K

Katana

Vad räknas egentligen som dolda fel?

Vad jag själv vet så är det krubbitning, vävning och andra sterotypiska beteenden.

Såg en häst utannonserad som "fullt frisk" och jag vet att den har haft hältproblem tidigare så kan man verkligen påstå att den är fullt frisk då? Behöver säljaren upplysa om alla tidigare hältor osv?

Hur mycket måste säljaren berätta och hur mycket är det upp till köparens undersökningsplikt?

Sv: Dolt fel?

En häst blir ju inte klassad som kroniskt sjuk pga en tidigare hältproblematik, den kan ju ha bllivit friskförklarad och får därmed anses som frisk.

Säljaren bör ju naturligtvis upplysa köparen om tidigare skador, köparen har också möjlighet att begära utdrag ur journal av säljaren. En veterinär besiktning med tillhörande röntgen och en rejäl undersökning av köparen, gör att denne har en god chans till att åberopa dolda fel.

Säljaren får inte dölja eller underlåta sig till att berätta sådant som är av vikt för köp, att medvetet neka eller undanhålla sådana uppgifter kan räknas som bedrägeri.

Köparen skall fullgöra sin undersökningsplikt, där ingår snudd på allt möjlig och omöjligt. :D Det finns i princip inga frågor som är dumma nog att ställa. ;)

Gällande krubbitning, vävning och andra sådana ovanor. Gäller det inte att kunna bevisa att hästen hade med sig de ovanorna från säljaren?

Det är väl inte jättevanligt att hästen helt plötsligt börjar krubbita/väva massor, så troligtvis har den redan "kunnat" det innan.

Vi hade ne häst i förra stallet som var en extrem gnagare, det spelde inte någon roll vilken häst som stod jämte så började den också gnaga (slutade när den flyttades bort från gnagaren), så om du kommit dit med en nyinköpt häst ochfått platen jämte gnagaren så an jag lova dig att den hade börjat inom ett fåtal dagar oavsett om den inte hade käkat på inredningen förut.

Jo, men nu menade jag om man står med konfrontation med säljaren och advokater ska kopplas in. Och ärendet går vidare och så vidare.

mizz skrev:
Jo, men nu menade jag om man står med konfrontation med säljaren och advokater ska kopplas in. Och ärendet går vidare och så vidare.

Krubbitning ser man snabbt på tänderna eftersom de då är nedslitna

Stämmer verkligen det där? Hästar tar inte över goda egenskaper från varandra så varför skulle de ta över dåliga?

Jag har själv en boxvandrare och han har inte smittat nån på de 15 år jag haft honom.

Jo fast nu menade jag inte gnagning utan ren krubbitning eller vävning/boxvandring.

Gnaga vet jag, min unghäst lärde sig det direkt av sin lösdriftspolare *tack för det* när jag hade henne på lösdrift första vintern.

Det kan inte ha varit omständigheterna som gjorde att din häst började gnaga möjligen? Hade ni en hel lösdrift med gnagare?

Sen kan ju inte en häst som står bredvid en häst som gnager eller krubbitare avgöra skillnaden så det borde alltså smitta oavsett om det är en ren olat eller inte.

Senast ändrad:

Olat är det väl inte, men min äldre valack har lärt de yngre att äta och uppskatta träd och löv. Nu äter visserligen alla (sgs) hästar detta men inte i min äldre valacks omfång, jag lovar. Unghästarna ligger inte så långt efter nu, de riktigt grova pinnarna får han ha ifred än så länge. Och goda (o)vanor kan väl räknas som kommer på inkallning, går på transporten för att kompisen gör det ovs ovs dvs lär sig i grupp

Så din valack har lärt e n d e l av hästarna att äta grenar vilket de inte gjort utan honom menar du? Dom som inte äter har inte lyssnat? Sen tycker jag det mesta du tagit upp kan härledas till att hästar är flockdjur.

Nä, mer sättet och mängden han äter. Vilket jag inte sett tidigare hos en annan häst. Och så gör unghästarna oxå.

Det var just det jag var ute efter varför inte hästar kan ta efter varandra i fula ovanor? Typ krubbitning. De blir ju visade ett sätt sedan är det bara att utveckla det om tid och möjlighet finns.

Det är ju vanligt att folk säger att det är så, att vävare och krubbitning t ex smittar, men jag är starkt skeptisk och tror oftast att svaret finns i omgivningen. Det borde rimligen finnas forskning om detta. Jag är iaf inte orolig för att ställa mina hästar bredvid krubbitare.

Jag är nog en av dem :o Och då utan att ha erfarenhet av vare sig krubbitning och vävning. Det jag har erfarenhet är skitätning. Hästen som hade den ovanan, hade den redan etablerad, den spred sig till hagkompisen (var bara de två) och sedan till två boxgrannar. Hur historien fortsätter vet jag ej, för jag flyttade. Men där fick jag se med egna ögon hur ovanan förflyttades.

Frågan är väl då varför häst 1 börjar äta skit? Följer de andra hästarna efter av samma okända anledning eller enbart för att de ser häst 1 göra det?

Men på sätt kan man faktiskt krasst säga att ovanan smittar. De hästar som inte hade överhuvudtaget tänkt tanken :D fick en fingervisning hur de skulle göra. I mitt fall, tror jag ang häst 1 att det berodde på för lite grovfoder. Och att hagkompisen fick det, tja självklart att man ska kolla, känna, prova på det kompisen gör. Men boxgrannarna är jag mer osäker på. Tankekedjan boxgranne-äter- skit-jag-oxå-försöka låter mer långsökt, för mig.

hästar krubbiter endast för att tillfredsställa sitt tuggbehov som hästar har. enda sättet att bli av med det är att släppa ut hästen eller ge fri tillgång på grovfoder. ge inte många små potioner, det blir bara värre

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 485
Senast: WBanna
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar