändrad:
Jag ger ett exempel till för att förklara vad jag menade. Biden-Harris uppfyllde alla krav på fina värderingar och strävanden, i ord vill säga, i handling gav deras administration gav Israel 240 miljarder i militärt stöd för att totalt bomba sönder Gazaremsan och många tiotusentals människors död.

Det är väl ingen här som försvarar det? Och Biden dolde knappast sitt Israelstöd?

Även Biden-Harris drevs förstås av personliga värderingar och åsikter. Det är inte heller ointressant. Människor är intressanta, det verkar orimligt att förneka att personlighet spelar in på agerande och beslut.

Det stämmer att man drar in sådana "utjämnande" bidrag.

Ultranyliberalerna och oligarkernas dröm: En knappt läskunnig befolkning, som går med på vad som helst.

Dit var de iofs redan på väg. Ca 50% av USAs vuxna befolkning läser på en nivå motsvarande ett barn i åk 6-7. Ca hälften av dem läser sämre än någon i åk 5, de räknas som funktionellt illiterata. Dvs, tekniskt sett kan de läsa men de förstår inte/kan inte tolka längre texter eller mer komplicerat innehåll.

Över lag har USA en mycket bra undervisning för de allra yngsta barnen (där ligger de högt på många mätningar) men det försprånget bara försvinner när eleverna är några år äldre.

Av studenterna på deras prestigefyllda universitet så är en ovanligt stor del utländska (jämfört med hur det ser ut i resten av världen).

USA har länge aktivt kämpat mot en bra och effektiv inlärning.

Dit var de iofs redan på väg. Ca 50% av USAs vuxna befolkning läser på en nivå motsvarande ett barn i åk 6-7. Ca hälften av dem läser sämre än någon i åk 5, de räknas som funktionellt illiterata. Dvs, tekniskt sett kan de läsa men de förstår inte/kan inte tolka längre texter eller mer komplicerat innehåll.

Över lag har USA en mycket bra undervisning för de allra yngsta barnen (där ligger de högt på många mätningar) men det försprånget bara försvinner när eleverna är några år äldre.

Av studenterna på deras prestigefyllda universitet så är en ovanligt stor del utländska (jämfört med hur det ser ut i resten av världen).

USA har länge aktivt kämpat mot en bra och effektiv inlärning.
Jag var på examensutdelning för kth där var ungefär 50% utländskt påbrå med utländska namn, dvs ej traditionella svenska namn. Så jag tror nog att sverige har hög procent också liksom resten av Europa.

@vilde Tolkar jag dig rätt om jag tror att det är så här du menar? https://www.dn.se/kultur/johanna-franden-sluta-alta-fascisternas-barndomstrauman/

I så fall förstår jag och håller delvis med, men det jag menar är heller inte att vi ska "älta barndomstrauman", utan jag tycker det är intressat att förstå vad som driver dem att göra som de gör. Och då menar jag inte barndomstrauman, utan deras ideologi, vad de vill uppnå, världspolitiskt eller personligt. Hur det kommer sig att Trump verkar vurma för auktoritära ledare t.ex.

I podden som vi pratade om handlade det ju inte om Navarros barndom, utan hans väg från collegeprofessor till Trumps kabinett, och hur han uttrycker sig och beter sig för att få vara med där, och vad han tror på.

@vilde Tolkar jag dig rätt om jag tror att det är så här du menar? https://www.dn.se/kultur/johanna-franden-sluta-alta-fascisternas-barndomstrauman/

I så fall förstår jag och håller delvis med, men det jag menar är heller inte att vi ska "älta barndomstrauman", utan jag tycker det är intressat att förstå vad som driver dem att göra som de gör. Och då menar jag inte barndomstrauman, utan deras ideologi, vad de vill uppnå, världspolitiskt eller personligt. Hur det kommer sig att Trump verkar vurma för auktoritära ledare t.ex.

I podden som vi pratade om handlade det ju inte om Navarros barndom, utan hans väg från collegeprofessor till Trumps kabinett, och hur han uttrycker sig och beter sig för att få vara med där, och vad han tror på.
Det kan säkert vara intressant att försöka förstå varför någon gör som den gör. det är inte det jag menade utan att det är de konkreta handlingarna som visar vilken människosyn och vilka värderingar man har och att det är väldigt svårt att utifrån en ytlig beskrivning av bakgrund förutsäga det. Såklart kan man få viss ledning men det är lätt att lägga för stor betydelse och skriva in för mycket i det.

Om podden du länkade till kan jag hålla med om att den kan vara intressant för det du skriver för att förstå att de här tarifferna Trump inför och hotar att införa inte är ett godtycklig infall från hans sida utan att det finns en tanke bakom som ger mening, men för mig var det klart redan innan jag lyssnade och därför tillförde den biten inte så mycket ny info för min del.

Senast ändrad:
Det kan säkert vara intressant att försöka förstå varför någon gör som den gör. det är inte det jag menade utan att det är de konkreta handlingarna som visar vilken människosyn och vilka värderingar man har och att det är väldigt svårt att utifrån en ytlig beskrivning av bakgrund förutsäga det. Såklart kan man få viss ledning men det är lätt att lägga för stor betydelse och skriva in för mycket i det.

Om podden du länkade till kan jag hålla med om att den kan vara intressant för det du skriver för att förstå att de här tarifferna Trump inför och hotar att införa inte är ett godtycklig infall från hans sida utan att det finns en tanke bakom som ger mening, men för mig var det klart redan innan jag lyssnade och därför tillförde den biten inte så mycket ny info för min del.
Ok. Ja, jag håller med om att handlingar är viktiga. I fallet med politik (och särskilt presidentskap) är det ju dock också så att en fisk ruttnar från huvudet. Om representanten för ett land sprider en viss typ av värderingar och visar att "det är så här vi vill ha det" kommer det ju att påverka samhället i stort. Just nu i USA visar ju det politiska ledarskapet en väldigt tydlig högernationalistisk, ultrakristen inriktning.

(Sen antar jag att du håller med om att de handlingar som regeringen Trump utfört sen den tillträdde inte är så superbra? Så i det här fallet är det både säga och göra.)

(Sen antar jag att du håller med om att de handlingar som regeringen Trump utfört sen den tillträdde inte är så superbra? Så i det här fallet är det både säga och göra.)
Det kan jag hålla med om, som jag skrivit tidigare har han inte precis övertygat i sina beslut och det ser inte ljust ut för Europa och i synnerhet inte för baltländerna och samma för palestinierna.

Men det är inte helt enkelt tycker jag, det som nu sker är ett komplext spel som är i sin början och det är svårt att säga vad utfallet blir. De här första veckorna av Trumps administration har varit hela havet stormar ungefär och jag känner att jag inte riktigt har grepp om vad som sker och kommer att ske, tror många känner så.

Jag skrev innan om att jag trodde att valvinsten get Trump någon slags hybris, att han känner att allt han gör kommer att lyckas och det gör att han svävar ut ännu mer, det intrycket har förstärkts t.ex. det här med det fiktiva Times-omslaget med en kungakrona på Trumps huvud, även att kulten kring Trump från hans sympatisörer påverkar honom i samma riktning.

Min tro att det är övergående och kommer minska när motståndet inom landet och från andra länder mot tullar och annat hårdnar. Men vem vet?

Musk är också en osäkerhetsfaktor, liksom Vance, de verkar ha större inflytande än vad jag trott och det bådar inte heller gott.

Senast ändrad:
Jag skrev innan om att jag trodde att valvinsten get Trump någon slags hybris, att han känner att allt han gör kommer att lyckas och det gör att han svävar ut ännu mer, det intrycket har förstärkts t.ex. det här med det fiktiva Times-omslaget med en kungakrona på Trumps huvud, även att kulten kring Trump från hans sympatisörer påverkar honom i samma riktning.

Min tro att det är övergående och kommer minska när motståndet inom landet och från andra länder mot tullar och annat hårdnar. Men vem vet?

Musk är också en osäkerhetsfaktor, liksom Vance, de verkar ha större inflytande än vad jag trott och det bådar inte heller gott.
Kan hända att Trump tror på att resten av världen ska bete sig som hans trogna anhängare i USA, när sanningen är att han inte är populär alls i omvärlden.

Kan hända att Trump tror på att resten av världen ska bete sig som hans trogna anhängare i USA, när sanningen är att han inte är populär alls i omvärlden.
Prexis.
Men i samma takt som hans anhängare jublar över de exempellösa framgångarna på hemmaplan, så går USA's anseende fullständigt down the drain i samma hastighet bland de som var landets vänner för en månad se'n.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka