Djurskyddsmyndigheten.

D

dannilall

Sett på text- tv.
Djurskyddsmyndigheten vill ha en ny lag som säger att hundar MÅSTE rastas var sjätte timme och katter SKALL ha tillsyn två gånger om dagen.
Även rastgårdar skall ändras. De skall byggas efter hundens storlek och inte efter hundens vikt.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Skulle inte djurskyddsmyndigheten läggas nu? Och jordbruksverket ta över helt?
Hur som: Det med hundar var väl inte helt fel men en definition av rastning är önskvärd..?
Två ggr om dagen tycker jag är överdrivet men katt. Vi har utekatt som ofta är borta hela dagen för att komma hem till middagsdags på kvällen. Sommartid kan hon vara borta både två och tre dagar. (hon är "trafiksäker", kollar alltid åt båda hållen innan hon går över vägen som det fö nästan aldrig kör bilar på. (vi bor mitt i skogen) Hon fixar också sin egen mat själv möss, fåglar, kaniner osv.)
En katt har en helt annan förmåga att kunna ta hand om sig själv.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Det låter bra i mina öron, men det är väl jordbruksverket som sköter det där? dom har samma uppgifter som djurskyddet i dagsläget.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Från och med den 1: a Juli 2007 ska Djurskyddsmyndigheten läggas ned enligt riksdagen...så visst finns den ännu.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Låter bra tycker jag.
Men det jag undrar är hur de ska kunna hålla koll på det? Det kommer ju fortfarande finnas rötägg som bara låter djuren sitta inne.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Bra för hundarna, det blir svårare med katten...utekatt som kommer och går som hon vill!
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Att rasta en hund var 6 timme går inte ihop med ett vanligt jobb. och jag lovar att dessa hundar lider inte av att husse/matte är borta hela dagarna OM de får en ordentlig kisserunda på morgonen och direkt när de kommer hem.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Så du menar att hunden ska vara ensam och inte rastas under en hel arbetsdag?
Det tycker iaf jag inte låter särskilt trevligt. Jobbar man så länge får man väl lösa rastning av hund genom dagmatte, hunddagis eller jobba så att en av familjemedlemmarna kan komma och rasta hunden när den andra jobbar.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Så du menar att hunden ska vara ensam och inte rastas under en hel arbetsdag?
Det tycker iaf jag inte låter särskilt trevligt. Jobbar man så länge får man väl lösa rastning av hund genom dagmatte, hunddagis eller jobba så att en av familjemedlemmarna kan komma och rasta hunden när den andra jobbar.

En vuxen hund klarar att vara ensam upp till 10 timmar OM den får en ordentlig kisserunda innan man åker och direkt efter att man kommer hem. De ligger och sover den mesta delen av tiden.

Jag känner hur många som helst som klarar av att ha hund och hunder är lycklig med sin matte/husse fast de får vara ensamma under dagen.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

En vuxen hund klarar att vara ensam upp till 10 timmar OM den får en ordentlig kisserunda innan man åker och direkt efter att man kommer hem. De ligger och sover den mesta delen av tiden.

Jag känner hur många som helst som klarar av att ha hund och hunder är lycklig med sin matte/husse fast de får vara ensamma under dagen.

Så du menar alltså att din hund vilar runt 20 timmar om dygnet?
Det låter inte klokt i mina öron.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Frågan är väl om vad en hund klarar av är vad en hund mår bäst av?
Visst, mina hundar skulle säkert inte kissa på sig om de tvingades vara ensamma hemma i 10 timmar. Men hur bekvämt det vore för dem att knipa så länge är ju en annan fråga. För mina sover inte hela tiden jag är borta hemifrån.
Maten i matskålen har minskat och saker ibland flyttats på. Så visst förekommer nån form av aktivitet.
Under natten ligger de dock still i sängen och sover. Så jag tänker sova minst 8 tim även jag.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Så du menar alltså att din hund vilar runt 20 timmar om dygnet?
Det låter inte klokt i mina öron.

Vem har pratat om min hund??? Själv jobbar jag natt så han sover ibland både dag och natt med mig. Och de dagar jag är fri så är han med mig i stallet i enormt många timmar.


Har många kompisar som går en lång runda på ca 30 min på morgonen innan de börjar jobba. Direkt när de kommer hem så går de ytterliga en 30 min runda och sen går de en runda på närmare en timme innan de går och lägger dig. Och deras hundar mår hur bra som helst.

En hund behöver inte aktiveras 24 timmar om dygnet och nu pratar jag om vuxna friska hundar och inte valpar.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Frågan är väl om vad en hund klarar av är vad en hund mår bäst av?
Visst, mina hundar skulle säkert inte kissa på sig om de tvingades vara ensamma hemma i 10 timmar. Men hur bekvämt det vore för dem att knipa så länge är ju en annan fråga. För mina sover inte hela tiden jag är borta hemifrån.
Maten i matskålen har minskat och saker ibland flyttats på. Så visst förekommer nån form av aktivitet.
Under natten ligger de dock still i sängen och sover. Så jag tänker sova minst 8 tim även jag.

Allt handlar om vad hunden är van vid. Är den van vid att komma ut var 4 timme så mår den dåligt av att vara inne i 6 timmar. Är den van vid att sova/ vara ensam och att husse/matte kommer hem om ex antal timmar så mår den inte dåligt av det.
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Och vad är en ordentlig kisserunda då ? Att den ska kissa extra mycket eller ? Man kan ju lika gärna gå ut på gården som 1 timme i skogen och hunden kissar lika mycket...

Visst kan hundar klara 10 timmar, men hur bra är det egentligen ??

Själv så kissar jag mycket på morrontoaletten...men likt förbenat blir jag kissenödig under dagen, och ändå kanske jag inte gjort nåt på jobbet alls mer än suttit och hängt...

Äh, du hör väl hur fel det låter...

Många hussar och matter tycker att deras hundar är sååå snälla att lämnas hemma under lång tid dag ut och dag in, och när dom kommer hem så är hunden inte ens överaktiv, är inte så intresserad av att gå ut....kan det bero på att hunden gett upp ? dom kan drabbas av trisstess med...
 
Sv: Djurskyddsmyndigheten.

Och vad är en ordentlig kisserunda då ? Att den ska kissa extra mycket eller ? Man kan ju lika gärna gå ut på gården som 1 timme i skogen och hunden kissar lika mycket...

Visst kan hundar klara 10 timmar, men hur bra är det egentligen ??

Själv så kissar jag mycket på morrontoaletten...men likt förbenat blir jag kissenödig under dagen, och ändå kanske jag inte gjort nåt på jobbet alls mer än suttit och hängt...

Äh, du hör väl hur fel det låter...

Många hussar och matter tycker att deras hundar är sååå snälla att lämnas hemma under lång tid dag ut och dag in, och när dom kommer hem så är hunden inte ens överaktiv, är inte så intresserad av att gå ut....kan det bero på att hunden gett upp ? dom kan drabbas av trisstess med...


Tja du en ordentlig kisserunda är när hunden har möjlighet att kissa flera gånger och även bajsa :cool:

Hundar och männsikor är inte samma sak. Hundar klara av att hålla sig i ex antal timmar utan att de mår dåligt.

Varför skulle hunden vara överaktiv närman kommer hem OM man rastar den ordentligt?????

Eller ni påstår att alla som jobbar normala arbetstider är djurplågare???
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp