Dobbis nya hus i Skåne

Visa bifogad fil 70139
Fanns gnistskydd framför kaminen när jag väl fick fram trägolvet, tyvärr är den stenen sprucken så skulle behövt dit med en ny. Och golven skulle behöva lite slipning och uppfräschning, men mycket trevligare än dom där billiga klickgolven som låg överallt innan. Och under dom brun/orange matta, och sen en spånskiva under där...
Jag tycker inte du skall byta ut stenen, det ser ut som en kalksten(?) och går att laga. Sätter du dit en helt ny kommer den inte harmoniera lika bra med övriga delar.

En del tar miste på fastighetstaxeringens värdeår som för nyare hus är samma som nybyggnadsår men går inte längre tillbaka än 1929(?) så ett hus från artonhundratalet har också värdeåret 1929 i fastighetstaxeringen.
Fel 1909 är det

Edit: sist på den bollen

1909.
Värdeår är utbyggnader och större renoveringar hopräknat med ursprungsår.
Du har säkert rätt, jag kan inte det exakta årtalet utan gick på det som gäller för mitt hus, 1929 men som är från mitten av artonhundratalet och inte utbyggt eller omändrat.

Edit. Det kanske är ändrat? Det som gäller nu är: "Vid bestämning av värdeår ska som nybyggnadsår beaktas 1929 för byggnader uppförda 1929 och tidigare."

Du har säkert rätt, jag kan inte det exakta årtalet utan gick på det som gäller för mitt hus, 1929 men som är från mitten av artonhundratalet och inte utbyggt eller omändrat.
Det har nog fått vissa moderniteter med tiden.
Indraget vatten, avlopp och sådant ändrar värdeår.
Centralvärme kanske?

Som motsats till andra i tråden: vi behöll vårt gamla kök från -47. Vi skippade dock att ha kvar de lavendelfärgade köksluckorna. Det gamla köket kombineras med ett nyare från IKEA. Numera är handtag och knoppar svarta, bänkskivorna byttes till trä istället för laminat och vi har en ny spis.

Bifogade filer

• 5DE5FE9B-D064-419D-A8C0-1494EB4222AA.webp
    5DE5FE9B-D064-419D-A8C0-1494EB4222AA.webp
    24,3 KB · Visningar: 246

Edit. Det kanske är ändrat? Det som gäller nu är: "Vid bestämning av värdeår ska som nybyggnadsår beaktas 1929 för byggnader uppförda 1929 och tidigare."
Hoppsan.
Så kan det ju vara.
Typ max hundra år eller något.
Om jag tänker efter så tror jag att mannen i mitt liv yrade om något sådant.
Hans hus är från före 1850 vad vi vet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka