Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Om man mest bara övertygar dem som redan tycker som man själv, och samtidigt ger ett öppet mål för Musk själv att vinna poänger på det, så undrar jag om det är så bra i det långa loppet att dra de debatterna väldigt länge. Jag har förståelse för att det finns en instinktiv känsla av att stå upp för sig själv och sina vänner, att det känns som en kraftfull markering att använda de etiketter som är det värsta vi vet från modern politik. Men för mig handlar det inte längre om att stå upp för mig själv, att markera vad JAG tycker, för mig handlar det om att undvika ett nytt 30-tal, inklusive den polarisering som var. Jag tror att vi är på väg in i en ny "ism", så att blicka bakåt och väcka rädsla för det som varit tror jag inte är så effektivt för att övertyga dem som inte redan är övertygade. Dagens politik kommer vara svår att jämföra med de historiska nazisterna så att "väcka" folk med att ropa nazism tror jag helt enkelt inte är ett effektivt verktyg, det är alltför lätt att avfärda. Den nya -ismen kommer vara lika farlig, så vi måste verkligen undvika att hamna där, men jag tror att vi måste ha argumentation som går att ta till sig på ett bättre sätt än att lägga upp bildjämförelser som ändå inte kommer att leda någon vart.
Vi är ju flera stycken som skrivit om att dagens högerextremism inte ser likadan ut som förr? Och jag förstår inte hur relativisering av en extrem gest minskar polarisering?

Elon Musks armrörelse börjar tarva en egen tråd.

Eller så döps den här helt sonika om, så försöker vi en gång till på
Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Edit: Inlägg #2 stämmer med rubriken!

Jag vidhåller att Elon Musks högerarmsryckning tarvar en egen tråd, då den dränker tråden om Donald Trumps andra presidentperiod, så att vi helt missar att Donald Trump håller på att flöda öppningen av sin nya presidentperiod med så mycket händelser att vi inte har kapacitet att varken se dess helhet eller detaljer.

För att citera president Donald Trump:
"BAD!"

Jag vidhåller att Elon Musks högerarmsryckning tarvar en egen tråd, då den dränker tråden om Donald Trumps andra presidentperiod, så att vi helt missar att Donald Trump håller på att flöda öppningen av sin nya presidentperiod med så mycket händelser att vi inte har kapacitet att varken se dess helhet eller detaljer.

"BAD!"
Ang detaljer så hörde jag vid kaffebordet att Meta betalar 25 milj $ till president Donald Trump mfl för att ha stängt av Honom på Facebook och Instagram

"BAD!"
Fast han är ju en jättestor del av Trumps andra presidentperiod? Och just det extrema som Musk gav uttryck för på installationen, är liksom väldigt relevant för politiken som förs.

"BAD!"
Jag håller nog med här, men kommer inte orka bryta ut det.

Kan kanske tycka att Musks gest blir lite som förstörda kablar i Östersjön, vi vet egentligen vad som hände men i och med att det är möjligt att förneka, kan det kanske ibland ta fokus från annat, kanske viktigare.

Då gesten och kanske framförallt den mer och mer öppna högerextremismen bör fortsätta diskuteras föreslår jag att någon skapar en ny tråd om det.

Jag kan tycka att det finns mängder med annat närmare kopplat till Donald Trump som passar bättre i denna tråd?

Fast han är ju en jättestor del av Trumps andra presidentperiod? Och just det extrema som Musk gav uttryck för på installationen, är liksom väldigt relevant för politiken som förs.
Nu skrev jag mitt förra inlägg, innan jag såg ditt, men jag vidhåller nog att det finns många andra runt Trump som också bör tittas närmare på och att just högerextremismen kanske kan förtjäna en egen tråd?

Nu skrev jag mitt förra inlägg, innan jag såg ditt, men jag vidhåller nog att det finns många andra runt Trump som också bör tittas närmare på och att just högerextremismen kanske kan förtjäna en egen tråd?
En del av det unika med både presidentvalet och Trumps andra presidentperiod, är ju närheten till högerextremism och att en enskild person som Musk kan få så enormt mycket inflytande och uppmärksamhet. Känns som att det kommer bli begränsande för diskussionen att isf behöva byta tråd när man kommer in på personerna i Trumps administration (och de besluten som fattas) som har kopplingar till högerextremism på olika sätt? Stora delar av project 2025 som i stort sett implementeras nu skulle absolut klassas som det. Trumps försvarsminister är väl i stort sett en högerextrem kristen nationalist, och många av de som Trump benådade, som deltog i stormningen av Kapitolium är ju definitivt högerextrema.

Jag tror att "det här" i ditt sista stycke är något annat än det jag menar, jag tror att du fortfarande läser in något jag inte skrivit.

Jag har aldrig skrivit att det är något som helst problem att människor har uppfattningar om vad de ser och att de skriver ut det. Det jag har skrivit är att jag ser en risk att det är ett blindspår, som kan bli kontraproduktivt,gå in i långdragna diskussioner med dem som (som jag) menar att det inte går att dra solklara slutsatser från den bildsekvens som finns. Alltså inte ifrågasätter ATT Musk sympatiserar med högerextremism (det har han ju redan visat i andra sammanhang), utan ifrågasätter hur effektivt det är att använda just bildsekvensen som bevis för Musks avsikter, när det finns så mycket annat som är bättre för att visa på det.

Om man mest bara övertygar dem som redan tycker som man själv, och samtidigt ger ett öppet mål för Musk själv att vinna poänger på det, så undrar jag om det är så bra i det långa loppet att dra de debatterna väldigt länge. Jag har förståelse för att det finns en instinktiv känsla av att stå upp för sig själv och sina vänner, att det känns som en kraftfull markering att använda de etiketter som är det värsta vi vet från modern politik. Men för mig handlar det inte längre om att stå upp för mig själv, att markera vad JAG tycker, för mig handlar det om att undvika ett nytt 30-tal, inklusive den polarisering som var. Jag tror att vi är på väg in i en ny "ism", så att blicka bakåt och väcka rädsla för det som varit tror jag inte är så effektivt för att övertyga dem som inte redan är övertygade. Dagens politik kommer vara svår att jämföra med de historiska nazisterna så att "väcka" folk med att ropa nazism tror jag helt enkelt inte är ett effektivt verktyg, det är alltför lätt att avfärda. Den nya -ismen kommer vara lika farlig, så vi måste verkligen undvika att hamna där, men jag tror att vi måste ha argumentation som går att ta till sig på ett bättre sätt än att lägga upp bildjämförelser som ändå inte kommer att leda någon vart.
Fast det handlar inte om bevis för avsikter när hans sympatier redan är kända, det handlar också till stor del om symbolismen i hans gest och vad det innebär inte minst för de högerextremas stärkta känsla av att saker nu går deras väg. Bekräftelsen det ger i att man kan agera på det här nu. När en av USAs mäktigaste män gör det. Det handlar om otryggheten för barn när deras lärare heilar "på skämt", eller för församlingsmedlemmar när deras präst gör det, för att komma med exempel som andra redan nämnt i tråden. Det handlar också om att amerikanska politiker sannolikt kommer behöva förhålla sig till extremhögern även framöver, och den ljumma reaktionen på den här högerextrema gesten är en försmak på hur man kommer agera då. Det vill säga inte alls, man kommer inte bry sig om ett ökat inflytande från det hållet. Det skickar både politiska signaler och signaler till samhället i stort.

Och att inte normalisera högerextrema gester ingår för mig absolut i att undvika ett nytt 30-tal. Att inte förminska betydelsen av när en högerextrem gest basuneras ut av Musk på en en av världens största politiska scener. Jag tror inte att du egentligen har för avsikt att trivialisera, däremot tror jag att du är ganska naiv inför betydelsen av händelser med starkt hatisk symbolism. Både politiskt och vad gäller strömningar i övriga samhället.

Jag tror inte heller att vi är påväg in i en ny "ism", vi är redan där. Nu har jag avsiktligt kallat det för högerextremism i alla mina inlägg just för att ytterhögern och fascismen har många ansikten och i den extrema miljön finns influenser från både nazism, italiensk fascism, amerikansk vit makt och så vidare, och den här heterogena miljön som radikaliserar människor utan bestämd grupptillhörighet har jag samt flera andra också nämnt tidigare. Så jag håller det medvetet ganska öppet även om det till exempel finns uppenbara nynazistiska kopplingar till Musk. Att uppmärksamma en högerextrem gest som högerextrem tror jag är det viktigaste, men precis allt är bättre än att vifta bort det som betydelselöst eller att normalisera det.

Senast ändrad:
Jag håller nog med här, men kommer inte orka bryta ut det.

Kan kanske tycka att Musks gest blir lite som förstörda kablar i Östersjön, vi vet egentligen vad som hände men i och med att det är möjligt att förneka, kan det kanske ibland ta fokus från annat, kanske viktigare.

Då gesten och kanske framförallt den mer och mer öppna högerextremismen bör fortsätta diskuteras föreslår jag att någon skapar en ny tråd om det.

Jag kan tycka att det finns mängder med annat närmare kopplat till Donald Trump som passar bättre i denna tråd?
Jag föreslog i mitt första inlägg att den här tråden, som till typ 95% handlar om Elon Musk, skulle kunna döpas om - så skapar vi en ny om "Donald Trumps Presidentskap II"

Jo, jag har funderat på det. Det är väl delvis mitt fel då jag bröt ut denna nya tråd just på ett inlägg om Musk.
Men samtidigt verkar det finnas de som inte vill dela upp dessa diskussioner?

Möjligtvis är han en jättestor del av Trumps andra presidentperiod i den här tråden, men ute i den verkliga världen massproducerar Trump exekutiva ordrar i en strid ström, som journalister och andra inte hinner att processera, så vad dessa egentligen kommer få för konsekvenser blir dolt för det amerikanska folket och världen i övrigt.

Men det missar vi, för att det är viktigare att nå konsensus om huruvida praktarslet Elon Musk heilade eller inte heilade, så att vi alla kan gå vidare i våra liv.

Jo, jag har funderat på det. Det är väl delvis mitt fel då jag bröt ut denna nya tråd just på ett inlägg om Musk.
Men samtidigt verkar det finnas de som inte vill dela upp dessa diskussioner?
Ja. Jag nöjer mig med att anmäla den här tråden om Musks högerarm för falsk marknadsföring.

Möjligtvis är han en jättestor del av Trumps andra presidentperiod i den här tråden, men ute i den verkliga världen massproducerar Trump exekutiva ordrar i en strid ström, som journalister och andra inte hinner att processera, så vad dessa egentligen kommer få för konsekvenser blir dolt för det amerikanska folket och världen i övrigt.

Men det missar vi, för att det är viktigare att nå konsensus om huruvida praktarslet Elon Musk heilade eller inte heilade, så att vi alla kan gå vidare i våra liv.
I den verkliga världen är Musk fortfarande en central del av Trumps agenda? Och Trumps exekutiva ordrar är f.ö i led med vad han i valrörelsen sa att han skulle göra.

Några av de som påverkar statligt anställda (och i förlängning vardagen för alla medborgare) verkar f.ö. väldigt inspirerade av hur det blev när Musk tog över Twitter: https://slate.com/news-and-politics...ail-trump-twitter-federal-workers-buyout.html

I den verkliga världen är Musk fortfarande en central del av Trumps agenda? Och Trumps exekutiva ordrar är f.ö i led med vad han i valrörelsen sa att han skulle göra.

Några av de som påverkar statligt anställda (och i förlängning vardagen för alla medborgare) verkar f.ö. väldigt inspirerade av hur det blev när Musk tog över Twitter: https://slate.com/news-and-politics...ail-trump-twitter-federal-workers-buyout.html
Sorry, det är inte Elon Musk som den här tråden svämmar över av, det är Elon Musk's högerarm - och huruvuda vi kommer nå konsensus eller inte om det vi såg var ett heilande.

I dit inlägg nu är du relevant mot trådnamnet.
Tack för din insats att få oss alla på rätt köl igen.

Vad jag tänkt skulle passa att postas i den här tråden, men som jag varit övertygad om att bara skulle drunknat i allt meta-heilande:
https://www.breakit.se/artikel/42354/musks-lakejer-tar-over-mejl-om-angiveri-jamfors-med-stalin

Sorry, det är inte Elon Musk som den här tråden svämmar över av, det är Elon Musk's högerarm - och huruvuda vi kommer nå konsensus eller inte om det vi såg var ett heilande.

I dit inlägg nu är du relevant mot trådnamnet.
Tack för din insats att få oss alla på rätt köl igen.

Vad jag tänkt skulle passa att postas i den här tråden, men som jag varit övertygad om att bara skulle drunknat i allt meta-heilande:
https://www.breakit.se/artikel/42354/musks-lakejer-tar-over-mejl-om-angiveri-jamfors-med-stalin
Jag förstår inte varför du vänder dig emot en diskussion om heliande och högerextremism när du länkar till en text som liknar Musk och co. brevet med Stalin? Inte för att det är fel i sak att göra den liknelsen, den är relevant. Men jag förstår inte hur den är mer relevant än att tala om högerextremism i politiken som förs?

Visste ni att Biden ska ha spenderat 50 miljoner dollar på kondomer till Gaza, som Hamas sedan byggt bomber av? Spännande det där.

Först sa en pressis att Elons DOGE hittat att det gått åt den där stora summan till kondomer till Gaza, sedan la Trump till det där om bomberna. Det stämmer såklart inte, USA har inte skickat kondomer till mellanöstern ens. Däremot har man lagt pengar på att förebygga HIV/AIDS i Afrika, där inkluderas kondomer och det finns en Gaza provins i Moçambique... om de ens gör det, det kanske bara lät festligt med kondombomber.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka