Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Och det svaret sa väl mycket om relativiserande och en hemsk värld och väldigt lite om olika lag.

Jag tycker att det är att bidra till polarisering att svära åt dem som inte gör exakt samma tolkning av bilderna som en själv. Att du inte tycker att det är något att bry sig om kanske är för att du tillhör dem som "tycker rätt"? Det brukar vara lätt att tycka att ändra överreagerar då, när man själv inte är den som beskylls för att trivialisera och inte bry sig om nazismens offer.

Är det någon annan på hemmaplan som satt dig i "det andra laget"? för jag tycker inte det sker i den här debatten som verkar helt kretsa runt relativiseringen eller inte av olika gester. Där olika lag i övrigt inte avhandlats.

Blir nyfiken, finns det någon annan enskild händelse som också är ganska egal, tex bilder på personer som interagerar med olika partier osv. Själv tror jag att folk i allmänhet inte nuförtiden orkar läsa en utvecklad debattartikel, en lång politisk diskussion, eller ens en persons wiki artikel. Amerikansk befolkning och Svensk klarar inte en lång politisk debatt där debattörerna får utveckla resonemang i 30+ minuter så som på radions tid. De klarar inte ens en debatt i TV där de pratar i 2 minuter. Så gestikulation betyder mycket. Ingen information om en politiker som tar längre tid än en tonåring kan smila fram på Tictoc på 30 sekunder spelar roll såvitt jag förstått. Och inget argument som är mer än två rader på Twitter. Och detta är de två experterna på att ge publiken små små bitar de gillar. Ingen är bättre på det, utom kanske rysslands troll.

Jag uppfattar dem som skriver om relativisering i svar till mig, som att de skriver det som svar på just det jag skriver om. Annars förstår jag inte varför de skriver det som svar till mig utan att förtydliga att de inte syftar på det som jag skriver.

Sedan finns det några exempel, som i diskussionen med @Mkb, där jag tror att hen helt kanske missförstått mig och är kvar i det missförståndet i de fortsatta inlägg.

Men det finns också inlägg där jag inte kan tolka deras svar till mig på annat sätt än att det enda sättet att inte vara en sån som trivialiserar nazism, är att tycka att det som kan ses på film från scenen till 100% procent ska klassas som en hyllning till just nazismen. Samt att det också är mycket viktigt att fortsätta diskussionen om dessa bilder från denna dag, för annars trivialiserar man nazismen.

Jag kan förstå hur du menar med att många idag inte har tid/ork att ta sig igenom längre resonemang och politiska debatter som inte bara består av oneliners och pajkastning. Men jag kan inte se att det skulle vara en lösning att tänka att vi övertygar alla dessa genom att skippa diskussionen och istället förenkla budskapet till "han gjorde ett heilande, därför borde du inte lyssna på honom", när det finns så mycket att berätta om Musk som borde leda till exakt samma slutsats, men lite mer underbyggt än att hänvisa till ett kort filmklipp utan ljud?

Jag uppfattar dem som skriver om relativisering i svar till mig, som att de skriver det som svar på just det jag skriver om. Annars förstår jag inte varför de skriver det som svar till mig utan att förtydliga att de inte syftar på det som jag skriver.

Sedan finns det några exempel, som i diskussionen med @Mkb, där jag tror att hen helt kanske missförstått mig och är kvar i det missförståndet i de fortsatta inlägg.

Men det finns också inlägg där jag inte kan tolka deras svar till mig på annat sätt än att det enda sättet att inte vara en sån som trivialiserar nazism, är att tycka att det som kan ses på film från scenen till 100% procent ska klassas som en hyllning till just nazismen. Samt att det också är mycket viktigt att fortsätta diskussionen om dessa bilder från denna dag, för annars trivialiserar man nazismen.

Jag kan förstå hur du menar med att många idag inte har tid/ork att ta sig igenom längre resonemang och politiska debatter som inte bara består av oneliners och pajkastning. Men jag kan inte se att det skulle vara en lösning att tänka att vi övertygar alla dessa genom att skippa diskussionen och istället förenkla budskapet till "han gjorde ett heilande, därför borde du inte lyssna på honom", när det finns så mycket att berätta om Musk som borde leda till exakt samma slutsats, men lite mer underbyggt än att hänvisa till ett kort filmklipp utan ljud?
Men det handlar inte om huruvida det är en hyllning till nazism eller inte - det handlar om att kalla en spade för en spade.

VARFÖR han heilar är ju en fråga, ATT han gör det är en annan och jag förstår inte hur man kan tolka gesten på annat vis än en heilning. Vilket jag dessutom försökte visa dig med två olika klipp.

Vi är ju flera stycken som skrivit om att dagens högerextremism inte ser likadan ut som förr? Och jag förstår inte hur relativisering av en extrem gest minskar polarisering?

Men jag relativiserar inte någon gest. Ditt resonemang bygger på att någon menar att det VAR ett heilande och att det inte spelar så stor roll. Medan jag menar att det KAN varit ett heilande (och i så fall är det förkastligt) och det KAN varit som Musk säger att det inte var avsett så. Jag tycker inte att det går att avgöra utifrån de bilder som finns, och jag tycker inte att det går att bevisa genom att jämföra med andra bilder från historien eftersom någon annan kan plocka fram en annan bild att jämföra med för att komma fram till ett annat resultat.

När det finns så extremt mycket annat som Musk kan lastas för och som han själv gladeligen står för, som pekar i exakt samma riktning, så tycker jag att försöken till bildvisning får orimliga proportioner utifrån den effekt som det lär få (i bästa fall mycket liten övertygan, i värsta fall kontraproduktivt).

I skuggan av Elon Musk kan vi ju kika på de andra Trumpministrarna som har godkänts eller genomgår utfrågning i senaten. Vi har Kristi Noem, valpdödare och allmän maga-galning, som minister för inrikes säkerhet. RFK JR som i dagarna fortsätter slingra sig kring sina uttalanden om vetenskap i allmänhet och vacciner i synnerhet. Kash Patel, som publicerat både en lista över fiender och en extremt smörig barnbok om "kung Donald" (av någon anledning låter det lite bekant här i tråden :idea: ) och snart nu då Tulsi Gabbard som anklagas för att vara såväl al Assad- som Putinkramare.

Detta utöver Hegseth då, med hela hans meritlista.

Japp japp, meritokrati var det. Så bra det blir.

I skuggan av Elon Musk kan vi ju kika på de andra Trumpministrarna som har godkänts eller genomgår utfrågning i senaten. Vi har Kristi Noem, valpdödare och allmän maga-galning, som minister för inrikes säkerhet. RFK JR som i dagarna fortsätter slingra sig kring sina uttalanden om vetenskap i allmänhet och vacciner i synnerhet. Kash Patel, som publicerat både en lista över fiender och en extremt smörig barnbok om "kung Donald" (av någon anledning låter det lite bekant här i tråden :idea: ) och snart nu då Tulsi Gabbard som anklagas för att vara såväl al Assad- som Putinkramare.

Detta utöver Hegseth då, med hela hans meritlista.

Japp japp, meritokrati var det. Så bra det blir.
Kommer bli tufft för oss utanför USA de närmsta fyra åren, men framförallt lär det bli ett brutalt uppvaknande för alla MAGA röstare som inte är vita och övre medelklass när de har människorna får styra och ställa.

Men det handlar inte om huruvida det är en hyllning till nazism eller inte - det handlar om att kalla en spade för en spade.

VARFÖR han heilar är ju en fråga, ATT han gör det är en annan och jag förstår inte hur man kan tolka gesten på annat vis än en heilning. Vilket jag dessutom försökte visa dig med två olika klipp.

Och jag försår att du tycker att det är självklart att din tolkning är rätt, men jag håller inte med dig bara om att det går att dra självklara slutsatser av en bildjämförelse på det sättet. Rent generellt är metoden att sätta ihop två bilder som jämförelse rätt svår, om inte definitionen av det som ska visas är väldigt specifik. Det finns tillfällen som det kan gå, men heilande är inte ett sådant. Det har (tyvärr) gjorts extremt många gånger genom historien, på lite mer eller mindre taffliga sätt, så det skulle lätt gå att sätta ihop en annan bildjämförelse där Musks gest inte är lik det heilande som den andre personen gör. Och det skulle inte kunna gå att dra slutsatsen att Musk inte heilat utifrån den jämförelsen, det kan han visst ha gjort. Och därmed så kan man inte heller dra slutsatsen att det var ett heilande utifrån jämförelsen med just den bild som togs med i jämförelsen som du länkade till.

Igen, det känns helt absurt att jag och andra lägger så mycket energi på att diskutera vilka slutsatser som går att uttala sig om utifrån ett bildmaterial. När det finns så mycket som visar vem han är, helt utan behov av tolkning...

Jag vidhåller att Elon Musks högerarmsryckning tarvar en egen tråd, då den dränker tråden om Donald Trumps andra presidentperiod, så att vi helt missar att Donald Trump håller på att flöda öppningen av sin nya presidentperiod med så mycket händelser att vi inte har kapacitet att varken se dess helhet eller detaljer.

För att citera president Donald Trump:
"BAD!"

Jag håller nog med här, men kommer inte orka bryta ut det.

Kan kanske tycka att Musks gest blir lite som förstörda kablar i Östersjön, vi vet egentligen vad som hände men i och med att det är möjligt att förneka, kan det kanske ibland ta fokus från annat, kanske viktigare.

Då gesten och kanske framförallt den mer och mer öppna högerextremismen bör fortsätta diskuteras föreslår jag att någon skapar en ny tråd om det.

Jag kan tycka att det finns mängder med annat närmare kopplat till Donald Trump som passar bättre i denna tråd?

Möjligtvis är han en jättestor del av Trumps andra presidentperiod i den här tråden, men ute i den verkliga världen massproducerar Trump exekutiva ordrar i en strid ström, som journalister och andra inte hinner att processera, så vad dessa egentligen kommer få för konsekvenser blir dolt för det amerikanska folket och världen i övrigt.

Men det missar vi, för att det är viktigare att nå konsensus om huruvida praktarslet Elon Musk heilade eller inte heilade, så att vi alla kan gå vidare i våra liv.

Jag tycker att Musks (och Trumps) koppling till högerextremism har relevans för tråden eftersom det kommer att påverka politiken. Däremot så tycker jag (som ni förstått) att diskusdion om hur gesten som gjordes ska tolkas, tar orimligt stort utrymme jämfört med en massa andra extremistiska saker som är mer omöjliga för Musk att ducka. Men ja, det är många här (och på andra ställen) som menar att diskussionen om just den gesten med armen är viktigare att diskutera än allt att det som trängs undan...

En del av det unika med både presidentvalet och Trumps andra presidentperiod, är ju närheten till högerextremism och att en enskild person som Musk kan få så enormt mycket inflytande och uppmärksamhet. Känns som att det kommer bli begränsande för diskussionen att isf behöva byta tråd när man kommer in på personerna i Trumps administration (och de besluten som fattas) som har kopplingar till högerextremism på olika sätt? Stora delar av project 2025 som i stort sett implementeras nu skulle absolut klassas som det. Trumps försvarsminister är väl i stort sett en högerextrem kristen nationalist, och många av de som Trump benådade, som deltog i stormningen av Kapitolium är ju definitivt högerextrema.
Ja precis, Trump har alltid flirtat med högerextremism och redan innan han blev vald till president första gången hade hans kampanj från start tagit mycket från den idévärlden. Hans nuvarande hållning, alltså allt det du nämner inklusive sådant som icke-reaktionen på Musks hälsning, tycker jag också demonstrerar hur republikanerna som helhet har radikaliserats över tid. De tänker inte sätta upp något aktivt motstånd gentemot högerextremismen överhuvudtaget.

De har kapitulerat totalt vid det här laget, man kan sedan tidigare se exempel i flera republikanska delstater där de har attackerat den akademiska friheten, förbjudit böcker och aktivt försökt begränsa medborgarnas möjligheter att rösta i val. De republikaner som är av det mer demokratiska slaget sa sina protester innan valet men har mycket lite att sätta emot, de tvingas i praktiken ut. Så jag funderar på hur man som parti ska lyckas vända detta radikaliserade republikanerna även efter Trumps period som president, när han i värsta fall också har implementerat alla dessa steg mot en mer auktoritär stat. Det kan stå en ny Trump redo att ta vid där han slutat, om han ens släpper makten direkt - han kanske öppnar för en mandatperiod till.

Sedan tror jag man dessutom får räkna med att i takt med att republikanerna och Trump rör sig alltmer högerut mot hårdare radikalism och extremism, så kommer extremhögern svara med att bli ännu mer extrem för att på så vis få de nya republikanerna att framstå som moderata och som ett lagom beskedligt alternativ. Strategin innebär att hela det politiska samtalet rör sig högerut, till en normalisering av i grunden högerextrema ideal. Det har ju delvis redan hänt, gårdagens högerextremism är en vanlig torsdag för republikanerna 2025.

Antagligen kan man också räkna med försök till påverkan från länder som Ryssland och Kina, som gottar sig åt USAs sönderfall och lär ta varje chans att skynda på den här utvecklingen.

Jag vet inte riktigt vilken poäng artikeln vill göra men om det är tolkat från presskonferensen är det väl ändå inte riktigt det han har sagt där? Eller det har kanske varit flera presskonferenser?

37:24 & 42:42 in i videon får han åtminstone liknande frågor med svar som fritt översatt är att om man gått på annat än psykisk lämplighet /begåvning för uppgiften så kan det ha varit en faktor. Förstås Bidens fel pga ändrade rekryteringspolicy för yrkesgruppen och usa hade högst krav i världen mm men väldigt mycket "maybe" kring vad som orsakat olyckan och att det är under utredning. Knappast som artikeln vill göra det gällande att det är "Grotesco-nivå" på beskyllandet om vems fel det är.

Apropå relativisering, menar du att det finns heilande som är mer okej att göra än andra? Tänker du att han inte känner till i vilken betydelse det här använts? Blir det mer okej att han gjorde som han gjorde då?

Det skrämmande här är ju att det är stor tvekan kring om det kommer bli något mer presidentval i USA, åtminstone något som är i närheten av att vara demokratiskt. Med tanke på hur mycket av statsapparaten han håller på att avveckla och/eller ta direkt kontroll över. Mycket av det han gjort är ju direkt mot deras grundlag, men republikanerna i kongressen verkar inte bry sig nämnvärt över det hela.

Men jag relativiserar inte någon gest. Ditt resonemang bygger på att någon menar att det VAR ett heilande och att det inte spelar så stor roll. Medan jag menar att det KAN varit ett heilande (och i så fall är det förkastligt) och det KAN varit som Musk säger att det inte var avsett så. Jag tycker inte att det går att avgöra utifrån de bilder som finns, och jag tycker inte att det går att bevisa genom att jämföra med andra bilder från historien eftersom någon annan kan plocka fram en annan bild att jämföra med för att komma fram till ett annat resultat.

När det finns så extremt mycket annat som Musk kan lastas för och som han själv gladeligen står för, som pekar i exakt samma riktning, så tycker jag att försöken till bildvisning får orimliga proportioner utifrån den effekt som det lär få (i bästa fall mycket liten övertygan, i värsta fall kontraproduktivt).
Men om jag säger såhär då, varför ger du just Musk - med välkända högerextrema åsikter och en historik av amplifierande av rena nazister osv, the benefit of the doubt? Även om jag såklart är för att man hellre friar än fäller överlag, så är det ju lite annorlunda jämfört med om någon som har noll historik av liknande åsikter och ingen koppling till liknande miljöer.

Fast jag säger ju att du helt missuppfattat riktningen på den meningen. Jag ber om ursäkt om det var så otydligt.

Det blev otydligt eftersom du dels svarade direkt till mig, och dels för att det inte var så lätt att förstå min åsikt att det inte går att tväsäkert uttala sig om hur en rörelse ska tolkas utifrån en bild, inte skulle tolkas som att jag var en som du menar tvekar på om det ska ses som en nazisthälsning.

Men då vet jag nu att du inte avsåg att rikta dig till mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka