Dobbis nya hus i Skåne

F2D0178F-C181-4573-B10A-0C7A34600467.webp

Fanns gnistskydd framför kaminen när jag väl fick fram trägolvet, tyvärr är den stenen sprucken så skulle behövt dit med en ny. Och golven skulle behöva lite slipning och uppfräschning, men mycket trevligare än dom där billiga klickgolven som låg överallt innan. Och under dom brun/orange matta, och sen en spånskiva under där...

Ang kakelugnen så gissar jag på 1800-tal. Jag har själv kakelugn och mitt hus sägs det att det är byggt 1920, men efter att jag hade ut en som lagade skorstenar sa han att kakelugnen är från mitten-sent 1800-tal, just för att den har toppar/kronor upptill. Kakelugnar från 1900-tal är oftast flata upptill.

Jag har sen hittat gamla bilder på huset som är från 1910, och det ser då inte nybyggt ut då heller, så jag gissar att han hade rätt att det måste vara från slutet på 1800-talet.
En del tar miste på fastighetstaxeringens värdeår som för nyare hus är samma som nybyggnadsår men går inte längre tillbaka än 1929(?) så ett hus från artonhundratalet har också värdeåret 1929 i fastighetstaxeringen.

Visa bifogad fil 70139
Fanns gnistskydd framför kaminen när jag väl fick fram trägolvet, tyvärr är den stenen sprucken så skulle behövt dit med en ny. Och golven skulle behöva lite slipning och uppfräschning, men mycket trevligare än dom där billiga klickgolven som låg överallt innan. Och under dom brun/orange matta, och sen en spånskiva under där...

Snygg tapet också! 👌

Otroligt!
Min farfar byggde hus under den tiden och inte en enda spånskiva men så var han iofs lite snål också 😂
Nej han var inte snål, han kunde bygga rätt.
Hela mitt hus är ett budgetbygge av olika hopplock.
Unikt på sitt alldeles egna sätt.
Jag har funderat både på att sätta en bomb i det och att bränna ner det och börja om från början.
Men med tiden så har jag i stället överlistat huset, så vi är numera sams.

Nej han var inte snål, han kunde bygga rätt.
Hela mitt hus är ett budgetbygge av olika hopplock.
Unikt på sitt alldeles egna sätt.
Jag har funderat både på att sätta en bomb i det och att bränna ner det och börja om från början.
Men med tiden så har jag i stället överlistat huset, så vi är numera sams.
Världens bästa farfar :love: duktig och fantastisk men lite snål ibland :angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur