Apropå dödshjälp såg jag en intressant dokumentär för ett bra tag sedan, som jag inte helt osökt kommer att tänka på nu. Den är väldigt gripande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, den ska jag se! Tack för länken!Apropå dödshjälp såg jag en intressant dokumentär för ett bra tag sedan, som jag inte helt osökt kommer att tänka på nu. Den är väldigt gripande.
Risken finns ju att terminalt sjuka personer känner sig pressade till det för att inte belasta sina nära, .
I princip håller jag med dig - men där är en sak till. Det kan alltid missbrukas, tex att ge sämre vård så att patienten väljer att "beställa" avlivning vilket skulle vara billigt och bra för den som betalar vården.Det är en mycket svår fråga.
1.Ska en människa ha rätt att själv välja att avsluta sitt liv?
Med tvekan så svarar jag, Ja.
Under förutsättning att personen i fråga är så medveten att han själv kan ta beslutet.
2. Nästa svåra fråga som uppkommer, Vem ska utföra handlingen om individen själv är oförmögen till det.
3 Vem ska göra bedömningen som ger grönt ljus för att agera?
I princip håller jag med dig - men där är en sak till. Det kan alltid missbrukas, tex att ge sämre vård så att patienten väljer att "beställa" avlivning vilket skulle vara billigt och bra för den som betalar vården.
Sen är det lite moment 22. Är någon så sjuk så de inte vill leva är de inte friska och frågan är då om de då kan anses tillräckligt verklighetsförankrad för att ta sådant beslut, om man ser det som att det inte är friskt att inte vilja leva helt oavsett.
Tills dessa svåra frågor är lösta är jag helt emot.
Aftonbladet gjorde en serie om henne. Hon fick rätt och hennes mamma stängde av respiratorn.Jag är för. Jag har sett för mycket lidande både privat och på jobbet, och suttit på seminarier i etik på Karolinska och vi har diskuterat en del grymma fall.
Tänker osökt på fallet med den unga kvinnan som led svårt i sin sjukdom och ville att de skulle stänga av respiratorn som höll henne vid liv (man får neka vård). Men hon ville ju av förklarliga skäl inte vara medveten och kvävas till döds vaken, så hon ville bli sövd. Men där blev det ju svårt juridiskt, eftersom en sövd patient inte kan ge sin talan osv etc.. Vet hon drog in advokat i det men minns inte hur det slutade men har för mig att hon fick rätt- nån annan kanske minns.
Det och många andra fall gör att jag känner mig säker. Dessutom hör jag till dem med väldigt stark integritet och det stör mig att jag inte ska kunna få hjälp med att dö om jag ligger i svåra plågor, för att nån annan anser att det är fel och vill pådyvla mig sin tro.
Självklart ska det vara strikt kontrollerat, och att vara ung och fysiskt frisk men suicidal är långt från det som ska räcka. Men vissa sjukdomar är det kört med, och vi vet det.. Jag hör till minoriteten inom mitt skrå gissar jag, men jag hade absolut kunnat jobba på en sådan klinik. Inte heltid för det hade blivit för deppigt, men deltid.
Dödshjälp för svårt psykiskt sjuka är jag mycket kluven till.
men varför ska de behöva dra ut på det i flera månader när de verkligen inte vill leva? Det är bara en lång pina för alla inblandade.Att gamla tex slutar äta osv hör väl mycket till. Alla mina gamla släktingar som gått bort har alla slutat äta och dricka. Livet tar ju slut tillslut, det är oundvikligt.
Det var därför jag skrev " så medveten att han själv kan ta beslutet."I princip håller jag med dig - men där är en sak till. Det kan alltid missbrukas, tex att ge sämre vård så att patienten väljer att "beställa" avlivning vilket skulle vara billigt och bra för den som betalar vården.
Sen är det lite moment 22. Är någon så sjuk så de inte vill leva är de inte friska och frågan är då om de då kan anses tillräckligt verklighetsförankrad för att ta sådant beslut, om man ser det som att det inte är friskt att inte vilja leva helt oavsett.
Därför gamla Bettan finns i skåpet...Absolut, för mig själv och när jag själv bestämmer.
Klippte ut denna mening. Jag ser detta argument då och då av de som är emot, men jag som ändå jobbat med ganska många terminalt sjuka har hittills inte träffat på en enda som givit uttryck för att de bryr sig om belastningen på anhöriga. De som accepterat eller längtar efter döden de är på det klara med det, och de som inte vill dö, de har då i regel ofta en vilja att leva, och ibland en i mitt tycke hemsk dödsångest. För att de inte är klara, de känner sig inte klara. Men aldrig att jag hör dem säga att de skulle vilja gå bort för de anhörigas skull- när det kommer till döden är vi nog på många plan egoister (och ska så vara) och den egna känslan för vad man vill är i regel överordnad. Undantaget jag kan tänka mig vore snälla gamlingar som känner sig klara och är sådär alldeles för snälla mot släktingarna.. men de är ju heller i regel inte aktuella för dödshjälp.
I princip håller jag med dig - men där är en sak till. Det kan alltid missbrukas, tex att ge sämre vård så att patienten väljer att "beställa" avlivning vilket skulle vara billigt och bra för den som betalar vården.
Om man då har bestämt sig för att avsluta livet på grund av sjukdom. Är det inte trevligt med ett inplanerat sätt så man får ta adjö i lugn och ro?
Än att typ skjuta sig och bli hittad.
Visst är det så att om man informerar omgivning så kan det skriva sig så det kan bli medhjälp om typ folk vet om det och ändå levererar din medicin? Typ överdos. Så man måste hålla det hemligt.