jemeni

Trådstartare
Efter helgens tävling har jag funderat!
Får domare döma precis hur som helst? Eller finns det något ställe man kan man anmäla domare för granskning?

Sv: Domare

pm:ar dig var jag var! Då jag har träffat på detta fenomenet tidigare och inte bara i helgen.

Det kommer ju alltid att finnas domare som man tycker dömer lite "udda". Jag har sett en domare i ett annat distrikt som gärna dräller med procenten tex, undrar om jag ska anmäla henne också? ;)

Man kan kanske vända sig till distriktets domarutbíldare, det är ju de som är ansvariga för ut/fortbildning.

Hur det än är hade det varit bra om det fanns någon som granskar bedömningarna? Nu vet jag inte vad det är som gjort TS upprörd, men i höstas vart jag väldigt störd av en domare som gång på gång gick in på banan efter ritt och pratade med ryttarna... Samtiliga ryttare hon pratade med red för samma klubb som hennes själv. Det tycker jag faktiskt inte är okej.

Fast jag vet att det ibland gås igenom protokoll av olika anledningar. Man kan ju alltid anmäla till disciplinnämnden (vet att det fanns ett dressyrdomarärende där en ryttare ansåg sig felbedömd). Chansen är nog inte så stor att man får något bifall...

Fast jag vet att det ibland gås igenom protokoll av olika anledningar. Man kan ju alltid anmäla till disciplinnämnden (vet att det fanns ett dressyrdomarärende där en ryttare ansåg sig felbedömd). Chansen är nog inte så stor att man får något bifall...

Just i det ärendet så togs det upp att man enligt TR (TR1, mom 195 2p.) aldrig kan överklaga domarutslag i dressyrtävling, så de lämnade ärendet utan bifall.

TS, om domaren hamnar snett/ felaktigt ofta så brukar det nå till det distriktets domarutbildare förr eller senare och denna tar upp det med domaren i fråga. Eller så tar du själv upp det direkt med domarutbildaren men då bör du ha ordentligt på fötterna, mer än att du bara inte håller med om bedömningen. Det kanske du har och då kan det vara ide' att gå den vägen. Någon överklagan kan du inte göra.

Jag blir inte så upprörd längre, det finns och kommer alltid att finnas domare som har sina egna skalor både uppåt och nedåt. (Fast du kanske lånade min knapp lite?)

Och åsikter om domare måste nog folk få ha, för det är en bedömningssport och inte helt objektiv bedömning alltid;).

Jag blir inte så upprörd längre, det finns och kommer alltid att finnas domare som har sina egna skalor både uppåt och nedåt. (Fast du kanske lånade min knapp lite?)

Och åsikter om domare måste nog folk få ha, för det är en bedömningssport och inte helt objektiv bedömning alltid;).

Jag var nog lite otydlig med mitt svar, jag blandade svaret till dig och TS, skrev bara TS efter svaret till dig om det däringa specifika ärendet. :D

Åsikter om domare är det självklart att man har, annars vore man nog lobotomerad. :cool:

Känns som att så länge man tävlar en bedömningsport så får man stå ut med lite orättvisa!

Men det känns så jävla onödigt att köra 7mil (bensinpengar) + startavgifter för att när man har startat första klassen upptäcka att tyvärr rider jag fel ras, fel färg och storlek på häst så man hamnar sist.
När man ändå har kört så rider man ändå in i den svårare klassen får åtminstone bättre poäng, men är fortfarande slagen av hästen som inte ens vågade gå i närheten av domarbordet (jävlar vad bra den måste ha gått på andra halvan av banan).

Känns som om man får ett slag i huvudet varje gång man är ute och tävlar, har lagt hela vintern på träning hästen har blivit otroligt mycket bättre och där fick man tacken.

NÄ jag vill inte ha en stor svart häst.
Varför rida Volvo när man kan kan rida på min lilla gråa ferrari. :p

Det är väl bara att acceptera att du måste träna ännu mer?

Jag tror inte riktigt på att domare är så trångsynta. De dömer efter vad de ser - bra ger bra poäng, dåligt ger dåliga poäng. Oavsett ras, storlek eller färg.

/Line_N som brukar komma sist TROTS att jag rider mörkbrunt halvblod av normal storlek :grin:

Att man rasar 10% mellan två tävlingar verkar ganska olågiskt i mina ögon!
När alla som har sätt hästen säger att det har hänt massor i vinter, hon går i mycket bättre form m.m

Jopp tyvärr är det så att en del domare inte tycker om vissa hästar/rasen och dömer ner dessa.

Men olika domare använder skalan olika. Det är också olika hård konkurrens mellan två tävlingstillfällen som påverkar hur du hamnar i resultatlistan.

Folk brukar säga att min är hur fin som helst, att han har utvecklats massor. Men jag kommer fortfarande sist. Blir väl inte sur på domaren för det?

Man har olika kriterier för vad som är bra. Även om formen har blivit bättre så kan det vara andra saker som drar ner. Och bättre form behöver inte betyda bra form. Det beror ju helt på hur det såg ut innan.
Domaren vet ju inte hur mycket ni har utvecklats, h*n vet bara det h*n ser för dagen.

Jag är inte sur på denna domaren jag har över lag trött då de olika bedömningarna! Det finns finns ju kriterier för vad en häst ska kunna i de olika klasseran och det måste domaren följa. Tyvärr är inte så alltid fallet och då tycker jag att detta ska påpekas för att få en bättre sport för framtiden.

Efter som jag även har ritten på film så ska jag be min tränare/domare titta på den för att få ett andra utlåtande, men som sagt jag såg en av ryttaran som ligger på samma % som jag efter helgens tävling och den hästen flippade ut på banan!

Om man jämför dressyr domaren med en lärare i skolan så skulle det betyda att en viss lärare gav dig en 5 när du bytte lärare så skulle du bara få en 3 det är rätt stor skillnad när du ska söka vidare på dina betyg.

Efter många års tävlande kan jag nog konstatera att för det mesta har domarna dömt mina ritter ganska väl.
Misstag har väl hänt, men det får man tåla i en bedömningssport.

Om man inte klarar av att gilla läget kan man göra som min son gjorde efter att fått placering 1, 2, 14 av de tre domarna.
Han slutade rida och satsade på hockey i stället.

Om man jämför dressyr domaren med en lärare i skolan så skulle det betyda att en viss lärare gav dig en 5 när du bytte lärare så skulle du bara få en 3 det är rätt stor skillnad när du ska söka vidare på dina betyg.

Och det är precis så det går till även i skolan.
Både domare och lärare är människor med egna uppfattningar och tolkningar.
Man kan inte begära att alla ska döma exakt lika, även om det såklart vore skönt för oss som tävlar.
Ta resultaten med en nypa salt och lägg istället din energi på att träna och bli ännu bättre.

Att överklaga ett betyg går inte. Men om du anser att just denna domaren är helt ute och cyklar så kan du ju vända dig till domarutbildaren ifråga.
Dock ska man komma ihåg att även domare är människor och därmed är det omöjligt att få exakt samma bedömning från olika domare. Förtjänster och brister kan värderas olika. Sedan bör man också ha en förmåga tiil självkritik som ryttare, att man efteråt verkligen tänker igenom hur man red, rannsakar sig själv. I mittenbetygen ryms t.ex. väldigt mycket, en förbättring som skett under vintern är kanske inte så stor att det räcker för ett högre betyg, kanske finns det andra brister. Domaren vet dessutom inte hur du har tränat och ska i vilket fall som helst inte ta hänsyn till det. H*n ska bara döma det h*n ser inne på banan för ögonblicket.

Kom också ihåg att det aldrig är förbjudet att prata den aktuella domaren efter klassen om man har funderingar. Då kan man få en förklaring direkt istället för att åka hem och känna sig ledsen och frustrerad. Domaren vill ju att man ska bli bättre, h*n vill se så bra ridning som möjligt, kritiken ska vara en hjälp på vägen.

Angående den "urflippande" hästen så undrar jag om du såg HELA uppvisningen ifråga? jag har nämligen själv lyckats vinna en klass trots uppvisning i den "högre skolan" av mycket glad häst. Resten av uppvisningen blev dock väldigt lyckad.

Ta nya tag och kom igen! Tävla mot dig själv och ha skoj med din häst!

Men det är ju det som är mening med att ha flera domare. Har tre domare bedömt exakt lika hade det ju funnits någon mening med det.

Om en domare premierar hästens form högst och en annan premierar programlinjernas följande högst så kan det självklart bli väldigt olika. Dessutom ser domarna ekipaget från olika vinklar så om domaren rakt framifrån hela tiden ser att hästen går på dubbla spår på ena långsidan får ekipaget poäng 5 där alla gånger medan domaren som sitter i en annan vinkel inte ser att hästen inte spårar utan tycker det ser bra ut och ger då betyg 7 eller 8. Detta kan självklart ge stora skillnader och det är ju befogat.

Jag har sällan blivit felaktigt bedömd. Sen kan ju procent och placering skilja otroligt mycket ändå men man måste ju se till just det sammanhanget.

Om du rider något annat än halvblod så kan det ta ett tag innan domarna är "vana" det. Har märkt det många gånger att när det dyker upp en annorlunda ras så blir många domare lite konfunderade och vet inte hur de ska döma. En bra domare borde kunna det, (en häst är ju en häst) men många är så vana med hur halvbloden ser ut och rör sig att de blir lite ställda när det kommer en arab, en PRE, Lippe eller kanske en nordsvensk.
Det är nog bara att ligga i så de vänjer sig och inser att din häst ska bedömas efter samma kriterier som andra.
En bekant som tävlar bruksnordis sa att det var svårt för domarna i början. Hon hade pratat med dem och de sa själva att de tyckte det var svårt att döma hennes häst. Nu ska de debutera i MSV i vår, så de vande sig.

Sedan får man ransaka sig själv. Hur många gånger har man inte fått ett för högt betyg? Jag tror i längden jämnar det ut sig. Men visst finns det bättre eller sämre domare. De som är bra är ofta de som vågar använda hela skalan. Är det bra så sätter de 7-8, är det dåligt ner på 2-3. Sedan att de skriver ordentliga kommentarer. Det är det som man lär sig av. Det tråkigaste som finns är domare som sätter 6:or rakt igenom och inga kommentarer. Då tänker man var verkligen allt lika bra/lika dåligt? :(
Vi brukar titta på vad vinnaren har för procent för att bilda oss en uppfattning om hur domaren ansåg vår ritt var värd.
Att en häst flippar ut vid något tillfälle drar ju bara ner poängen just där och sedan "där nere" på lydnad. Det är ju det som är så kul med dressyr. Man kan ta en placering trots att man misslyckas i någon rörelse. Det är tristare med hoppning - har du rivit så har du och då är du borta.

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 474
Senast: ginnies
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 020
Senast: vilde
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka