Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

550 000 underskrifter för att kunna gå till val. Det känns väl ändå görbart? :D
Hur som helst känns det som ett superintressant alternativ ur många perspektiv. Nästintill oförståeligt att ett land med så stora splittringar på alla plan hållit samman ända hit.

För mig känns det omöjligt att det blir en splittring nu, men om Trump får hållas och fortsätter att ställa till med kaos i samma takt kanske det ser annorlunda ut. Det är nästan 4 år kvar....

Jag funderar på vad som händer om Ukraina inte skriver under på avtalet och EU backar upp dem.Jag tänker att Trump är helt oförutsägbar och galen, så han kan reagera precis hur som helst. Det mest sannolika är väl att USA drar tillbaka allt stöd, men tror ni att det stannar där? Anser Ryssland att Ukraina (och EU) då har förklarat krig mot dem och USA håller med? Är det därför man ”förhandlar” fram ett avtal som är totalt orimligt för att därigenom få en ursäkt att attackera fler länder med USAs medhåll?

Kristersson verkar inte vilja kritisera Trumps uttalande :cautious:
Eftersom han inte hört dom själv :crazy:
Tittar inte politiker på nyheter heller :confused:
Jag tittar återigen på TV4
Det där är väl jättevanligt när man som politiker inte vill uttala sig? Lite som Trump om Project 2025, han "hade inte läst" luntan så han hade inget att säga mer än att den verkade innehålla några goda idéer 🤔

Jag kom för övrigt in hit för att säga att jag tänkte pausa mitt deltagande i tråden ett tag, men jag ser att @Smoothi har blivit avstängd. Jag vill vara tydlig med att jag inte är tveksam till personen i fråga för att vi har olika åsikter. Tvärtom, det är ibland jätteroligt att bemöta inläggen och det är en del av problemet. Jag skulle också tycka det vore mycket intressant att diskutera med en Trumpväljare eller annan genomtänkt Trump-positiv person, men det är nog inte vad som har pågått här på sistone. Särskilt efter gårdagen kändes det inte så bra att bidra till spridning av den här tråden (och jag antar att det är därför personen inte längre är kvar.)

Jag är fullkomligt övertygad om att han har en personlig åsikt om detta som säkert stämmer överens med de flesta andra i Europa. Men aktar sig för att för snabbt yttra något som då blir Sveriges åsikt innan det bättre förankrats inom Sverige och Europa då det väl nu mer än vanligt är viktigt att hålla ihop, hålla huvudet kallt och inte splittra i onödan.

Självklart har Kristersson hört Trumps uttalanden.
Och SJÄLVKLART finns det en anledning att han inte vill uttala sig i den frågan.

I detta läge måste EU måste agera som EN aktör.
Trump ska inte höra att Sverige, Tyskland och Rumänien tycker si, och Ungern, Slovakien och Österrike tycker så.

Och vi behöver INTE polarisera mer i vårt samhälle idag.
Vi behöver en samlingsregering med S och M som ytterlighetspartier. Och allt där emellan. Och inget därutanför.

Lägger till att inte bara Sverige behöver skärpa till sin inrikespolitik. Samma sak gäller också en majoritet av de länder i Europa som vi nu anser vara våra kompisar.

Senast ändrad:
Jag funderar på vad som händer om Ukraina inte skriver under på avtalet och EU backar upp dem.Jag tänker att Trump är helt oförutsägbar och galen, så han kan reagera precis hur som helst. Det mest sannolika är väl att USA drar tillbaka allt stöd, men tror ni att det stannar där?
Ja, det kommer stanna där. Och möjligtvis strafftullar. Och mindre sanktioner mot Ryssland "för att de visar god vilja".

Anser Ryssland att Ukraina (och EU) då har förklarat krig mot dem och USA håller med? Är det därför man ”förhandlar” fram ett avtal som är totalt orimligt för att därigenom få en ursäkt att attackera fler länder med USAs medhåll?
Ryssland behöver inte förhandla fram omöjliga avtal för att angripa andra länder. De är redan i krig med oss sedan flera år tillbaka. Vi har bara inte märkt det förr än möjligtvis precis nyss.

Och SJÄLVKLART finns det en anledning att han inte vill uttala sig i den frågan.

Trump ska inte höra att Sverige, Tyskland och Rumänien tycker si, och Ungern, Slovakien och Österrike tycker så.

Vi behöver en samlingsregering med S och M som ytterlighetspartier. Och allt där emellan. Och inget därutanför.

Jag tänker att de flesta tål den sanningen istället för att påstå något som SJÄLVKLART inte är sant.

"Vi hanterar denna information och fråga inom regeringen och inom våra europeiska institutioner och vill inte vare sig göra uttalanden eller ge kommentarer om dem som enskilda statsråd". Typ.

Trump har blivit Rysslands supermarionett och hjälper Putin att försöka så split i Europa, för att reducera antalet aktörer i världen av superstormakter som ska göra upp alla viktiga frågor utan andras inblandning. Jag gissar att Putin och halva Kreml nästan har hakan nere vid magtrakten av förvåning och förtjusning över hur snabbt och infantilt Trump & Co axlar den rollen i både retorik och praktik. Det är, trots att vi visste att det var illa ställt, ändå en osannolik start på det här året som skänks från väster åt anfallskrigens moderland.

Lägger till att inte bara Sverige behöver skärpa till sin inrikespolitik. Samma sak gäller också en majoritet av de länder i Europa som vi nu anser vara våra kompisar.

Och jag hoppas EU har eller åtmindstone KOMMER komma med ett bra svar på detta...
Ett 3e världskrig låter som en bättre lösning än att ge efter för Ryssland !

Som jag sade nån annanstans, Agent Orange har ännu inte suttit vid taktpinnen i en månad ännu.
När man tror att det inte längre går att toppa, då kommer det här:

https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/02/ensuring-accountability-for-all-agencies/

Donald Trump utropar sig till diktator.

Sec. 7.
Rules of Conduct Guiding Federal Employees’ Interpretation of the Law. The President and the Attorney General, subject to the President’s supervision and control, shall provide authoritative interpretations of law for the executive branch. The President and the Attorney General’s opinions on questions of law are controlling on all employees in the conduct of their official duties. No employee of the executive branch acting in their official capacity may advance an interpretation of the law as the position of the United States that contravenes the President or the Attorney General’s opinion on a matter of law, including but not limited to the issuance of regulations, guidance, and positions advanced in litigation, unless authorized to do so by the President or in writing by the Attorney General.

https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/02/ensuring-accountability-for-all-agencies/

Sec. 7.
Rules of Conduct Guiding Federal Employees’ Interpretation of the Law. The President and the Attorney General, subject to the President’s supervision and control, shall provide authoritative interpretations of law for the executive branch. The President and the Attorney General’s opinions on questions of law are controlling on all employees in the conduct of their official duties. No employee of the executive branch acting in their official capacity may advance an interpretation of the law as the position of the United States that contravenes the President or the Attorney General’s opinion on a matter of law, including but not limited to the issuance of regulations, guidance, and positions advanced in litigation, unless authorized to do so by the President or in writing by the Attorney General.

The supreme interpreter of all laws - the ever so Stable Genius - Mr Donald J Trump !

Jag tänker att de flesta tål den sanningen istället för att påstå något som SJÄLVKLART inte är sant.

"Vi hanterar denna information och fråga inom regeringen och inom våra europeiska institutioner och vill inte vare sig göra uttalanden eller ge kommentarer om dem som enskilda statsråd". Typ.

Trump har blivit Rysslands supermarionett och hjälper Putin att försöka så split i Europa, för att reducera antalet aktörer i världen av superstormakter som ska göra upp alla viktiga frågor utan andras inblandning. Jag gissar att Putin och halva Kreml nästan har hakan nere vid magtrakten av förvåning och förtjusning över hur snabbt och infantilt Trump & Co axlar den rollen i både retorik och praktik. Det är, trots att vi visste att det var illa ställt, ändå en osannolik start på det här året som skänks från väster åt anfallskrigens moderland.
Ja, jag håller med, det blir bara märkligt att påstå att man inte hört det själv, jag tycker också det är helt rätt att uttala sig som en enhet men då kan man ju säga att det är därför man just nu inte uttalar sig.

Sec. 7.
Nu får USA vad man bett på sina bara knän om. En stark och handlingskraftig ledare. 🫡 🙈

En annan trist bit just nu imho är DCA-avtalet som forcerades fram och trädde ikraft 2024-08-15, och kan avslutas tidigast 2035-08-15. Det touchar förvisso vårt NATO-medlemskap i somliga avseenden men avtalsparten är ju USA som nation. Då, på den tiden avtalet förbereddes och tecknades, trodde vi att USA var vår vän. Om jag var kluven till avtalet då så är jag det ännu mer idag. 😬

Nu får USA vad man bett på sina bara knän om. En stark och handlingskraftig ledare. 🫡 🙈

En annan trist bit just nu imho är DCA-avtalet som forcerades fram och trädde ikraft 2024-08-15, och kan avslutas tidigast 2035-08-15. Det touchar förvisso vårt NATO-medlemskap i somliga avseenden men avtalsparten är ju USA som nation. Då, på den tiden avtalet förbereddes och tecknades, trodde vi att USA var vår vän. Om jag var kluven till avtalet då så är jag det ännu mer idag. 😬
DCA-avtalet betyder ingenting i dagens sammanhang. Det kommer inte användas mot oss. Trumpadministrationen kommer inte hamna i krig mot Europa.

USA:s militär har dessutom inte svurit någon trohetsed mot presidenten, utan mot landets konstitution.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka