Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Jag tycker ni uppfattar det som en Hitler-hälsning skall se hela klippet en gång till och lyssna på vad han säger i samband med det.

"Thank you, thank you
My heart goes out to you
Thank you"

Hade han varit mindre stel och ryckig och haft mera elegans i sina rörelser hade det inte funnits någon likhet alls med en Hitler-hälsning.
Hur skulle det kännas om du använde den gesten själv i privata sammanhang - eller kanske rent av på jobbet?
Om det inte skulle kännas helt hundra, varför inte det?

Hur skulle det kännas om du använde den gesten själv i privata sammanhang - eller kanske rent av på jobbet?
Om det inte skulle kännas helt hundra, varför inte det?
Skulle det kännas ok för dig att studsa och rycka och vifta som han i övrigt gjort på scen när du är på jobbet?

Den här diskussionen är rent löjlig tycker jag.

Biden benådade 8000 personer läste jag och många som inte ens är under undersökning för brott fick total immunitiet mot alla typer av brott de kan ha begått. Det här stinker riktigt . Men jag har svårt att se att det kan hålla i domstol, det skulle få enorma följder och verkligen öppna upp Pandoras ask.

Biden benådade 8000 personer läste jag och många som inte ens är under undersökning för brott fick total immunitiet mot alla typer av brott de kan ha begått. Det här stinker riktigt . Men jag har svårt att se att det kan hålla i domstol, det skulle få enorma följder och verkligen öppna upp Pandoras ask.
Ja, jag kan inte annat än hålla med.
Det stinker väldeliga om de ~6.500 Joe Biden benådade för innehav av marijuana.

Alltså - borträknat marijuanainnehavarna, så har nu Donald Trump på tre timmar benådat lika många som Joe Biden gjorde på fyra år.

Pandoras ask är nu helt vidöppen inklusive orkankorsdrag, ja det håller jag absolut med om, enorma följder - jäpp.

Dessutom handlar det nu plötsligt om samhällsomstörtande våldsverkare gentemot folk som inte ens är under utredning...

Man kanske skulle kunna sammanfatta detta som Pardons Escalated Quickly.

Senast ändrad:
Varför i hela fridens namn skulle Musk göra en Hitlerhälsning?

Alltså, ni får ju lugna er lite, man kan inte hitta på saker bara för att man tycker illa om en person. Kritisera Musk för faktiska saker som att han köper politiskt inflytande och liknande och ni har med mig hela vägen men inte för sånt här.
Du kan ju testa att googla ordet "fascisthälsning". Kolla på bilderna som kommer upp då, alltså även en massa bilder som inte visar just Musk. Notera också att det finns en mängd exempel på där en sådan hälsning, i olika sammanhang, visar sig väcka starkt negativa reaktioner på många håll och på många "nivåer" i samhället.

Fundera därefter på din iver att försöka övertyga oss om att det inte är en fascisthälsning vi ser i det där klippet.

I min värld är det iofs jävligt problematiskt att en så inflytelserik person heilar i direktsändning.
Det gör inte att jag tycker att andra saker är mindre viktiga.
Har du sett hela videon? Gubben står och viftar och säger "my heart goes to you" till publiken i kombination med att han klappar sig på hjärtat och lyfter armen. Allt under ett rätt osammanhängande tacktal i samband med att han dansar lite ...
Sen borde han förstås insett att en liknande gest kan ge fina stillbilder och få folks konspiratoriska ådra att triggas men att sätta det i relation till heilande är en lite udda tolkning.

Har du sett hela videon? Gubben står och viftar och säger "my heart goes to you" till publiken i kombination med att han klappar sig på hjärtat och lyfter armen. Allt under ett rätt osammanhängande tacktal i samband med att han dansar lite ...
Sen borde han förstås insett att en liknande gest kan ge fina stillbilder och få folks konspiratoriska ådra att triggas men att sätta det i relation till heilande är en lite udda tolkning.

Jag har inte sett hela videon men jag har sett mer än en stillbild. Och jag vet vad jag tycker att det ser ut som.

Jag har inte sett hela videon men jag har sett mer än en stillbild. Och jag vet vad jag tycker att det ser ut som.
Jag får mer associationer till en dålig tiktok-dans än till fascister om jag ser allt måste jag säga. Känns mest som lite smått oseriöst för att vara relaterat till politik.

han verkar helt påtänd av någon substans ... och alla ser i klippet det du skriver

Jag får mer associationer till en dålig tiktok-dans än till fascister om jag ser allt måste jag säga. Känns mest som lite smått oseriöst för att vara relaterat till politik.

Det är politik. Den romerska hälsningen användes i USA under begreppet Bellamyhälsning fram till 1942. Amerikanerna använde gesten för att hedra flaggan innan de övergick till att lägga handen på hjärtat. Gissa varför de frångick hälsningen 1942?
Klart Musk vet vad han gör, han är dessutom en man full av sig själv, provocerar gärna och har inga problem med att tas för fascist.
Uppenbart medvetet om det sätts i kontext.

Missa inte heller att han i klippet upprepade gånger gör Black Panther hälsningen, så han är alltså både nazist och marxist och kämpar för svartas rättigheter.

black-panthers-gettyimages-72150247.jpg

Det är politik. Den romerska hälsningen användes i USA under begreppet Bellamyhälsning fram till 1942. Amerikanerna använde gesten för att hedra flaggan innan de övergick till att lägga handen på hjärtat. Gissa varför de frångick hälsningen 1942?
Klart Musk vet vad han gör, han är dessutom en man full av sig själv, provocerar gärna och har inga problem med att tas för fascist.
Det är klart att i det tillstånd han ser ut att vara skulle det kunna vara någon kortslutning som gör att han vill provocera och avsiktligt härma en fascistisk hälsning, hade inte sett hela klippet innan men nu efter det blir jag lite mindre säker för han verkar vara på väg att slå över, om det är droger eller annat vet jag inte men något är det.

Jag tycker inte man skall dra för stora växlar, oavsett tolkning, av gesten han gjorde, däremot hur han uppträder allmänt under det härframträdandet.

Senast ändrad:
Oavsett var Musk nu tänkte (eller inte tänkte...) eller avsåg med sin gest, så tror jag att den kommer att tolkas på ett specifikt sätt av människor som verkligen HAR den mycket otrevliga agendan. De kommer att tycka att de får medhåll och luft under vingarna och att de kan ta sig friheter. Det kommer att uppfattas som en uppmuntran i värsta fall, och i alla fall som ett godkännande. Musk, och därmed också Trump, är på deras sida. Nu är tiden inne.

(Hoppas jag tror fel... )

Det är för övrigt typiskt fascismen att vilja återupprättas landets storhet med historiska referenser. Med det sagt vet jag inte om Musk är en ideologisk övertygad fascist, men vilket slagträ för de som är.

Oavsett var Musk nu tänkte (eller inte tänkte...) eller avsåg med sin gest, så tror jag att den kommer att tolkas på ett specifikt sätt av människor som verkligen HAR den mycket otrevliga agendan. De kommer att tycka att de får medhåll och luft under vingarna och att de kan ta sig friheter. Det kommer att uppfattas som en uppmuntran i värsta fall, och i alla fall som ett godkännande. Musk, och därmed också Trump, är på deras sida. Nu är tiden inne.

(Hoppas jag tror fel... )
Här i Sverige har NMR redan skrivit om att Musk heilat, så... ja det tolkas som ett godkännande även av nazister som inte är amerikanska (och Musk har gett uttryck för högerextrema åsikter länge!!)

Hade han vetat vad han höll på med ur ett politiskt perspektiv så hade han använt knuten näve och gormat ”fight” i stället. Varför låna historiska gester när hans politiska figur myntat en egen som redan är ikonisk för målgruppen han pratade för.

Hade han vetat vad han höll på med ur ett politiskt perspektiv så hade han använt knuten näve och gormat ”fight” i stället. Varför låna historiska gester när hans politiska figur myntat en egen som redan är ikonisk för målgruppen han pratade för.
Bingo.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka