Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Domesticering gör mycket, men inte allt.
Framförallt kan du inte få hunden att uppfatta bäbisen som en valp på instinkt.

En hund som ser människorna som sina ledare vet att barnet tillhör dem. Genom lukt bla. Och hur föräldrarna skyddar sitt barn när de bär/håller om barnet. När de ÄR med barnet i allmänhet.

En hund som inte kan tolka ägarnas/ledarnas signaler är antingen feluppfostrad eller inte klar i knoppen..

(min åsikt av vad ja studerat genom att ha ägt o sett andra som fått barn och har hund/hundar i familjen).

Är det inte lite barnsligt och löjligt att anmäla en sådan sak till en moderator??

Nej, det tycker jag inte. Det är viktigt för allas trevnad att man håller sig ifrån personangrepp och lögner i en diskussion.
Det gäller naturligtvis även mig, varför jag förutsätter att även inlägg där jag trampar i klaveret tas bort.

K har anmält mig x antal gånger för att jag ifrågasätter hela hennes resonemang i ett antal trådar o relaterar dem till varandra. Dessutom har hon ett antal gånger anklagat mig för att vara en stalker vilket måste anses vara ganska grovt.
PL

En hund som ser människorna som sina ledare vet att barnet tillhör dem. Genom lukt bla. Och hur föräldrarna skyddar sitt barn när de bär/håller om barnet. När de ÄR med barnet i allmänhet.

En hund som inte kan tolka ägarnas/ledarnas signaler är antingen feluppfostrad eller inte klar i knoppen..

(min åsikt av vad ja studerat genom att ha ägt o sett andra som fått barn och har hund/hundar i familjen).

De kan lära sig det. Det håller jag fullständigt med om.
Men det är inte en instinkt.
Och som alla vet, så gör inte alla individer alltid som de lärt sig. OM de ens lärt sig, vilket vi inte vet, i det här specifika fallet.

Ja, men då får vi väl lära våra hundar att ge folk en snyting så fort dom känner "svartsjuka" då.

Min äldsta tik som var en omplcering somkom ungefär samtdigt som valpen försökte vid några tillfällen "trycka till" valpen när den blev tillsagd eller hon tyckte han fick för mkt uppmärksamhet. Hade man förmänskligat henne hade man kunnat tolka det som "svartsjuka" men sanningen är den att hon försökte säkra sin plats i hierarkin på klassiskt vis.
"Slicka uppåt och sparka neråt"

Jag upplyste henne omgående om att det beteendet var strängeligen förbjudet.

Nej, jag ser inte det som förmänskligande. Jag ser det som att ta ansvar för en annan varelse.
Vi har uppenbarligen olika åsikt om vad förmänskligande innebär.
Ja, det du dividerar om verkar inte ha så stor tyngd, du säger en sak för att i nästa stund tycka lite annat beroende på vad som passar.

K har anmält mig x antal gånger för att jag ifrågasätter hela hennes resonemang i ett antal trådar o relaterar dem till varandra. Dessutom har hon ett antal gånger anklagat mig för att vara en stalker vilket måste anses vara ganska grovt.
PL

Jag är väldigt sugen, men tänker inte sjunka så lågt att jag berättar vad du kallat mig.

Hur vore det om vi kunde försöka vara vuxna nog och sluta engagera oss i varandras inlägg överhuvudtaget fortsättningsvis?

Ja, det du dividerar om verkar inte ha så stor tyngd, du säger en sak för att i nästa stund tycka lite annat beroende på vad som passar.

Inte alls. Då har du inte läst vad jag verkligen skrivit, utan mer dragit egna och felaktiga slutsatser ifrån det.

Kruxet är påståendet att den här med att bita små barn skulle vara i enlighet med hundens instinkter vilket är hårresande. Vad skulle då x antal tusen års avel ha för betydelse?
PL

men eftersom jag har PL på ignore, så ser jag inte vederbörandes inlägg om ingen citerar.
Hehe, men du-det kan du visst göra (om du vill), uppe i högra hörnet står det "Visa inlägg" på den du har på ignore.:idea::angel:

Simple as that!

Herregud,lägg ner dina inlägg,du verkar vara en person som bara ska provocera med dina inlägg,vet du överhuvud taget vad du pratar om?är du hundpsykolog? professor av något slag? kanske skulle kolla på hundprogramet på tv 4 plus klockan 20:00 på måndagar så kanske du skulle kunna förstå och lära dig lite om hundar och dess beteende. finner inga ord om ditt omdömme och ditt synsätt,,varför skriva en tråd när DU ändå annser att det alla andra skriver är fel,skaffa en hobby så du kan fördriva tiden på ett annat sätt.gå en kurs om hundlära eller hundpsykologi innan du börjar en sådan här tråd

Min äldsta tik som var en omplcering somkom ungefär samtdigt som valpen försökte vid några tillfällen "trycka till" valpen när den blev tillsagd eller hon tyckte han fick för mkt uppmärksamhet. Hade man förmänskligat henne hade man kunnat tolka det som "svartsjuka" men sanningen är den att hon försökte säkra sin plats i hierarkin på klassiskt vis.
"Slicka uppåt och sparka neråt"

Vi pratar ju om samma sak, fast vi använder andra ord.

Och som alla vet, så gör inte alla individer alltid som de lärt sig. OM de ens lärt sig, vilket vi inte vet, i det här specifika fallet.

Okej.

Jag tycker och tror mer att det är en instinkt att INTE attackera ledarnas valp eller ett barn i allämnhet. Då jag tror övertygat att hundar vet vad som tillhör människoarten då barn ska/bör lukta som människa. Även om bebisar luktar godare än vuxna:love:.

Jag tror inte det ligger i en hunds instinkt att döda ett barn då de blir lämnade ensamma pga svartsjuka.

Hehe, men du-det kan du visst göra (om du vill), uppe i högra hörnet står det "Visa inlägg" på den du har på ignore.:idea::angel:

Simple as that!

Javisst kan jag det.
Men jag läser dem ytterst sällan, eftersom människan irriterar mig så mycket att känslorna svallar över.
Det är ren självbevarelsedrift.

Jag såg inte det inlägget.
Det är mycket naturprogram, "hundkoll" och annat.

Hundkoll? Hur vet du att det är faktan då? Jag har sett programmet flera gånger men aldrig hört dom hänvisa till en källa?

Vad är mycket naturprogram och annat?

Om vi skulle visa dig en källa (dvs fastställd fakta) som skulle visa att hund+människor = flock --> barn till människorna (=barn till ledarna) --> avkommor till ledarna i hundens flock. Skulle du inte tro på den då?

Det beror helt på vad man har för belägg för det. Dvs. vilka beteenden som gör att man har tolkat det så.

Det är en instinkt att hålla sig till flocken och agera efter reglerna som råder (vilka bla innefattas av att inte skada avkomman). Och återigen; hund+människofamiljen = flock...blabla...

Nu finns det ju givetvis fall där människan inte "gjort sig förtjänt" av att vara hundens flockledare och att det därför uppstår problem, men det är en annan diskussion.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka