Jag tror att "det här" i ditt sista stycke är något annat än det jag menar, jag tror att du fortfarande läser in något jag inte skrivit.
Jag har aldrig skrivit att det är något som helst problem att människor har uppfattningar om vad de ser och att de skriver ut det. Det jag har skrivit är att jag ser en risk att det är ett blindspår, som kan bli kontraproduktivt,gå in i långdragna diskussioner med dem som (som jag) menar att det inte går att dra solklara slutsatser från den bildsekvens som finns. Alltså inte ifrågasätter ATT Musk sympatiserar med högerextremism (det har han ju redan visat i andra sammanhang), utan ifrågasätter hur effektivt det är att använda just bildsekvensen som bevis för Musks avsikter, när det finns så mycket annat som är bättre för att visa på det.
Om man mest bara övertygar dem som redan tycker som man själv, och samtidigt ger ett öppet mål för Musk själv att vinna poänger på det, så undrar jag om det är så bra i det långa loppet att dra de debatterna väldigt länge. Jag har förståelse för att det finns en instinktiv känsla av att stå upp för sig själv och sina vänner, att det känns som en kraftfull markering att använda de etiketter som är det värsta vi vet från modern politik. Men för mig handlar det inte längre om att stå upp för mig själv, att markera vad JAG tycker, för mig handlar det om att undvika ett nytt 30-tal, inklusive den polarisering som var. Jag tror att vi är på väg in i en ny "ism", så att blicka bakåt och väcka rädsla för det som varit tror jag inte är så effektivt för att övertyga dem som inte redan är övertygade. Dagens politik kommer vara svår att jämföra med de historiska nazisterna så att "väcka" folk med att ropa nazism tror jag helt enkelt inte är ett effektivt verktyg, det är alltför lätt att avfärda. Den nya -ismen kommer vara lika farlig, så vi måste verkligen undvika att hamna där, men jag tror att vi måste ha argumentation som går att ta till sig på ett bättre sätt än att lägga upp bildjämförelser som ändå inte kommer att leda någon vart.