Jag själv har haft hästar som har varit så otroligt lättränade att jag inte ser några större problem med att visa dem i en öppen form, typ två varv i samtliga gångarter åt båda håll. Men mer än så behöver det inte vara - tycker jag. Och för min del, med de hästarna jag har haft, så har man kommit dit på kanske 2-3 veckors träning. Ingen av dessa hästar har någonsin varit halta, så de lär inte ha tagit skada av träningen.Och @Shaggy som ifrågasatte varför jag inte kontaktat SWB (det antagandet stämmer även om det ju är intresserant att bara för att man gjort en sak så verkar det alltid finnas en annan sak någon tycker är bättre att gör och förutsätter man inte gjort?). Jag tycker det är en svår fråga. PERSONLIGEN är jag helt emot att någon häst ska visas riden som 3-åring. Men vad tror jag egentligen hjälper hästarna mest? Har funderat över det sedan sekund 1 då jag läste artikeln igår. Vill jag maila SWB och uttrycka min starka åsikt om att 3-åringar inte borde visas ridna? På vilka grunder? Hur stor är risken att jag bara bli avfärdad som en liten Lisa på 1 sekund och min åsikt glöms bort direkt helt utan någon effekt?
Tror jag lutar mer åt att fråga hur de tänker att de kan förhindra att hästar tränade med dessa metoder blir högt belönade, att den helt sjuka "träningen" inte märks. Men det mesta stryket kanske egentligen hästar som presterar sämre råkar ut för. Syns de ens på testerna? Hur kommer man åt det om individerna som främst råkar illa ut inte ens visas för domaren? Och hur påverkar en ev polisutredning (tänk om det inte blir någon/den läggs ner pga brist på bevis eller dyl) SWBs möjligheter att porta en specifik person/företag? Sådant irrar runt i mitt huvud iaf.
Men givetvis är inte alla där i den åldern. Och som vi säger, det är ju de individerna man måste skydda. Hur vet jag inte?
Sen har vi de exemplaren där det ens tar ett år innan man kan sitta på dem medans de står still. Och där vet jag inte. Jag har haft två sådana hittills, och när man väl har kommit till avslappning när man sitter på när de står still så har det gått rätt så fort därifrån med.