Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bank som gjort reklam för vad som verkar vara det aktuella stallet. Inte random bank!

Även om det vore väl för fasen skitnajs. Om även utanför hästvärlden riktade lite fokus på att det verkar pågå en mass djurplågeri i ett av landets största sporter. Men det känns ändå som att det är påväg däråt vilket jag tycker är väldigt positivt!
Såg precis att Silverbjälke har skrivit ett kritiskt inlägg på Facebook

Fast du klagar på att de inte går ut med ett fördömande  nu. Det mitt under jul/nyårs ledighet där många är just lediga inom ett område där man inte ens säkert vet om det är sagda person det rör sig om. Det är dessutom ett område som inte tillhör deras kärnverksamhet eller något de satsat hårt inom.
Ja jag tycker du ställer helt orimliga krav på kundtjänstmedarbetare. Hade den här typen av skandal drabbat det företag jag jobbar på så FÅR jag INTE uttala mig alls.
Håller med. (alltså ingen aning men antagligen tar det typ tre sekunder att besluta att ta ned reklamfilmen. Men alternativet skulle ta jättelång tid och många personer i långa möten.

Ja godkänt ridprov krävs för diplom, står i reglementet, även för att stoet skall bli "selektionssto".
Jo, det vet jag.
Men jag känner att, är det verkligen nödvändigt för en treåring med ridprovet egentligen. ÄVEN om den får diplompoäng.
Ridprovet i sej är ju inte så svårt, men detsätter ju endel press, tidigt, på individen.
Och tränas de inför ridprovet som hos proffset i trådstarten så...

Jo, det vet jag.
Men jag känner att, är det verkligen nödvändigt för en treåring med ridprovet egentligen. ÄVEN om den får diplompoäng.
Ridprovet i sej är ju inte så svårt, men detsätter ju endel press, tidigt, på individen.
Jag tycker ridproven OCH uppsutten breeders för treåringar borde slopas. Det tillför inte mycket och sätter onödig press på de unga hästarna, samt de ryttare som skall "få dem färdiga" i tid. I denna storyn är det ren djurmisshandel, men jag vet andra ställen där det jagas och jäktas med de unga för att "det ska vara så" och hästen skall bara passa in i mallen, redo eller inte.

Jag har redan svarat i tråden.

Och på vilket vis är det viktigt? Jag ville veta varför de tog ner filmen och frågade dem, jag förklarade för dem hur deras svar emottogs av mig och varför. Känner mig 100% färdig med det.
Det var ju du som svarade på mitt inlägg eftersom diskussionen om SEB kom upp. Jag har inte kommenterat din åsikt öht.

Jag har redan svarat i tråden.

Och på vilket vis är det viktigt? Jag ville veta varför de tog ner filmen och frågade dem, jag förklarade för dem hur deras svar emottogs av mig och varför. Känner mig 100% färdig med det.
Ditt svar extremt dömande av deras handling. Varför scamma dem istället för att göra något konstruktivt som att kontakta SWB. Scamma det förtog seriositeten i ditt mail enligt mig och riskerar att drabba ridsporten negativt med tanke på framtida samarbeten.

Jag tycker ridproven OCH uppsutten breeders för treåringar borde slopas. Det tillför inte mycket och sätter onödig press på de unga hästarna, samt de ryttare som skall "få dem färdiga" i tid. I denna storyn är det ren djurmisshandel, men jag vet andra ställen där det jagas och jäktas med de unga för att "det ska vara så" och hästen skall bara passa in i mallen, redo eller inte.
Spinner vidare.

Jag kan tänka mig att grundtanken är att man vill avla fram hästar som mognar tidigare, i både kropp och knopp. Och visst, tanken är ju på sätt och vis god. Men vi har ju redan fastslagit i tråden att de hästar som vinner så tidigt i livet oftast inte går till elitryttare sedan - så uppenbarligen så funkar ju inte metoden. Och om folk "fuskar" med hjälp av misshandel så är det klart att det inte ger resultat i aveln heller.

Egentligen tycker jag inte att det är fel med ridprov tidigt, MEN (!) eftersom människor uppenbarligen inte kan hantera att vissa individer behöver mer tid på sig så blir det nog att slopa det ändå. För alternativet är för sorgligt.

Jo, det vet jag.
Läste lite slarvigt :)

Spinner vidare.

Jag kan tänka mig att grundtanken är att man vill avla fram hästar som mognar tidigare, i både kropp och knopp. Och visst, tanken är ju på sätt och vis god. Men vi har ju redan fastslagit i tråden att de hästar som vinner så tidigt i livet oftast inte går till elitryttare sedan - så uppenbarligen så funkar ju inte metoden. Och om folk "fuskar" med hjälp av misshandel så är det klart att det inte ger resultat i aveln heller.

Egentligen tycker jag inte att det är fel med ridprov tidigt, MEN (!) eftersom människor uppenbarligen inte kan hantera att vissa individer behöver mer tid på sig så blir det nog att slopa det ändå. För alternativet är för sorgligt.
Nuförtiden är det väl ändå en del framgångsrika unghästar hamnar i toppen även senare? Vissa är hos elitryttare i stort sett hela vägen, från unghästchampionat upp till GP.

Nuförtiden är det väl ändå en del framgångsrika unghästar hamnar i toppen även senare? Vissa är hos elitryttare i stort sett hela vägen, från unghästchampionat upp till GP.
Ingen aning, jag är inte riktigt inne på SWB. Så jag går bara på vad andra har sagt - som förhoppningsvis har bättre koll än mig.

Spinner vidare.

Vill de? nu låter jag lite yrvaken kanske :) men varför det. Hästar blir ju 25-30 år gamla, verkar väldigt konstigt att SWB förbundet med flit vill att de ska mogna snabbare. Flytta ridfönstret framåt med flit? Nu målar jag kanske fan på väggen, men det kan ju påverka hur de växer och hur starka de blir och hur deras ben håller ihop. (att puberteten kommer allt tidigare för barn brukar ju folk snarare oroa sig över.)

Jag hade förstått att de vill ha snabbare omsättning på aveln eftersom själva pengarna ligger i att avla framåt och använda unga ston och hingstar för att pressa på gångartsutveckling o dyl snabbare. (mot hur var det -mer talangfulla individer) Och väl för att det är mer pengar i det. Och såklart att publiken älskar en ung stjärna, för de är så söta. Men att själva hästarna själva också skulle mogna snabbare ugh.

Ditt svar extremt dömande av deras handling. Varför scamma dem istället för att göra något konstruktivt som att kontakta SWB. Scamma det förtog seriositeten i ditt mail enligt mig och riskerar att drabba ridsporten negativt med tanke på framtida samarbeten.

Det är inte lätt att vara alla tillags :)

Vill de? nu låter jag lite yrvaken kanske :) men varför det. Hästar blir ju 25-30 år gamla, verkar väldigt konstigt att SWB förbundet med flit vill att de ska mogna snabbare. Flytta ridfönstret framåt med flit? Nu målar jag kanske fan på väggen, men det kan ju påverka hur de växer och hur starka de blir och hur deras ben håller ihop. (att puberteten kommer allt tidigare för barn brukar ju folk snarare oroa sig över.)

Jag hade förstått att de vill ha snabbare omsättning på aveln eftersom själva pengarna ligger i att avla framåt och använda unga ston och hingstar för att pressa på gångartsutveckling o dyl snabbare. (mot hur var det -mer talangfulla individer) Och väl för att det är mer pengar i det. Och såklart att publiken älskar en ung stjärna, för de är så söta. Men att själva hästarna själva också skulle mogna snabbare ugh.
Ja det tror jag absolut att de vill. Jag tänker att man inte tjänar så mycket pengar på hästar som inte kan användas. Flytta puberteten och ändra fertiliteten är något vi ofta gör under domesticeringsprocessen. Vi vill ha djur som är lätta att avla på, när vi vill det. Vargar löper inte två gånger per år tex. Nu kan jag ju inte jämföra med vilda hästar eftersom det inte finns några vilda hästar. Med snabbare generationshastighet så får man också snabbare framsteg i aveln - som du själv också skriver.

Spinner vidare.

Och @Shaggy som ifrågasatte varför jag inte kontaktat SWB (det antagandet stämmer även om det ju är intresserant att bara för att man gjort en sak så verkar det alltid finnas en annan sak någon tycker är bättre att gör och förutsätter man inte gjort?). Jag tycker det är en svår fråga. PERSONLIGEN är jag helt emot att någon häst ska visas riden som 3-åring. Men vad tror jag egentligen hjälper hästarna mest? Har funderat över det sedan sekund 1 då jag läste artikeln igår. Vill jag maila SWB och uttrycka min starka åsikt om att 3-åringar inte borde visas ridna? På vilka grunder? Hur stor är risken att jag bara bli avfärdad som en liten Lisa på 1 sekund och min åsikt glöms bort direkt helt utan någon effekt?

Tror jag lutar mer åt att fråga hur de tänker att de kan förhindra att hästar tränade med dessa metoder blir högt belönade, att den helt sjuka "träningen" inte märks. Men det mesta stryket kanske egentligen hästar som presterar sämre råkar ut för. Syns de ens på testerna? Hur kommer man åt det om individerna som främst råkar illa ut inte ens visas för domaren? Och hur påverkar en ev polisutredning (tänk om det inte blir någon/den läggs ner pga brist på bevis eller dyl) SWBs möjligheter att porta en specifik person/företag? Sådant irrar runt i mitt huvud iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17