Dödad på grund av sina instinkter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dödad på grund av sina instinkter

Men du kan inte hänvisa till de direkta lögnen annat än att han skrev att du aldrig kommer med fakta. Vilket jag inte heller hittat att du gjort?

Det är ju det som är själva lögnen.

Jag använder källhänvisningar i ganska många trådar.

På det viset att hunden inte instinktivt kan avgöra vad som är okej och inte ja.

Men de flesta hundar vet att barnet tillhör människoarten. Men kaniner tillhör byte/mat.

Då de flesta hundar inte anfallar barn. Även om flera gör de.

Tänk att du förmänskligar djur.. Läs ovan.
Där blev du påkommen.
Jag håller inte med, skaffar man djur har man rätt att ställa vissa krav som underlättar hantering och dessutom inte riskerar andras säkerhet.
Ser inger fel att överväga eller heller genomföra avlivning om beteendet inte passar.

Nej, jag ser inte det som förmänskligande. Jag ser det som att ta ansvar för en annan varelse.
Vi har uppenbarligen olika åsikt om vad förmänskligande innebär.

Och vilket ansvar man har när man skaffar djur.

Nej, jag ser inte det som förmänskligande. Jag ser det som att ta ansvar för en annan varelse.
Vi har uppenbarligen olika åsikt om vad förmänskligande innebär.

Och vilket ansvar man har när man skaffar djur.

När man har djur har man också ett ansvar mot sin omgivning. Ingen annan ska behöva lida för att du vill ha hund.

Men de flesta hundar vet att barnet tillhör människoarten. Men kaniner tillhör byte/mat.

Då de flesta hundar inte anfallar barn. Även om flera gör de.

Människor är oftast för stora för att vara byten, om vi ska dra det så också.
Men för en flock vargar är ju människan bytesdjur.

Citerar mig själv, eftersom du inte bemött inlägget och ämnet till viss del nu tagits upp igen. (vet att du svarat på sista delen av inlägget)

heylan skrev:
Ibland överskattar du vad hundar förstår och ibland underskattar du deras sinnen och förmågor. Hur ska du ha det? Ibland kan de inte skilja på en människobäbis och en kanin, och ibland kan de pga svartsjuka planera hämnddåd...

Människor är oftast för stora för att vara byten, om vi ska dra det så också.
Men för en flock vargar är ju människan bytesdjur.

Men dagens hundar är INTE vargar. De är hundar avlade för att passa in i våra familjer. Att inte attackera våra barn.

Men dagens hundar är INTE vargar. De är hundar avlade för att passa in i våra familjer. Att inte attackera våra barn.

Domesticering gör mycket, men inte allt.
Framförallt kan du inte få hunden att uppfatta bäbisen som en valp på instinkt.

Citerar mig själv, eftersom du inte bemött inlägget och ämnet till viss del nu tagits upp igen. (vet att du svarat på sista delen av inlägget)

Jag upplever att jag bemött det. Jag har aldrig talat om några planerade hämnddåd.

Jag förstår inte:
vill du ha källhänvinsing på när jag använder källhänvisning?

Jag ger mej i denna fråga?
Vad är det du inte förstår.
Då jag hittils inte fått annan källvisning än till tv/hundkoll. Därför tänker jag inte ifårgasätta mer.

Jag tänker inte gå igenom alla de trådar du hittils svarat i.

Jag tex frågar inte ut en människas förflutna bara för att jag nyss mött en människa för att ta reda på vad människan går för.

Jag tar dej jag har framför mej och ser det hela därifrån och frammåt.

Jag säger varken bu eller bäi just detta med lögnhalls.=jag lägger mej just i DENNA fråga.

Är jag tydlig?

Markerar missnöje med kroppspråk och går därifrån är väl det vanligaste. Eller tränga sig emellan och kräva uppmärksamheten.

Min ena katt brukar ge den andra en snyting.

Ja, men då får vi väl lära våra hundar att ge folk en snyting så fort dom känner "svartsjuka" då.

För att valpar tillhör hundens art och barn inte gör det.
Hunden kan bli lärd att inte gå på människor/barn, men det ligger inte i en hunds arvsmassa att människor ska betraktas som valpar.

Nu skriver du något som låter som att du baserar det på fakta. Var har du läst det? Källa?

Om vi skulle visa dig en källa (dvs fastställd fakta) som skulle visa att hund+människor = flock --> barn till människorna (=barn till ledarna) --> avkommor till ledarna i hundens flock. Skulle du inte tro på den då?

Nej, det ligger inte i hundens arvsmassa att betrakta människor som valpar, men det ligger i dess arvsmassa att vara ett flockdjur och agera därefter. Och så är vi tillbaka till hund+människa = flock osv...

Eller menar du att hunden inte anser sin mänskliga familj som sin flock? Om inte, har den någon flock då? Eller har den blivit ett solitärt levande djur? Om så, tror du att ett utpräglat flockdjur mår bra av att leva utan flock?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 795
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 857
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka