Jag tycker ändå att det är skillnad på de utspel Trump gjort i opposition, kontra det han säger i sitt tillträdestal, det senare är liksom lite mer allvar.Det hade varit skapligt naivt att bara låta gesten passera utan reflektion.
Gällande talet från Trump så hade det nog som andra konstaterat väckt mer uppmärksamhet om det innehöll nyheter, men det mesta är sådant han sagt tidigare. Han har till exempel alltid struntat i sådant som minoriteter och miljön, det hade varit mer förvånande om han plötsligt ändrat åsikt.
Hoten med strafftullar mot Mexiko och Kanada kom han med i november. Att Trump vill expandera sitt territorium är också gammalt, han har under lång tid tjatat om Grönland och att "ta tillbaka" just Panamakanalen pratade han om i december bland annat. Så inget av det du nämner är egentligen något nytt, men hängde man inte med tidigare kan allt detta förstås ha kommit som en chock.
Kanske det är delvis just pga det som jag tycker det är ganska passande att reflektera i god tid även över sådant som Musks beteende, snarare än att avfärda den långa raden av potentiella varningstecken längs vägen med att "han är bara en jubelidiot". För det är ju precis så man har ursäktat och avfärdat Trump, gång på gång. Om man tvärtom har tagit in betydelsen av vad Trump sagt och gjort tidigare så är man däremot inte ett dugg förvånad nu över hans tal.
Poängen är att reflekterar man på allvar även över betydelsen av Musks beteende här och nu, då behöver man kanske inte bli helt tagen på sängen längre fram.
Oavsett är ju hela situationen förjävlig. Nu har USA dragit sig ur WHO också, det har säkert inga tråkiga påföljder alls för invånarna Trump säger sig värna om så mycket..
Angående Musk såg jag en otroligt träffande text på Reddit tidigare:
Tyckte också att han var en "skön snubbe" med bra värderingar en gång i tiden. Har följt honom länge, så har sett hur han verkligen spårat ut och blivit verkligen avskyvärd. Hela grejen med att han är den här "sköna" miljardären som röker weed med Joe Rogan och delar memes är en del av en mycket utplanerad PR-kampanj. Han vill att folk ska tänka om honom som det där galna geniet som samtidigt är skön och relaterbar. Jag köper det inte längre. Han är för övrigt inte den första miljardären som försökt att tillverka en sådan image för att bli populär, ett annat exempel är Sam Bankman Fried. Han brukade streama när han spelade League of Legends, och han valde medvetet att ha en ovårdad frisyr, för han sa internt att "det var viktigt att folk tänkte om honom som ett galet geni".
När det kommer till hans memes så delar han grejer, likt en sann boomer, som var populära för typ 10+ år sen. Han försöker hårt att vara "down with the kids" men det är bara cringe. T.ex delar han harambe-memes typ 10 år efter den memen var populär, samma med doge. Jag vet inte hur många tweets han skrivit om "420 69", alltså det är humor på mellanstadie-nivå. Han är så desperat efter att bli omtyckt att folk ska tycka att han är cool.
Ett tydligt exempel på detta är när han häromdagen påstod att han var en av världens bästa Diablo 4 och Path of Exile 2 spelare, vilket är helt bisarra påståenden. Han livestreamade PoE2 gameplay där han spelar på en boostad karaktär och han förstår sig knappt ens på spelet, men han påstår ändå att han är en av världens mest framgångsrika PoE2 spelare med en av världens bästa karaktärer. Det är så ynkligt och patetiskt hur världens rikaste person, som redan driver en massa framgångsrika företag, ändå känner att han måste ljuga ihop en massa gaming-prestationer för att få folk att gilla honom. När en youtuber (Asmongold) kritiserade honom för detta så blev Musk sur och straffade honom genom att ta bort hans verified-checkmark från Twitter. Sandlåde-beteende. Världens rikaste person sitter alltså och bråkar med folk online över datorspel, detta är alltså "geniet" som folk tror ska ta oss till Mars.
edit:
VAr lite snabb att trycka iväg. Det sista i citatet ovan är jag lite förvånad över att det inte pratats mer om, nu inser jag att dataspel är något som är ointressant och obegripligt för de flesta men det säger ändå något att mannen som tog över Twitter specifikt för att bevara och värna om yttrandefriheten och motverka censur (hans egen motivering) aktivt på eget bevåg censurerar en användare på samma plattform bara för att han blev personligt kränkt.. Maktmissbruk någon? Tondövt? Snubben är en sån tönt att man orkar inte.