Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Var finns motkrafterna i USA nu, vad gör de och vad kan de göra? Har landet lyckats sätta sig i en sits där det röda laget i praktiken kan göra precis vad de vill medan de resterande två tredjedelarna rullar över på rygg? Finns det motkrafter som kan spela samma spel, eller är det utrymmet borta? Vilket handlingsutrymme har/får demokratiska guvernörer? Kommer ÖB, Joint Chiefs m fl att vara lojala in i kaklet eller finns förutsättningar för splittring?
Finns ingen chans att göra något åt. Donalds valseger var komfortabel och MAGA ska folket få (som du märker). Thats it

Finns ingen chans att göra något åt. Donalds valseger var komfortabel och MAGA ska folket få (som du märker). Thats it
Det är klart det finns saker att göra. 2026 är det val till kongressen och Demokraterna kommer nu att fokusera alla sina ansträngningar till att det ska gå vägen där. Det är oerhört viktigt, för att kunna skademinimera dessa fyra år med Trump-Vance och göra gott framöver.

Tror man att samtliga politiska krafter kommer rulla runt på rygg som oligarkerna är man naiv.

@Thaliaste lägger till att utöver det som jag påpekat att jag tycker är oerhört, så tror jag att ett stort skäl till att så många pratar högljutt om det är för att på något vänster så har Trump (med tillhörande bihang) kommit att normaliseras mer den här gången, trots att han är mer extrem. Biden som varnade om Trumps fascistiska tendenser har helt bytt approach och sa "välkommen hem" till Trump - när ett jävla "välkommen" hade funkat utmärkt. Många i media som varit stenhårda kritiker till Trump i media har kapitulerat osv osv. och Musk underströk på sätt och vis att det här kommer bli en presidentperiod som inte kommer likna någon annan.

Nu diskuterar du kontexten och inte huruvida handrörelsen kan verifieras vara en hyllning till nazismen eller inte, vilket är just det som är min poäng att det är DET som är det viktiga i längden.

Men här i tråden får jag till svar att jag sticker kniven i ryggen om jag inte går med på att det är superviktigt att vi inom motståndsrörelsen kommer fram till att Musk är en nazist. Det känns helt absurt!

Exakt ALLT annat tyder väl på att detta kommer bli en mandatperiod som är allt annat än förutsägbar? Jag kan inte förstå hur man kan tycka att det inte var så redan innan han kom till punkten med handen, att det var först då som det kom något som är så viktigt att detaljstudera att man kan hoppa över allt annat? Redan hans stöd till AFD har ju antytt vad han stödjer politiskt, det finns så många andra saker att diskutera som är extremt oroväckande, än huruvida vi efter handrörelsen kan slå fast om han är nazist eller inte.

Senast ändrad:
Nu diskuterar du kontexten och inte huruvida handrörelsen kan verifieras vara en hyllning till nazismen eller inte, vilket är just det som är min poäng att det är DET som är det viktiga i längden.

Men här i tråden får jag till svar att jag sticker kniven i ryggen om jag inte går med på att det är superviktigt att vi inom motståndsrörelsen kommer fram till att Musk är en nazist.

Exakt ALLT annat tyder väl på att detta kommer bli en mandatperiod som är allt annat än förutsägbar? Jag kan inte förstå hur man kan tycka att det inte var så redan innan han kom till punkten med handen, att det var först då som det kom något som är så viktigt att detaljstudera att man kan hoppa över allt annat? Redan hans stöd till AFD har ju antytt vad han stödjer politiskt, det finns så många andra saker att diskutera som är extremt oroväckande, än huruvida vi efter handrörelsen kan slå fast om han är nazist eller inte.
Är inte grejen också att det där var ännu en i raden av väldigt många flyttningar av gränserna. Självklart var Musks respons på kritiken att "jämförelser med Hitler är så trötta". Självklart visades bilder på Harris där hon också har armen höjd. Plötsligt blir det inget problem att göra heilande-lika gester längre. Sen blir det en vanlig grej bland vissa inom Trumphögern. Sen blir det ett sätt att visa att man är sann maga. Sen blir det obligatoriskt.

Insåg att Trump kommer vara president under nästa OS i LA och blev lite deppig för det kommer väl bara bli Trump-propaganda av alltihop 😞 . (Om det nu finns något LA kvar om 3,5 år...)

Men sen såg jag också detta klippet och tänkte att det är ändå fint att det finns människor som vågar stå upp för alla människors värde, som representant för kyrkan mitt framför Trump och Vance i direktsändning.

Det är klart det finns saker att göra. 2026 är det val till kongressen och Demokraterna kommer nu att fokusera alla sina ansträngningar till att det ska gå vägen där. Det är oerhört viktigt, för att kunna skademinimera dessa fyra år med Trump-Vance och göra gott framöver.

Tror man att samtliga politiska krafter kommer rulla runt på rygg som oligarkerna är man naiv.
Men majoriteten kommer att rulla runt på rygg som oligarkerna och det räcker ju.

Men majoriteten kommer att rulla runt på rygg som oligarkerna och det räcker ju.
Vilka syftar du på nu? Vanliga människor? Politiker?

Jag tror absolut inte att majoriteten av politiskt aktiva som är emot Trump kommer att foga sig. Sen är det ju ett faktum att Trump har makten och kan driva igenom massor av saker. Det beyder inte att alla andra bara kommer att ge upp.

Jag ser det verkligen inte som socialt accepterat att bete sig som Musk gör, däremot har acceptansgränserna inom den politiska debatten förflyttats kraftigt i både USA och Europa de senaste decennierna, men det är långt mycket större än en gest på ett möte.

Med det extrema fokuset på just denna handrörelse riskerar man att snarare bidra till förflyttningen av fokus från politiken till personkulten - just det som jag menar är en stor del av problemet och det som behöver motverkas istället för att gödas.
Fast vem som än hade gjort den gesten som gjordes på ett sådant podium, eller något annat mindre podium, skulle ha genererat extrem debatt. Känns snarare som att han försvaras mer ivrigt än många andra skulle försvarats, kanske just iom att implikationerna om det var rakt, ärligt och genomtänkt är så hemska. Samtidigt är ju även alternativen, -men såhär gör vi ju i min lilla privata klubb jämt och jag bara råkade, eller -eftersom jag kommer från Sydafrika* har jag lite dålig koll på vilka gester som är historiskt laddade lika illa. Eller -eftersom diktaturen i Rom var kul kör jag lite ave och hade missat att andra också använt det. Det går liksom inte att komma ifrån.

Dessutom är de ju fascister, det går ju inte heller att komma ifrån.

Men du har säkert rätt i att eftersom så många inte vill fördöma utan pratar om woke kan fokuset på diskussionen leda åt helskotta. Men det är ju inte diskussionens fel. Det vore ju helt vansinnigt att le hult och rycka på axlarna åt Musk för att han är för mäktig för att diskutera. När vilken annan känd person som helst som gjort gesten (utom Trump och Musk) skulle varit körd för alltid.

*(och många av de andra rika personligheterna runt Trump kommer också från Sydafrika tydligen. De har ju alltså vuxit upp med apartheid till runt 17 års ålder och ur en synvinkel som måste vara extremt dålig för ens mentala hälsa. Och väl flyttat till USA när deras föräldrar inte längre fick ägna sig åt det där.)

Senast ändrad:
Vilka syftar du på nu? Vanliga människor? Politiker?

Jag tror absolut inte att majoriteten av politiskt aktiva som är emot Trump kommer att foga sig. Sen är det ju ett faktum att Trump har makten och kan driva igenom massor av saker. Det beyder inte att alla andra bara kommer att ge upp.
Såklart inte men är man vingklippt så kommer dom att märka att dom inte får igenom nått ändå

Jag är inte på X, av exakt den anledningen. Och köper ingen Tesla. Jag vill inte ta i hans företag med tång.
Lite intressant ändå att Trump är så emot allt med elbilar - Musks skötebarn! Och hur Kina idag tar fram elbilar som är betydligt bättre än Teslorna och Kina kommer att ta över den marknaden, om de inte redan har. Kina tar även fram allt bättre vindturbiner - medan Trump vill bli av med dem, eftersom de (enligt honom) dödar alla de vithövdade örnarna, och även valarna, som drivs till vansinne och död av ljudet..... Trump och USA börjar halka efter i stora viktiga områden, där Kina går framåt.

Jag är inte på X, av exakt den anledningen. Och köper ingen Tesla. Jag vill inte ta i hans företag med tång.
Nej, herregud! Jag har vakenmardrömmar om att jag av någon sorts miljöskäl hade köpt en Tesla (som jag då hade köpt innan jag riktigt fick koll på vidden av Musks gräslighet). (Och jag är/var nog nästan i målgruppen, sån där miljökonsumtion är jag ganska mottaglig för). Och nu hade jag inte haft råd att byta den för den var så dyr som ny. Jag hade skämts! Den sociala skammen hade fan gjort mig folkskygg.

Var finns motkrafterna i USA nu, vad gör de och vad kan de göra? Har landet lyckats sätta sig i en sits där det röda laget i praktiken kan göra precis vad de vill medan de resterande två tredjedelarna rullar över på rygg? Finns det motkrafter som kan spela samma spel, eller är det utrymmet borta? Vilket handlingsutrymme har/får demokratiska guvernörer? Kommer ÖB, Joint Chiefs m fl att vara lojala in i kaklet eller finns förutsättningar för splittring?
Tyvärr så är nu klimatet som sådant att motkrafter och opposition är rädda för sin egen säkerhet. På riktigt.
Dels har Trump sagt att han ska ge igen för den politiska häxjakt han utsatts för under Bidens presidentsskap och har till och från hotat med åtal och domstol, dels är Magamobben idag ganska snabb på att markera mot meningsmotståndare, för att förmå dem at vilja streta emot mindre och tystare.

Det här eskalerar nu, och är betydligt mycket mer spritt över hela spektrat än när Maga-konspirationsteoretikern David DePape bröt sig in i Nancy Pelosis hus, letade efter henne för att förmodligen döda henne med en hammare. Hon var dock inte hemma, utan det blev hennes make Paul som fick emotta hammarslagen.

Ingenting ser heller ut att bli bättre med 1600 nyss frisläppta våldsverkare från 6/1-händelsen ute i samhället.

https://edition.cnn.com/2022/10/28/...k-suspect-conspiracy-theories-invs/index.html

Tack vare Donald och Elon så har börserna i US och Sverige gått urstarkt vilket har gynnat oss aktieägare :)
Och vad är väl då att torpedera WHO:s arbete och det gemensamma klimatarbetet. Vi kan glädja oss åt våra pengar (tills nästa pandemi). Och om någon slår en gammal man med hammare? Börskursen!

(PS Trumps idé är att omvärlden ska betala, och sist jag kollade var det vi, så svenska aktieägare kanske inte ska ropa hej än)

Tyvärr så är nu klimatet som sådant att motkrafter och opposition är rädda för sin egen säkerhet. På riktigt.
Dels har Trump sagt att han ska ge igen för den politiska häxjakt han utsatts för under Bidens presidentsskap och har till och från hotat med åtal och domstol,
Jag lägger till att det här var anledningen till att Joe Biden benådade så många 'fiender till Trump' under de sista dagarna och timmarna under sitt presidentskap, däribland från sin familj till t.ex smittskyddsmäster Anthony Fauci och republikanskan Liz Cheney.

https://www.nytimes.com/2024/12/18/us/politics/trump-liz-cheney-report.html

Bidens son Hunter, som benådades tidigare - och diskuterades väldeliga härinne - benådades också han av precis den här förebyggande anledningen.

(PS Trumps idé är att omvärlden ska betala, och sist jag kollade var det vi, så svenska aktieägare kanske inte ska ropa hej än)
Det här är ju egentligen jättekul!

Att införa tullar och tariffer - 'this beautiful word' - innebär ju inte att omvärlden får betala, utan det blir ju slutkundens problem. Vad överraskad den genomsnittlige MAGA-amerikanen kommer bli, som röstat Trump för lägre priser på allting!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka