Det var därför jag skrev " så medveten att han själv kan ta beslutet."
Men det allvarliga missbruket kan komma om vi har en läkare som sitter i kopplet på ekonomiavdelningen på sjukhuset. Då kan det komma påtryckningar att avsluta en vårdinsats, inte av humanitära skäl utan av ekonomiska. Vi få passa oss så inte en lagändring öppnar för den möjligheten.
Det får aldrig vara bara en person det hänger på, i de länder där det utförs är de flera personer som måste godkänna, som jag förstått det. Och skulle de göra beslut i den här ordningen skulle det bli skandal. Grejen är att de kliniker som utför detta är inte samma som vårdar patienter, så redan där ska den risken minimeras. Det är inte så att doktorn som är ansvarig för kirurgavdelning 15 ska kunna ta beslut om att Johansson där borta han börjar bli dyr i drift.. det är inte så hafsigt och det är jag helt övertygad om att det aldrig blir.
Som tur är har vi idag ett läge där vi läkare inte behöver tänka att saker kostar särskilt ofta, för vi gör allt vi kan utefter de ramar vi får, och pengarna de håller politikerna i. Jag behöver inte fundera över att det kostar mer att göra ditt o datt om jag tror att patienten gagnas, jag gör det. Och den dagen de vill att jag ska stå och välja ekonomiskt efter vem som är "värd" vad, då slutar jag.
Därför gamla Bettan finns i skåpet...
Du har ju en utväg där. Men de flesta har inte en gamla Bettan, eller vill de inte att nån familjemedlem ska hitta dem därefter.