Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Det hade varit skapligt naivt att bara låta gesten passera utan reflektion.

Gällande talet från Trump så hade det nog som andra konstaterat väckt mer uppmärksamhet om det innehöll nyheter, men det mesta är sådant han sagt tidigare. Han har till exempel alltid struntat i sådant som minoriteter och miljön, det hade varit mer förvånande om han plötsligt ändrat åsikt.

Hoten med strafftullar mot Mexiko och Kanada kom han med i november. Att Trump vill expandera sitt territorium är också gammalt, han har under lång tid tjatat om Grönland och att "ta tillbaka" just Panamakanalen pratade han om i december bland annat. Så inget av det du nämner är egentligen något nytt, men hängde man inte med tidigare kan allt detta förstås ha kommit som en chock.

Kanske det är delvis just pga det som jag tycker det är ganska passande att reflektera i god tid även över sådant som Musks beteende, snarare än att avfärda den långa raden av potentiella varningstecken längs vägen med att "han är bara en jubelidiot". För det är ju precis så man har ursäktat och avfärdat Trump, gång på gång. Om man tvärtom har tagit in betydelsen av vad Trump sagt och gjort tidigare så är man däremot inte ett dugg förvånad nu över hans tal.

Poängen är att reflekterar man på allvar även över betydelsen av Musks beteende här och nu, då behöver man kanske inte bli helt tagen på sängen längre fram.
Jag tycker ändå att det är skillnad på de utspel Trump gjort i opposition, kontra det han säger i sitt tillträdestal, det senare är liksom lite mer allvar.

Oavsett är ju hela situationen förjävlig. Nu har USA dragit sig ur WHO också, det har säkert inga tråkiga påföljder alls för invånarna Trump säger sig värna om så mycket..

Angående Musk såg jag en otroligt träffande text på Reddit tidigare:

Tyckte också att han var en "skön snubbe" med bra värderingar en gång i tiden. Har följt honom länge, så har sett hur han verkligen spårat ut och blivit verkligen avskyvärd. Hela grejen med att han är den här "sköna" miljardären som röker weed med Joe Rogan och delar memes är en del av en mycket utplanerad PR-kampanj. Han vill att folk ska tänka om honom som det där galna geniet som samtidigt är skön och relaterbar. Jag köper det inte längre. Han är för övrigt inte den första miljardären som försökt att tillverka en sådan image för att bli populär, ett annat exempel är Sam Bankman Fried. Han brukade streama när han spelade League of Legends, och han valde medvetet att ha en ovårdad frisyr, för han sa internt att "det var viktigt att folk tänkte om honom som ett galet geni".

När det kommer till hans memes så delar han grejer, likt en sann boomer, som var populära för typ 10+ år sen. Han försöker hårt att vara "down with the kids" men det är bara cringe. T.ex delar han harambe-memes typ 10 år efter den memen var populär, samma med doge. Jag vet inte hur många tweets han skrivit om "420 69", alltså det är humor på mellanstadie-nivå. Han är så desperat efter att bli omtyckt att folk ska tycka att han är cool.

Ett tydligt exempel på detta är när han häromdagen påstod att han var en av världens bästa Diablo 4 och Path of Exile 2 spelare, vilket är helt bisarra påståenden. Han livestreamade PoE2 gameplay där han spelar på en boostad karaktär och han förstår sig knappt ens på spelet, men han påstår ändå att han är en av världens mest framgångsrika PoE2 spelare med en av världens bästa karaktärer. Det är så ynkligt och patetiskt hur världens rikaste person, som redan driver en massa framgångsrika företag, ändå känner att han måste ljuga ihop en massa gaming-prestationer för att få folk att gilla honom. När en youtuber (Asmongold) kritiserade honom för detta så blev Musk sur och straffade honom genom att ta bort hans verified-checkmark från Twitter. Sandlåde-beteende. Världens rikaste person sitter alltså och bråkar med folk online över datorspel, detta är alltså "geniet" som folk tror ska ta oss till Mars.

edit:
VAr lite snabb att trycka iväg. Det sista i citatet ovan är jag lite förvånad över att det inte pratats mer om, nu inser jag att dataspel är något som är ointressant och obegripligt för de flesta men det säger ändå något att mannen som tog över Twitter specifikt för att bevara och värna om yttrandefriheten och motverka censur (hans egen motivering) aktivt på eget bevåg censurerar en användare på samma plattform bara för att han blev personligt kränkt.. Maktmissbruk någon? Tondövt? Snubben är en sån tönt att man orkar inte.

Angående Musk såg jag en otroligt träffande text på Reddit tidigare:
Musk var tidigare något som skulle kunna beskrivas som en normal förebild. Han röstade tidigare t.ex på demokraterna.
Men han ändrade riktning 180 grader på ganska kort tid.

Jag tror det sammanfaller ganska bra med när ett av hans många barn klev ut ur garderoben som transa, vilket den gode Elon hade mycket svårt att acceptera.

Ni tror inte att han har ett perspektiv som är större än Trump? Varför försöker han isf lägga sig i brittisk och tysk politik?
Trump är gammal och folk försöker uppenbart mörda honom upprepat. Någon måste kunna ta över ikonstatusen när han är borta, även om det inte är som president så kan han bli ideologisk symbol. Tror främst det är inflytande och att känna sig betydelsefull för ”mänskligheten” som är det han prioriterar.

Ni tror inte att han har ett perspektiv som är större än Trump? Varför försöker han isf lägga sig i brittisk och tysk politik?
Jo'rå. Elon är helt klart in a quest of world domination.

Men jag tror inte att armgesten var en kallt beräknad rörelse i hans strävan att nå detta världsherravälde. Han rycktes nog bara med i stundens hetta och ketaminets påverkan, och lät ryggmärgen tala kroppsspråk till en förvånad omvärld.

ADL (Anti-Defamation League), som ju är en välkänd amerikansk NGO som säger sig kämpa mot antisemitism, annan form av diskriminering, annan rasism etc... var faktiskt väldigt kritiska till twitter när Musk köpte plattformen, eftersom att han lät rena nazister komma tillbaka. Men nu tycker de såhär:
Det har varit oenighet inom ADL även tidigare just över Musk, då några personer lämnat eller hotat att lämna över det för några år sedan. Så på ett sätt stämmer det här ändå överens med ADLs politiska utveckling där Musk lite ambivalent då och då verkar kunna ses som en allierad, trots att han spridit antisemitiska konspirationsteorier och hänger med extremhögern.

Trump är gammal och folk försöker uppenbart mörda honom upprepat. Någon måste kunna ta över ikonstatusen när han är borta, även om det inte är som president så kan han bli ideologisk symbol. Tror främst det är inflytande och att känna sig betydelsefull för ”mänskligheten” som är det han prioriterar.
Fast han verkar isf rikta in sig bra mycket mer på att framstå som betydelsefull för högerextrema och nazister? Inte minst med tanke på att han stöttar dem i Europa och att twitter framförallt låtit nazistkonton som tidigare var bannade, nyttja den där yttrandefriheten som Musk låtsas bry sig om. Är personerna vänster ser det annorlunda ut, eller för den delen trans (du kan inte skriva ordet cis på twitter utan att flaggas som "slur"). Du tror inte att det kan vara åtminstone en pytteliten delförklaring till heilandet?

Det har varit oenighet inom ADL även tidigare just över Musk, då några personer lämnat eller hotat att lämna över det för några år sedan. Så på ett sätt stämmer det här ändå överens med ADLs politiska utveckling där Musk lite ambivalent då och då verkar kunna ses som en allierad, trots att han spridit antisemitiska konspirationsteorier och hänger med extremhögern.
Alltså, jag tror det var så sent som i september 2023 som Trump och ADL var i öppet krig. Musk var heligt förbannad över att de uppmanade annonsörer att undvika twitter, med tanke på att det ibland blev så illa att annonser kunde hamna hos nazistinlägg. Sedan hände 7 oktober, Musk åkte till Israel och stöttade regeringen där och sedan blev ADL och Musk vänner, i stort sett.

• Gilla
Reactions: Mkb
Alltså, jag tror det var så sent som i september 2023 som Trump och ADL var i öppet krig. Musk var heligt förbannad över att de uppmanade annonsörer att undvika twitter, med tanke på att det ibland blev så illa att annonser kunde hamna hos nazistinlägg. Sedan hände 7 oktober, Musk åkte till Israel och stöttade regeringen där och sedan blev ADL och Musk vänner, i stort sett.
Svarar mig själv, för jag insåg att jag skrev Trump istället för Musk i början av inlägget..

Undra om inte en del av det hela bara är i linje med "all publicity is good publicity"..? Mer strategi för att få folk att prata om Musk än (även om jag är beredd att luta mer åt nazist-hälsning än att slänga ut hjärtat i publiken) en missuppfattad hälsning.

Fattar inte varför det är så viktigt att slå fast att Musk hyllar Hitler? Har han inte redan visat tillräckliga orostecken även utan det, är de inte tillräckliga om han inte också kröner det med att hylla en av 1900-talets mest hatade personer? Om man inte slår fast att han heilat, tolkas man som att man inte förstår att han är en stor risk för oss alla då?

Det enda som den här absurda diskussionen leder till är ett öppet mål för Musk att visa sina anhängare att alla motståndare är Woke. Och anti-Musk-personer kommer aldrig att kunna bevisa intentionen att hylla nazismen så det är en omöjlig uppgift att vinna den fighten. Och så bränner de sin energi på att träta med varandra om det faktiskt var ett heilande, eller eventuellt skulle kunna varit det eller att det går inte att säga istället för att lägga den på den faktiska politiska kampen.

Ett effektivt verktyg för Trump, Musk & Co, och hela världen dansar med.

Fattar inte varför det är så viktigt att slå fast att Musk hyllar Hitler? Har han inte redan visat tillräckliga orostecken även utan det, är de inte tillräckliga om han inte också kröner det med att hylla en av 1900-talets mest hatade personer? Om man inte slår fast att han heilat, tolkas man som att man inte förstår att han är en stor risk för oss alla då?

Det enda som den här absurda diskussionen leder till är ett öppet mål för Musk att visa sina anhängare att alla motståndare är Woke. Och anti-Musk-personer kommer aldrig att kunna bevisa intentionen att hylla nazismen så det är en omöjlig uppgift att vinna den fighten. Och så bränner de sin energi på att träta med varandra om det faktiskt var ett heilande, eller eventuellt skulle kunna varit det eller att det går inte att säga istället för att lägga den på den faktiska politiska kampen.

Ett effektivt verktyg för Trump, Musk & Co, och hela världen dansar med.
Det är ju ännu värre att målposter flyttas genom att det föreligger en ängslighet inför att kritisera världens rikaste person för något som en mindre inflytelserik person hade sågats till fotknölarna för?

Det är ju ännu värre att målposter flyttas genom att det föreligger en ängslighet inför att kritisera världens rikaste person för något som en mindre inflytelserik person hade sågats till fotknölarna för?

Menar du att man inte kritiserar honom om man inte slår fast att det utan tvivel är så att hans avsikt var att hylla nazismen?

Jag hade då inte varit mer övertygad om att avsikten var att heila, om det varit en mindre inflytelserik person som sett ut som på bilderna.

Hade han vetat vad han höll på med ur ett politiskt perspektiv så hade han använt knuten näve och gormat ”fight” i stället. Varför låna historiska gester när hans politiska figur myntat en egen som redan är ikonisk för målgruppen han pratade för.

Hur kan du veta vilken målgrupp han riktar sig till? Var det ens en specifik målgrupp? Jag tror jag beskrev honom som provokatör, är då ens målgruppen den vi tror? Vem kan veta.

Vi måste ju bara ha med den här för den är ju så underbar :laugh:.

Vilken lutning på armen i grader ska det vara för att det ska anses som hemskt?

Screenshot_20250121_202454_Samsung Internet.webp

Menar du att man inte kritiserar honom om man inte slår fast att det utan tvivel är så att hans avsikt var att hylla nazismen?

Jag hade då inte varit mer övertygad om att avsikten var att heila, om det varit en mindre inflytelserik person som sett ut som på bilderna.
Såg en video spridas där poängen i stort sett var en frågeställning om man själv hade kunnat filma och lägga upp liknande handrörelse till allmän beskådan. Tror tbh att de flesta låtit bli.

edit:
VAr lite snabb att trycka iväg. Det sista i citatet ovan är jag lite förvånad över att det inte pratats mer om, nu inser jag att dataspel är något som är ointressant och obegripligt för de flesta men det säger ändå något att mannen som tog över Twitter specifikt för att bevara och värna om yttrandefriheten och motverka censur (hans egen motivering) aktivt på eget bevåg censurerar en användare på samma plattform bara för att han blev personligt kränkt.. Maktmissbruk någon? Tondövt? Snubben är en sån tönt att man orkar inte.
Fast vad kan man förvänta sig av en man som skapar sig (minst) ett fejkkonto som hyllar honom själv, hans pappa egenskaper m.m. (och jag tror även det var hur mycket sex han fick men kan minnas fel på det sista)

Varför har dessa "alfa" hanar sånt behov av att hävda sig själva på det här sättet? Det är ju bara patetiskt och känns mest som att de försöker fylla upp ett gigantiskt omättligt tomrum inom sig själva. Några alfas är de i alla fall definitivt inte, en äkta alfa behöver inte skryta och hävda sig.

Hur kan du veta vilken målgrupp han riktar sig till? Var det ens en specifik målgrupp? Jag tror jag beskrev honom som provokatör, är då ens målgruppen den vi tror? Vem kan veta.
Sannolikt är åhörarna i det här fallet till stor del Trumpväljare. Det skulle förstås kunna vara en inbjuden sammansvärjning av tibetanska munkar för fascism plus lite Illuminati men jag skulle vilja hävda att man med rätt stor säkerhet kan veta att det inte är det.
Är det så att en person som äger en av de största plattformarna för kommunikation samt kontrollerar stora delar av internetaccsessen för rätt mycket folk vill sända obskyra budskap till en okänd grupp mottagare på internet så har han nog resurser att göra det på smartare och effektivare sätt.

Såg en video spridas där poängen i stort sett var en frågeställning om man själv hade kunnat filma och lägga upp liknande handrörelse till allmän beskådan. Tror tbh att de flesta låtit bli.

Jag är tämligen säker på att jag någon gång har gjort en handrörelse som skulle kunna tolkats till något budskap.

Men min poäng är inte att Musk inte skulle kunna vara medveten om hur denna rörelse skulle kunna tolkas, om inte medan han gjorde den så definitivt efteråt. Och då är det ett alldeles perfekt verktyg för att provocera motståndare till att uttala saker som passar hans budskap.

Och det vore snarast ett tjänstefel av "riktiga" nazister att inte utnyttja situationen eftersom det leder till att motståndare uttalar saker som kan stöta bort dem som inte helhjärtat köper det snabba etiketterandet som görs.

Musk kanske är nazist, kanske inte.

Att det var olämpligt att göra handrörelsen är vi helt ense om, men att diskutera huruvida han avsåg att hylla nazismen är helt meningslöst eftersom det inte är en diskussion som går att vinna och det finns oändligt mycket annat som går att kritisera.

Man måste kunna anses vara kritisk mot Musk utan att avkrävas att tycka att handrörelsen visar att han är en nazist.

Jag är tämligen säker på att jag någon gång har gjort en handrörelse som skulle kunna tolkats till något budskap.

Men min poäng är inte att Musk inte skulle kunna vara medveten om hur denna rörelse skulle kunna tolkas, om inte medan han gjorde den så definitivt efteråt. Och då är det ett alldeles perfekt verktyg för att provocera motståndare till att uttala saker som passar hans budskap.

Och det vore snarast ett tjänstefel av "riktiga" nazister att inte utnyttja situationen eftersom det leder till att motståndare uttalar saker som kan stöta bort dem som inte helhjärtat köper det snabba etiketterandet som görs.

Musk kanske är nazist, kanske inte.

Att det var olämpligt att göra handrörelsen är vi helt ense om, men att diskutera huruvida han avsåg att hylla nazismen är helt meningslöst eftersom det inte är en diskussion som går att vinna och det finns oändligt mycket annat som går att kritisera.

Man måste kunna anses vara kritisk mot Musk utan att avkrävas att tycka att handrörelsen visar att han är en nazist.
Man behöver väl inte ens tolka det som att Musk hyllar nazism? Det räcker väl med att han är provokativ och flirtar med högerextrema - ofta faktiska nazister. Han lyfter regelbundet fram sådana på twitter. Poängen är väl mer att oavsett om avsikten är att hylla nazismen helhjärtat eller helia lite ironiskt så heilar man fortfarande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka