Djurskyddsbetämmelser för nötkreatur

PrittePuff

Trådstartare
Hur är det med lagen?
Det är takhöjden jag talar om.
Finns det en minsta takhöjd för nötkreatur?

Har ögnat igenom Djurskyddsmyndighetens folder för Mjölkkor&Köttdjur men jag hittar inget om Takhöjden.

Det är ju så jäkla noga med takhöjd när det handlar om hästar! Så det måste ju finnas för kor med. Annars förstår jag inte varför det är så hårt för hästar.

Sv: Djurskyddsbetämmelser för nötkreatur

Hittar heller ingenting om takhöjd i broschyren. Men risken att dom slår huvet i taket är ju inte så stor. Däremot är luftvolymen/ ventilationen viktig. Jag kör med utedrift=obegränsad takhöjd.

När jag har haft de obligatoriska kontrollerna så det som du skriver väldigt viktigt med höjden för hästarna. Men aldrig en gång att det nämnts något när det gäller korna eller fåren för den delen. Då har jag ändå väldigt högt i taket, så komenteren brukar vara "Ja höjden räcker ju till hästarna" men inget om de andra djurslagen.
Så jag tror inte det finns något om det inte är så lågt att de kan skada sig.
Däremot finns ju krav på luftkvalitet och ventilation.

jo, men då är det så då.
Men då tycker jag själv att det är lite idiotiskt.
Jag får ta in mina stora SLB stutar(ca 150 i korshöjd), men inte min shettis på 98... :p

Kan nån förklara för mig hur dom som bestämmer reglerna tänker???
Och vetilationen är bra och inget fel på luften.

Jo men har det inte spårat ut lite på just hästdelen hos djurskyddsmyndigheten?

Takhöjder, boxväggs-storleken, bredden på stallgången ect.

Speciellt då skillnaden i manköjd på en shettis och en shire! De ska ha samma takhöjd *hrm*

Sen om luften och ventliationen är kass verkar de inte bry sig så mkt om? Vilket borde vara det viktigaste!

Fast dom ska inte ha samma takhöjd shettisen och shiren.
Detta är taget direkt från Djurskyddsmyndighetens sida:
"Takhöjd
1,5 x mankhöjd, dock lägst 2,2 m"

Så en shire på 175 cm ska ha minst 2,63 och en på 180 cm ska ha minst 2,70 i taket. Shettisen klarar sig med 2,20. Fast det är lite underliga regler, det tycket jag med.

jupp, det är det jag menar. Spårat ur totalt!
DOm som har bestämt reglerna verkar inte har någon riktigt verklighetsförankring... :crazy:
Och resten är pappersvändare... :mad:

Djurskyddsmyndigheten läggs ju ner nu just för att den befolkades av, i bästa fall pappervändare utan verklighetsförankring. I värsta fall veganer som är emot all djurhållning överhuvudtaget. Vi får hoppas att det blir bättre när Jordbruksverket får tillbaka frågorna.

ja. det får vi verkligen hoppas! Och det tror jag faktiskt också.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 181
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 664
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar