Dobbis nya hus i Skåne

Tror inte man hade valt brun utsida och plåtfoder om det gjorts då. Jag tror på 50-tal ev. tidigt 60.
Tror det var lösa innanfönster i original och det därför är kopplade tvåglas som är så gamla att de har riktigt bra virkeskvalitet och därför hållit sig bättre än samma modell från 70-talet.
Ungefär samma tid som man bytte/kompletterade köksinredning, satte några nya tapeter(?) och drog vatten till badrum(?)
Numera kommunalt vatten o avlopp,innan eller ja nu med finns det en handpump på baksidan

Håller med om 60-tal utvändigt men kan man bytt bågar invändigt? Eller kanske bara målat och bytt beslagen? Svårt att få beslagen till 60-tal
Är det inte en modell som varit vanlig större delen av 1900-talet.
Har lite svårt att se exakt, men det var så jag uppfattade dem innan jag försökte zooma för att bli säker på detaljerna.

Jag hade velat ha en annan färg,grön,brun o orange är inte mina färger, men i detta fallet får jag göra det bästa av situationen.
Förstår inte vad du menar, här är det vackra golvet i mitt nyköpta hus...
IMG_20210523_212856.webp

Och ja, det är en heltäckningsmatta längre bort i bild :arghh: det här är alltså originalgolvet, inga vackra trägolv här under inte...

Kul! grattis till huset!
Jag blir inte klok på byggåret! Fönsterna måste vara utbytta senare? Ser ut som typ 60-80-tal fasad och fönstermässigt men kakelugnen förvillar. Är den installerad från en äldre fastighet? Golvet (parketten) ger däremot 30-tals vibbar.
Ibland när man byggde hus så samlade man ihop litet som man fick tag på från gamla hus. Det kan då bli mycket svårt att datera huset.
Mitt hus som är byggt 1940 har fönster från 1800-talet som man har kopplat.

Tror inte man hade valt brun utsida och plåtfoder om det gjorts då. Jag tror på 50-tal ev. tidigt 60.
Tror det var lösa innanfönster i original och det därför är kopplade tvåglas som är så gamla att de har riktigt bra virkeskvalitet och därför hållit sig bättre än samma modell från 70-talet.
Ungefär samma tid som man bytte/kompletterade köksinredning, satte några nya tapeter(?) och drog vatten till badrum(?)
Jag lyckas inte med konststycket att zooma tillräckligt men det ser ut att vara samma typ av beslag som i ett hus jag tänker på vars fönster är från slutet av 1970-talet/början på 80-talet.
Väldigt vanlig modell under flera årtionden.

Ang kakelugnen så gissar jag på 1800-tal. Jag har själv kakelugn och mitt hus sägs det att det är byggt 1920, men efter att jag hade ut en som lagade skorstenar sa han att kakelugnen är från mitten-sent 1800-tal, just för att den har toppar/kronor upptill. Kakelugnar från 1900-tal är oftast flata upptill.

Jag har sen hittat gamla bilder på huset som är från 1910, och det ser då inte nybyggt ut då heller, så jag gissar att han hade rätt att det måste vara från slutet på 1800-talet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 605
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 556
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka