Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Ah så flygledningen flygledde inte helikoptern egentligen?
I ljudinspelningen framgår att helikopterpiloten bad om, och beviljades, visuell separation. Flygledaren frågade senare om helikopterpiloten såg trafikflygplanet, vilket bekräftades. Teorin är alltså att det var ett annat plan, det efterföljande i inflygningskön, som helikopterpiloten egentligen såg.
 
I ljudinspelningen framgår att helikopterpiloten bad om, och beviljades, visuell separation. Flygledaren frågade senare om helikopterpiloten såg trafikflygplanet, vilket bekräftades. Teorin är alltså att det var ett annat plan, det efterföljande i inflygningskön, som helikopterpiloten egentligen såg.
Mm, det är en sån vidrigt hemsk händelse. Och så kastar Trump flygledaren under bussen för det läste jag på BBC.
 
Jag såg hela presskonferensen (plågsamt lång) och nej visst han säger ju inte specifikt att olyckan berodde på det men det går inte heller att riktigt tolka det på något annat sätt när han börjar yra om den här nya mångfaldspolicyn.

Det är ju "roligt" också för han läser innantill från FAAs "källa" och där ger de ju rätt många exempel på personer som innefattas av den här inkluderingen. Där finns ju då personer med grava psykiska handikapp men även de som är helt eller delvis förlamade, blivit av med någon kroppsdel eller har dvärgväxt till exempel.

Till att börja med säger ju inget av detta att det är specifikt till rollen flygledare man vill anställa fler "marginaliserade" utan till företaget i stort skulle jag tro. Hjälpa till att lasta väskor på ett band kan man ju göra även med ett psykiskt handikapp och det är väl utmärkt att även dessa personer kan få ett jobb och känna att be behövs och bidrar! det är ju självklart att de aldrig skulle kunna bli flygledare. Däremot om man är kortväxt eller enbent till exempel förstår jag inte varför Trump verkar anse att det också betyder att man är korkad vilket han ändå ganska starkt antyder när han drar alla över en kam.

Sen är det heller inte ens fastställt vad jag vet vems "fel" olyckan var. Men om det var flygledaren så är det ju faktiskt så att vi är bara människor. Även den mest kompetenta och intelligenta människan kan göra ett misstag och tyvärr är det ju så att det här är ett yrke där ett misstag kan ha fruktansvärda konsekvenser. Hur skulle det då kännas att presidenten står där och säger att problemet är att den förra regeringen i princip anställde folk som var efterblivna och därför blir det såhär? Fyfan..

Sen yrar han ju bra länge om helikoptern också, hur den kunde gjord för att undvika krocken osv.. för han har faktiskt åkt helikopter..

Det enda jag kunde tänka när jag såg den här kraschen (och då menar jag Trumps yrande, inte planet....) var att USA har röstat fram en shitposter till president, på riktigt. Som bara ljuger, hittar på, tror att han är expert på saker han inte vet ett skit om.. Det är tragiskt.
Det gör det ju ännu viktigare att inte felcitera eller russinplocka för att göra poänger i artiklar. Det ger bara intrycket av att personen som skrivit artikeln är enormt partisk och alltså inte går att lita på. Mycket större effekt om en artikel som skrivs kan göra en poäng baserat på saker som faktiskt har sagts och som stämmer när man kollar. Vilket i fallet med Trump ofta är fullt görbart ändå så jag blir bara irriterad av att det inte går att få objektiva beskrivningar någonstans.
 
Jo, enligt min bror (som är flygledare) separeras militära flyg/helikoptrar på samma sätt som andra luftfartyg, så länge de inte är på skarpt uppdrag eller övar mot varandra. Han säger också att beroende på vilken klassifikation luftrummet har så separerar eller informerar flygledaren helikoptern om flygplanet och vice versa.

Enligt honom framgår det av ljudupptagningen att flygledaren varnar helikoptern för flygplanet upprepade gånger, och även säger åt helikoptern att flyga bakom flygplanet, men det verkar inte som att hen får något svar. Annars var det inga konstigheter med situationen såvitt min bror kunde se, på videos som publicerats ser det ut att vara god sikt och flygplanet verkar följa en helt vanlig, slutlig inflygning.
Det verkar som flygledaren inte får svar, eftersom den upptagning vi hör är den civila delen.
Flygledaren hör naturligtvis helikopterns svar IRL, men det kommer från en annan kanal än den som hamnat hos media.
 
Jag förstår inte varför du vänder dig emot en diskussion om heliande och högerextremism när du länkar till en text som liknar Musk och co. brevet med Stalin? Inte för att det är fel i sak att göra den liknelsen, den är relevant. Men jag förstår inte hur den är mer relevant än att tala om högerextremism i politiken som förs?
För att diskussionen om heliandet har gått överstyr så här 28-30 sidor in i den debatten.
Då vi ältat Musk och brevet med Stalin i lika många sidor kommer jag även slå ned på den debatten.

Skillnaden:
Musk och heilandet äter upp allt utrymme i tråden.
Musk och brevet med Stalin äter ännu inte upp allt utrymme i tråden.
 
Grundproblemet verkar snarare vara systemiskt/regulatoriskt, genom att helikoptern hade möjlighet att flyga VFR med [egen] visuell separation under mörker i samma luftrum där andra luftfartyg flyger IFR med separationen styrd av flygledning.
Det låter rimligt men skulle väl i sig kunna härledas till bristande kompetens?
 
Jag bättrar på tidslinjen, så blir det tydligare för de av er som är lite lördagsmorgonslata:

JANUARY 16: SpaceX Starship spacecraft explodes after launch, and officials in Turks and Caicos are reporting property damage caused by falling debris.

JANUARY 17: Flights of the spacecraft and rocket system has been grounded due to an investigation into the mishap, the agency confirmed in a Friday statement by FAA, Federal Aviation Administration.

potomac.webp
 
Jag bättrar på tidslinjen, så blir det tydligare för de av er som är lite lördagsmorgonslata:

JANUARY 16: SpaceX Starship spacecraft explodes after launch, and officials in Turks and Caicos are reporting property damage caused by falling debris.

JANUARY 17: Flights of the spacecraft and rocket system has been grounded due to an investigation into the mishap, the agency confirmed in a Friday statement by FAA, Federal Aviation Administration.

Visa bifogad fil 161680
Illinois guvernör J.B Pritzker är hittills en av de bästa demokratiska politikerna på att hantera Trumps andra presidentperiod. Många har lagt sig platt , håller med i opopulära frågor eller väljer att belysa ganska irrelevanta och konstigt valda strider. Men Pritzker kom med relevanta frågor i sitt uttalande om kraschen, efter att han såklart bemött tragedin med alla som förlorade livet.

"The Trump Administration must respond to this tragedy with information and facts to instill confidence in our nation’s aviation safety, which is squarely managed by the federal government. Air travel has been safe and without major incident for decades, and I want to ensure Illinoisans and all Americans that they can continue to feel confidence in the aviation industry. I urge the Trump Administration to cooperate with the National Transportation Safety Board (NTSB) as they conduct an independent, thorough, and swift investigation.

The Trump Administration must answer critical questions that are in the interest of the American public:

  1. Was the control tower not fully staffed at the time of the crash, as reported by the Federal Aviation Administration (FAA) in a preliminary safety report? Specifically, was the controller on duty doing a job normally done by two people?
  2. Why did the Trump Administration fire members of the Aviation Security Advisory Committee?
  3. In light of this tragedy, does the President understand that fully staffing federal agencies can be a matter of life and death, and is he planning to reverse his unilateral decisions to decimate the civilian federal workforce?
  4. Did Elon Musk play a role in the removal the former FAA director who had bipartisan support?
  5. Why was a replacement to lead the FAA not named until after the crash?
  6. Did the federal government authorize the Blackhawk helicopter to fly in a commercial flight path at the same altitude as commercial aircraft?
  7. If so, will the federal government continue authorizing military helicopters to fly in commercial flight paths at the same altitude as commercial aircraft?
  8. Will the President, Vice President, Defense Secretary, and Transportation Secretary cooperate with the independent NTSB investigation and correct any misinformation they spread about the crash?
While times of tragedy should be focused on mourning the victims and getting answers to their loved ones, we face the unfortunate reality that we must be honest with the nation about: Donald Trump is unfit to lead during moments of crisis like this. Before victims have even been identified, Trump is blaming people with disabilities. He’s blaming the U.S. service members in the Blackhawk helicopter. He’s blaming hiring programs he can’t even name or offer examples of. The buck stops with him – yet he is failing to demonstrate his role as protector of the American people and head of our government."

https://gov-pritzker-newsroom.prezl...ent-on-tragic-aviation-crash-in-washington-dc
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp