Angående det du skriver om samarbete så tror jag inte att det nödvändigtvis handlar om det, däremot om visioner och att Demokraterna begår ungefär samma misstag som exempelvis S i Sverige. Det är lite svårt att jämföra rakt av med ett land som Ungern även om det finns likheter mellan Orbán och Trump och SD, för i Ungern är också en del av problemet en rejäl dos korruption som får Ms kompisrekryteringar att blekna i jämförelse.
Det som du störde dig på handlade inte alls om dig (och hur du kan få det till att på något sätt kretsa kring dig är för mig obegripligt, noll gånger nämnde jag dig som person eller ditt umgänge, jag beskrev tvärtom enbart mina egna personliga anledningar) utan det var helt enkelt en förklaring till vad exakt det är som gör att det, för mig, framstår som ett enormt trivialiserande när du till exempel som nu kallar diskussionen om en välkänd högerextrem hat-symbol för "käbblande om en enskild gest". Om du inte inser själv hur otroligt avfärdande och förminskande ditt språk är när du beskriver det såhär så kan jag nog inte hjälpa dig. Du bekräftar egentligen bara min tidigare kritik.
En smått retorisk fråga: hur ska man då dra uppmärksamheten till att högerextremismen vinner (politisk) mark helt utan att nämna några enskilda händelser eller specifika tillfällen, man bör inte ha några konkreta exempel alltså? Man kan ju annars också se det som att den här "enskilda gesten" som det "käbblas" om ingår i just den större bilden, tillsammans med en rad andra liknande händelser.
Jag tror dessutom lite tvärtom att hade Musk inte gjort gesten så hade betydligt färre personer de senaste dagarna uppmärksammat hans kopplingar till extremhögern, man hade kanske inte ens nämnt högerextremism i den politiska debatten alls förrän en enskild, specifik, händelse med nyhetsvärde på ämnet hade dykt upp. Jag delar alltså inte riktigt din optimism kring möjligheterna att uppmärksamma den stora massan på högerextremismens framfart utan någon draghjälp från specifika tillfällen.
Att du anser att det här handlar om att leda i bevis säger mig att vi står såpass långt ifrån varandra att jag tvivlar på att det ger något att fortsätta diskutera, jag har också av tidigare nämnda skäl helt tappat lusten till det.