Dobbis nya hus i Skåne

Låt mattan ligga kvar, snart peakar 70-talet trendmässigt 😆
Attans, att jag inte tänkte på det när jag flyttade in för snart 5 år sedan. :angel:
FB_IMG_1621832296928.jpg

Fast det blev en budgetrenovering. Skickade luckorna på lackering och behöll stommarna.
(Mitt hus är, som någon skrev, en spånskivelåda. Det var/är spånskivor överallt! T o m i form av en inbyggd hylla i duschen! Den är dock inte där länge, liksom trälisten som satt inne i duschen...) :crazy:

tempImageAtt3vi.webp

På tal om golv, "älskar" golvet i mitt barndomshem, hur många årtionden kan ni förresten hitta i detta kök?

(Spaljen är nu mer en minne blott...)

Sorry för litet diversion men det här med golv... här är mitt matrumsgolv före renovering.
köksgolv.webp

Jag fascineras ofta över designval som idag framstår som obegripliga men som förstås hade en helt annan förankring i en annan tid. I mitt fall, som i så många andra, var det ett ungt par som så sent som 1976 väntade sitt första barn och lät bygga ett gemensamt hem. En färdig modern villa från Anebyhus. De kunde välja ungefär vilka ytskikt och kulörer som helst, och måste ha suttit länge och funderat. Vilket av alla dessa alternativ är vackrast? Vilket är finast, mest "vi, vilket kan vi leva länge med? "Jo, vi väljer det här moss-/olivgröna dunkelt mönstrade golvet, det passar perfekt till den gul/grön/brunrandiga tapeten (som skymtar längst ner på väggen). Och så väljer vi en kombination av litet livligare snorgröna väggar och illröda väggar, och mossgröna dörrar, i källaren."
För varje synbarligen vansinnigt val finns ju människor som djupt i sina hjärtan känt att just det här är det finaste som går att tänka sig...

Där är ju de där handtagen igen!
Hur många finns det?

Jag ser nog alla årtionden från 1970 och framåt.

Ja de här furuhandtagen har verkligen varit en storsäljare... Men jag misstänker att det aldrig kommer att blir någon retorvåg för just denna typ. Jag gnisslar mest bara tänder att de där standardhandtagen från 60-talet verkar vara bortkastade, annars verkar verkligen allt ha sparats i mitt barndomshem. Ni vet låga silvriga som satt i mest varje kök på 50-60 talet.

De här furuhandtagen också, de har något konstig mått som gör att det inte går att byta rakt av till några som finns i handeln i dag. Därför får de sitta kvar tills det är dags att lacka om luckorna, jippie.

Köket är byggt i slutet av 60-talet och när jag i början av 00-talet slet bort den där blå plastmattan som satt som stänkskydd i hela köket (nu ses bara spår av den till höger i bild) så hittade jag en helt underbar perstorpsplatta med virrvarr-mönster, tyvärr var den sönderborrad och såg mest ut som en taskig sil, varav jag kaklade över den. :down:

Ja de här furuhandtagen har verkligen varit en storsäljare... Men jag misstänker att det aldrig kommer att blir någon retorvåg för just denna typ. Jag gnisslar mest bara tänder att de där standardhandtagen från 60-talet verkar vara bortkastade, annars verkar verkligen allt ha sparats i mitt barndomshem. Ni vet låga silvriga som satt i mest varje kök på 50-60 talet.

De här furuhandtagen också, de har något konstig mått som gör att det inte går att byta rakt av till några som finns i handeln i dag. Därför får de sitta kvar tills det är dags att lacka om luckorna, jippie.

Köket är byggt i slutet av 60-talet och när jag i början av 00-talet slet bort den där blå plastmattan som satt som stänkskydd i hela köket (nu ses bara spår av den till höger i bild) så hittade jag en helt underbar perstorpsplatta med virrvarr-mönster, tyvärr var den sönderborrad och såg mest ut som en taskig sil, varav jag kaklade över den. :down:
Nu är det över 10 år sedan jag skaffade ersättningshandtag, men jag har för mig att hålmåttet var 96 mm (fråga mig inte varför jag lagt det på minnet :banghead: )
Bauhaus verkar ha en del handtag med det måttet.

Nu är det över 10 år sedan jag skaffade ersättningshandtag, men jag har för mig att hålmåttet var 96 mm (fråga mig inte varför jag lagt det på minnet :banghead: )
Bauhaus verkar ha en del handtag med det måttet.
Det var verkligen bra att lägga det på minnet :D Tack för tipset angående Bauhaus, tyvärr är det något år ännu en sådan affär öppnar i vår stad så får kolla på nätet!

Dock hittade jag dessa på Ikea nu https://www.ikea.com/se/sv/p/soerbyn-handtag-90450338/ 96 mm, borde kunna funka i befintliga hål. Tror dock att jag denna gång ska kontrollmäta innan jag köper så att jag inte kommer upp med ytterligare en laddning av handtag till fjällen som inte funkar :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka