Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det måste vara hårt reglerat, det håller jag med. Obotlig sjukdom, utredning ska ske osv. Inte bara 'må dåligt'. Och det menar jag inte alls med att nedvärdera 'må dåligt'!!! Oerhört viktigt att förtydliga att det är oerhört allvarligt och viktigt med bra vård. Men det är något som förhoppningsvis, med behandling, kan gå över. Typ als/obotlig cancer osv är enklare att godkänna.Jag tycker det är en svår fråga.
På ett sätt är jag för och på ett emot.
Om man är terminalt sjuk tex och lider skulle jag självklart gärna se att man kunde få slippa det.
Men jag ser samtidigt problem med att någon är tex tillfälligt suicid pga omständigheter som går att ändra och där de själva efter en sån period vill leva igen.
Svårt att avgöra när det är så att man verkligen vill dö i vissa fall.
Jag har själv varit suicid som ung.
Jag är rätt glad idag att jag fortsatte. Idag har jag det ju väldigt bra.
Och jag är ju långt från unik i den aspekten.
Nej, det måste vara hårt reglerat, det håller jag med. Obotlig sjukdom, utredning ska ske osv. Inte bara 'må dåligt'. Och det menar jag inte alls med att nedvärdera 'må dåligt'!!! Oerhört viktigt att förtydliga att det är oerhört allvarligt och viktigt med bra vård. Men det är något som förhoppningsvis, med behandling, kan gå över. Typ als/obotlig cancer osv är enklare att godkänna.
En till fråga är väl då vem som ska utföra dödshjälpen. Att smärtlindra någon såpass mycket så att patienten lider mindre men kanske dör snabbare är redan i dagsläget ok och något som jag tror att de flesta som arbetar med det är ok med. Men i de fallen är det ju någon som uppenbarligen redan är döende. Att aktivt döda en annan människa kan nog många tycka är betydligt jobbigare.
Åh, det var inte det jag var ute efter kram!Jag är för, så länge det handlar om obotlig sjukdom och har kommit till stadiet av ett lidande i väntan på döden.
Min mammas 5 cancer gick inte att operera eller behandlas, sista året var ett stort lidande och smärta innan hon sista veckan gick in och ur cancersömnen.
Du fattas oss.
Nu sitter jag och lipar oxå
Man ska få bestämma själv tycker jag. Det är en såpass viktig fråga att ingen annan kan bestämma.Jag är för, men jag vet inte hur jag tycker gränsen för när det är okej ska vara.
Vanligast är väl att det är vid allvarlig, obotlig sjukdom som blir svårare och kommer leda till döden som "krävs" för att dödshjälp ska godkännas? Det är väl på sätt och vis bra, men jag är lite osäker ändå på om jag tycker det ska finnas krav som ska uppfyllas för att man ska ha rätt till dödshjälp. Samtidigt så tycker jag väl inte heller att det ska ges hur som helst till vem som helst.
Klokt sagt! Men det är ju 'onödigt' ifall det är något som man kan bota, vi säger till exempel en depression.Man ska få bestämma själv tycker jag. Det är en såpass viktig fråga att ingen annan kan bestämma.
Man ska få bestämma själv tycker jag. Det är en såpass viktig fråga att ingen annan kan bestämma.