Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Sannolikt är åhörarna i det här fallet till stor del Trumpväljare. Det skulle förstås kunna vara en inbjuden sammansvärjning av tibetanska munkar för fascism plus lite Illuminati men jag skulle vilja hävda att man med rätt stor säkerhet kan veta att det inte är det.
Är det så att en person som äger en av de största plattformarna för kommunikation samt kontrollerar stora delar av internetaccsessen för rätt mycket folk vill sända obskyra budskap till en okänd grupp hmottagare på internet så har han nog resurser att göra det på smartare och effektivare sätt.

Jag syftade såklart inte på åhörarna på plats och jag beskrev honom som provokatör.

Obskyra budskap till okända grupper…? Jag vet inte ens vad du yrar om men kan konstatera att vi inte pratar om samma sak.

Jag syftade såklart inte på åhörarna på plats och jag beskrev honom som provokatör.

Obskyra budskap till okända grupper…? Jag vet inte ens vad du yrar om men kan konstatera att vi inte pratar om samma sak.
Det är du som pratar om att målgruppen för hans tal är någon annan än åhörarna på platsen.

Varför påstår du att jag yrar när jag ifrågasätter din konspirationsteori? Du får gärna förklara hur du tänker kring din rätt otrevliga kommentar.

Man behöver väl inte ens tolka det som att Musk hyllar nazism? Det räcker väl med att han är provokativ och flirtar med högerextrema - ofta faktiska nazister. Han lyfter regelbundet fram sådana på twitter. Poängen är väl mer att oavsett om avsikten är att hylla nazismen helhjärtat eller helia lite ironiskt så heilar man fortfarande.

Men då kanske vi helt enkelt är överens om att diskussionen om detta ska ses som en hyllning till nazismen/Hitler/nazister fått orimliga proportioner det senaste dygnet.

Att Musk är en provokatör, att han har en osund syn på sitt eget inflytande över världspolitiken, att han stödjer extremistiska partier och över tid har radikaliserats är just precis exempel på det som INTE går att visa genom att fastna i en enskild händelse och vrida in och ut på den - och det till huvudpersonens egna förtjusning eftersom det spelar honom perfekt i händerna.

Det är du som pratar om att målgruppen för hans tal är någon annan än åhörarna på platsen.

Varför påstår du att jag yrar när jag ifrågasätter din konspirationsteori? Du får gärna förklara hur du tänker kring din rätt otrevliga kommentar.

Jag konspirerar inte. Och det är väl otrevligt om något att insinuera det utan att ens försöka förstå? Så rannsaka dig själv och dina otrevligheter först, innan du anklagar mig.

Jag pratar inte om talet, det är gesten och hur den oavsett ursprunglig avsikt blir ett politiskt slagträ på olika fronter. Musk själv använder den efterföljande debatten för att kritisera media (såklart). Nu är det politik. Tror inte det nödvändigtvis finns något djupare budskap än provokation. Case closed.

Men då kanske vi helt enkelt är överens om att diskussionen om detta ska ses som en hyllning till nazismen/Hitler/nazister fått orimliga proportioner det senaste dygnet.

Att Musk är en provokatör, att han har en osund syn på sitt eget inflytande över världspolitiken, att han stödjer extremistiska partier och över tid har radikaliserats är just precis exempel på det som INTE går att visa genom att fastna i en enskild händelse och vrida in och ut på den - och det till huvudpersonens egna förtjusning eftersom det spelar honom perfekt i händerna.
Tyvärr så tycker jag inte det, för det är något oerhört att världens rikaste person som haft enormt inflytande i det amerikanska valet, kan stå på en scen och göra en nazisthälsning (oavsett om det var helhjärtat eller ironiskt) och "komma undan med det" utan att göra en uppriktig avbön. Istället skyddas han av både högerextremister som gillar vad han säger, och en del "centristiska högerpersoner" ffa i USA som verkar tycka att det är värre att anklaga någon för att göra något nazistiskt, än den nazistiska handlingen i sig.

Så jag antar att vi delar analysen av Musk som provokatör som stöttar extremister etc, och egentligen att allt fått orimliga proportioner. Men jag ser snarare det som att problemet ligger i att det nästan blivit socialt accepterat att hålla på som han gör.

Fattar inte varför det är så viktigt att slå fast att Musk hyllar Hitler? Har han inte redan visat tillräckliga orostecken även utan det, är de inte tillräckliga om han inte också kröner det med att hylla en av 1900-talets mest hatade personer? Om man inte slår fast att han heilat, tolkas man som att man inte förstår att han är en stor risk för oss alla då?

Det enda som den här absurda diskussionen leder till är ett öppet mål för Musk att visa sina anhängare att alla motståndare är Woke. Och anti-Musk-personer kommer aldrig att kunna bevisa intentionen att hylla nazismen så det är en omöjlig uppgift att vinna den fighten. Och så bränner de sin energi på att träta med varandra om det faktiskt var ett heilande, eller eventuellt skulle kunna varit det eller att det går inte att säga istället för att lägga den på den faktiska politiska kampen.

Ett effektivt verktyg för Trump, Musk & Co, och hela världen dansar med.
Hela premissen "spelar det någon roll om Musk heilade?" är problematisk på så många plan. Det är ett slag i ansiktet och en kniv i ryggen samtidigt. Om vi vänder på det, hur kan det vara så totalt obetydligt att det inte är värt att diskutera huruvida en av världens mäktigaste människor just heilade eller inte inför öppen ridå?

Självklart måste det diskuteras av media och allmänhet, allt annat hade varit absurt, frånvaron av kontrovers eller diskussion hade varit skrämmande på riktigt. Det viktiga är inte att nå konsensus om hälsningen, det lär vara nästintill omöjligt. Det som har betydelse är att uppmärksamma gesten, både det möjliga budskapet och de faktiska konsekvenserna av den. Att ta det här på allvar och fundera över vad det innebär för helheten. Alla behöver inte nå samma slutsats, men att bara blunda för betydelsen av det här är att blunda både för allt det som redan skett och allt som kan ske i framtiden om man inte lär sig av det.

Instämmer också med flera andra att det är ett misstag att tro att allt handlar om intentioner. Musk har en räckvidd som inte gemene man har. Oavsett Musks egen intention kan det här utan vidare ses som en hundvissla gentemot extremhögern och extremhögern har mycket riktigt redan tagit det så. Det är dessutom inte heller någon vild och galen tolkning utifrån Musks track record, det är åt det högerextrema hållet hans sympatier lutat över tid och det här är en effektiv påminnelse om det, alldeles oavsett Musks avsikter.

Att det han gör överhuvudtaget kan tolkas som en Hitlerhälsning gör honom i praktiken till ett verktyg i att normalisera hat. Det är där den stora faran ligger.

Eh. Nej, det är absolut inte den typen av gest som du påstår.
Han gör dessutom samma rörelse två gånger, solklar Hitlerhälsning.
Musk stöttar ju dessutom högerextrema i Tyskland..
Håller med, den var den mest hitliristiska hälsning jag sett, mer hitlisk än hitler själv nästan. Vissa grejer är bara inte okej oavsett av vilken anledning det görs, det är bara fel.

Senast ändrad:
Tyvärr så tycker jag inte det, för det är något oerhört att världens rikaste person som haft enormt inflytande i det amerikanska valet, kan stå på en scen och göra en nazisthälsning (oavsett om det var helhjärtat eller ironiskt) och "komma undan med det" utan att göra en uppriktig avbön. Istället skyddas han av både högerextremister som gillar vad han säger, och en del "centristiska högerpersoner" ffa i USA som verkar tycka att det är värre att anklaga någon för att göra något nazistiskt, än den nazistiska handlingen i sig.

Så jag antar att vi delar analysen av Musk som provokatör som stöttar extremister etc, och egentligen att allt fått orimliga proportioner. Men jag ser snarare det som att problemet ligger i att det nästan blivit socialt accepterat att hålla på som han gör.

Jag ser det verkligen inte som socialt accepterat att bete sig som Musk gör, däremot har acceptansgränserna inom den politiska debatten förflyttats kraftigt i både USA och Europa de senaste decennierna, men det är långt mycket större än en gest på ett möte.

Med det extrema fokuset på just denna handrörelse riskerar man att snarare bidra till förflyttningen av fokus från politiken till personkulten - just det som jag menar är en stor del av problemet och det som behöver motverkas istället för att gödas.

Jag ser det verkligen inte som socialt accepterat att bete sig som Musk gör, däremot har acceptansgränserna inom den politiska debatten förflyttats kraftigt i både USA och Europa de senaste decennierna, men det är långt mycket större än en gest på ett möte.

Med det extrema fokuset på just denna handrörelse riskerar man att snarare bidra till förflyttningen av fokus från politiken till personkulten - just det som jag menar är en stor del av problemet och det som behöver motverkas istället för att gödas.
Skulle man inte kunna säga att det göder personkulten om man låter bli att kritisera enstaka händelser pga. att man inte vill förstora upp dem? Det lär ju bli fler och fler...

Fast varför skulle det "spela honom i händerna" för att det uppmärksammas?

Det får bara inte accepteras sådant, det är ett extremt illa beteende och farligt beteende. Att inte göra en stor sak av det kommer bara göra att det blir normaliserat och det får det inte bli.

Hela premissen "spelar det någon roll om Musk heilade?" är problematisk på så många plan. Det är ett slag i ansiktet och en kniv i ryggen samtidigt. Om vi vänder på det, hur kan det vara så totalt obetydligt att det inte är värt att diskutera huruvida en av världens mäktigaste människor just heilade eller inte inför öppen ridå?

Självklart måste det diskuteras av media och allmänhet, allt annat hade varit absurt, frånvaron av kontrovers eller diskussion hade varit skrämmande på riktigt. Det viktiga är inte att nå konsensus om hälsningen, det lär vara nästintill omöjligt. Det som har betydelse är att uppmärksamma gesten, både det möjliga budskapet och de faktiska konsekvenserna av den. Att ta det här på allvar och fundera över vad det innebär för helheten. Alla behöver inte nå samma slutsats, men att bara blunda för betydelsen av det här är att blunda både för allt det som redan skett och allt som kan ske i framtiden om man inte lär sig av det.

Instämmer också med flera andra att det är ett misstag att tro att allt handlar om intentioner. Musk har en räckvidd som inte gemene man har. Oavsett Musks egen intention kan det här utan vidare ses som en hundvissla gentemot extremhögern och extremhögern har mycket riktigt redan tagit det så. Det är dessutom inte heller någon vild och galen tolkning utifrån Musks track record, det är åt det högerextrema hållet hans sympatier lutat över tid och det här är en effektiv påminnelse om det, alldeles oavsett Musks avsikter.

Att det han gör överhuvudtaget kan tolkas som en Hitlerhälsning gör honom i praktiken till ett verktyg i att normalisera hat. Det är där den stora faran ligger.

Om du tror att det är dagens diskussionen som kommer vara det som avgör vart världen tar vägen så är du fri att tycka det. Jag loggar ut och ägnar mig åt annan typ av politik istället, tills det kommer fram något som jag känner leder någon vart. Men ni får gärna dra det några varv till, om ni tänker att det ger nytta.

Ps: jag och oändligt många andra har redan konstaterat att det inte var en bra grej att göra så det handlar inte om det. Men jag känner inte att jag behöver delta i ytterligare dagars vridande och vändande på huruvida han är hel eller halv nazist. Jag tycker redan att han är obehaglig, och det tar mig inte en millimeter närmare en mer hoppfull värld att sitta här och förfasas över det och ryggdunka andra som också är emot Musk och Trump.

Fast varför skulle det "spela honom i händerna" för att det uppmärksammas?

Det får bara inte accepteras sådant, det är ett extremt illa beteende och farligt beteende. Att inte göra en stor sak av det kommer bara göra att det blir normaliserat och det får det inte bli.

Ingen har accepterat det, gör inte den vridningen av det jag skrivit. Om den enda godkända reaktionen är att man måste anse att Musk igår visade att han är nazist så är vi verkligen illa ute. Men jag tror och hoppas att det inte var så du menade.

Men jag lägger ner min röst nu, jag tror som sagt inte att tjafsa om detta leder till någonting gott alls.

Skulle man inte kunna säga att det göder personkulten om man låter bli att kritisera enstaka händelser pga. att man inte vill förstora upp dem? Det lär ju bli fler och fler...

Ingen har väl skrivit att det inte bör kritiseras alls? Självklart bör det inte bemötas med komplett tystnad. Men det spinn som varit överallt detta dygn, och där snart även här har diskuterats sida upp och sida ner tror jag inte leder någonstans. Typ alla i denna debatt på Buke (samt i min omgivning IRL) tycker väl att både Trump och Musk är koko, vad tjänar vi på att tjafsa om till vilken grad Musk ska klassas som nazist efter det som hände idag?

 Vem tjänar på det? - inte vi som är emot dem i alla fall, utan det är just Trump och Musk som tjänar på det.

Ingen har väl skrivit att det inte bör kritiseras alls? Självklart bör det inte bemötas med komplett tystnad. Men det spinn som varit överallt detta dygn, och där snart även här har diskuterats sida upp och sida ner tror jag inte leder någonstans. Typ alla i denna debatt på Buke (samt i min omgivning IRL) tycker väl att både Trump och Musk är koko, vad tjänar vi på att tjafsa om till vilken grad Musk ska klassas som nazist efter det som hände idag?

 Vem tjänar på det? - inte vi som är emot dem i alla fall, utan det är just Trump och Musk som tjänar på det.
Det är väl ganska sällan debatter på enskilda forum leder till något i den bemärkelsen, men det är ju ändå positivt att förekommer diskussioner på alla nivåer. Även om det ibland kan te sig som att man bara pratar till de som redan är invigda, så är det ju inte så helt och hållet. Vi är uppenbarligen inte helt eniga i frågan ens här ;)

@Thaliaste lägger till att utöver det som jag påpekat att jag tycker är oerhört, så tror jag att ett stort skäl till att så många pratar högljutt om det är för att på något vänster så har Trump (med tillhörande bihang) kommit att normaliseras mer den här gången, trots att han är mer extrem. Biden som varnade om Trumps fascistiska tendenser har helt bytt approach och sa "välkommen hem" till Trump - när ett jävla "välkommen" hade funkat utmärkt. Många i media som varit stenhårda kritiker till Trump i media har kapitulerat osv osv. och Musk underströk på sätt och vis att det här kommer bli en presidentperiod som inte kommer likna någon annan.

Har inte så jättebra koll på tysk politik men AfD är Tysklands näst största parti och är det någon som inte gillas av tyskar i gemen är det Hitler. Så jag har svårt att tro att man inom AfD hyllar Hitler.

Och att Jimmy Åkesossons uttalande gällande muslimer och judar samt invandrare i stort, inte är så mörk beige de kan bli utan att gå över i rent brunt och rasistiskt är väl även det något du väljer att se bort från?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka