Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Men alltså även om alla palestinier nu skulle vilja bo någon annanstans så är det ju inte bara att flytta en befolkning till ett helt annat land hur som helst? Vad skulle i så fall vara Trumps lösning på att tvinga dessa länder ta emot sina nya invånare? Eller blir det tilltänka landet ytterligare ett territorium som det ska expanderas till kanske.. Hur många extrastater är vi uppe i nu? :meh:
Rätt många palestinier vill bo någon annan stans. De vill bo från de städer och byar de fördrevs 48 och 67.

Jag läser fler och fler nyheter om vad Musk och hans småpojkar tar sig för och känner mest uppgivenhet. Släpp ut Luigi.
Det här är faktiskt ännu allvarligare (allt är allvarligt) än Gaza.

Must håller på med en nedmontering av USA:s statsapparat!

Han håller på och inför diktatur.

Men vem ska bli diktator?

Trump?

Musk?

Trump som ansikte utåt, med Musk som drar i trådarna?

Det är så orättvist sagt, hade Harris vunnit hade det säkerligen inte ens varit eldupphör nu, istället hade det varit full fart på folkmördandet. Liksom, det är DEMOKRATERNA som sett till att Gaza i stort sett är obeboeligt nu. Hade de hanterat saken annorlunda så hade det inte varit lika lätt för Trump att föreslå det här nu. Visst, de hade nog i praktiken inte velat komma med något sånt här förslag (även om Biden i början av kriget faktiskt ville förflytta befolkningen i Gaza till Egypten!!!). Ska man läxa upp folk för att de inte pallade att rösta på alternativet som inte öppet var för etnisk rensning, men som istället kanske låtit Israel fortsätta döda hela jävla befolkningen av Gaza?
Jag tycker inte det är orättvist, och jag tycker du tar i lite väl mycket när du säger att demokraterna öppet var för etnisk rensning.

Det finns två aspekter i detta. Den första, och i min mening viktigaste är egentligen frågan om hur mycket får det kosta att läget eventuellt förbättras något i Gaza med tanke på priset, demokratin håller på att nedmonteras (försöks iaf) i USA just nu, det är ett för högt pris.

Det andra är att det på riktigt känns.. dumt? Man kan absolut anse att demokraterna gjort ett kasst jobb, det säger jag inget om, men jag förstår inte i min vildaste fantasi hur man kan tro att det ska bli så mycket bättre med Trump.. Det är knappast någon hemlighet att han med entourage inte direkt har de varmaste känslorna inför bruna människor, eller invandrare, eller människor i andra länder över huvudtaget..

Trump har inte löst detta på något sätt, att läget är som det är just nu beror på en himla massa saker och @Jeffery skrev ett jättebra inlägg om det. Hade situationen varit oförändrad ser jag inte hur palestinierna hade haft det bättre nu än vad de hade tidigare under demokratiskt styre.

Det här är faktiskt ännu allvarligare (allt är allvarligt) än Gaza.

Must håller på med en nedmontering av USA:s statsapparat!

Han håller på och inför diktatur.

Men vem ska bli diktator?

Trump?

Musk?

Trump som ansikte utåt, med Musk som drar i trådarna?
Egentligen är det ganska bra. Musk styr och ställer genom Trump. Musk kan väl göra i princip vad han vill utan att ställa till svars för det eftersom han inte är folkvald.

Jag tycker inte det är orättvist, och jag tycker du tar i lite väl mycket när du säger att demokraterna öppet var för etnisk rensning.

Det finns två aspekter i detta. Den första, och i min mening viktigaste är egentligen frågan om hur mycket får det kosta att läget eventuellt förbättras något i Gaza med tanke på priset, demokratin håller på att nedmonteras (försöks iaf) i USA just nu, det är ett för högt pris.

Det andra är att det på riktigt känns.. dumt? Man kan absolut anse att demokraterna gjort ett kasst jobb, det säger jag inget om, men jag förstår inte i min vildaste fantasi hur man kan tro att det ska bli så mycket bättre med Trump.. Det är knappast någon hemlighet att han med entourage inte direkt har de varmaste känslorna inför bruna människor, eller invandrare, eller människor i andra länder över huvudtaget..

Trump har inte löst detta på något sätt, att läget är som det är just nu beror på en himla massa saker och @Jeffery skrev ett jättebra inlägg om det. Hade situationen varit oförändrad ser jag inte hur palestinierna hade haft det bättre nu än vad de hade tidigare under demokratiskt styre.
Jag sa ju att demokraterna INTE var öppet för etnisk rensning, men som ändå inte hade några problem med att döda enorma mängder av Gazas befolkning. Min poäng är inte att Trump är bättre, mer att demokraterna är ungefär lika illa fast i en snyggare förpackning i den här frågan.

Sedan håller jag med om att det finns aspekter som är viktiga ur ett bredare perspektiv, som inte bara rör Gaza eller USAs demokrati - synen på internationell humanitär rätt har kommit på skam. Det påverkar oss alla, i synnerhet vi som tillhör ett litet ganska obetydligt land. Det duger inte att den bara kan appliceras på stater som inte är allierade med USA, samtidigt som man försöker underminera ICC när det är "fel" personer som undersöks. Det har USA gjort under demokratiskt styre också.

• Gilla
Reactions: Mkb
Sedan håller jag med om att det finns aspekter som är viktiga ur ett bredare perspektiv, som inte bara rör Gaza eller USAs demokrati - synen på internationell humanitär rätt har kommit på skam.
vad är synen på internationell humanitär rätt gentemot den nya policyn länder emellan, som Donald Damp nu håller på att standardisera; Den Store och Starkes nyckfulla rätt att göra vad-man-nu-vill med den som är mindre.

Lex Lasse i sexan, och hans vurm för vad du nu har med dig i din väska just idag. Eller bara din mössa, för att den är ful.
"Hoppsan. Den bara slant ur näven på mig, och for upp på taket."
Eller carte blanche för Kina mot Taiwan. Ryssland mot Litauen. Venezuela mot Guyana.

vad är synen på internationell humanitär rätt gentemot den nya policyn länder emellan, som Donald Damp nu håller på att standardisera; Den Store och Starkes nyckfulla rätt att göra vad-man-nu-vill med den som är mindre.

Lex Lasse i sexan, och hans vurm för vad du nu har med dig i din väska just idag. Eller bara din mössa, för att den är ful.
"Hoppsan. Den bara slant ur näven på mig, och for upp på taket."
Eller carte blanche för Kina mot Taiwan. Ryssland mot Litauen. Venezuela mot Guyana.
Ett starkt stöd för folkrätten etc. av större delen av världen, blir ju ännu viktigare när sådana som Trump är vid makten?

• Gilla
Jag tolkade inte vad du skrev just så - men tänker jag ett utvidgat varv till så kanske vi rent av menar samma saker, dock med olika ord?
Om jag säger såhär då: demokraterna har tyvärr varit med och försvagat både tilltron till och de faktiska internationella institutionerna som omvärlden behöver som stöd/skydd under en auktoritär ledare som Trump.

• Gilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka