Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och @Shaggy som ifrågasatte varför jag inte kontaktat SWB (det antagandet stämmer även om det ju är intresserant att bara för att man gjort en sak så verkar det alltid finnas en annan sak någon tycker är bättre att gör och förutsätter man inte gjort?). Jag tycker det är en svår fråga. PERSONLIGEN är jag helt emot att någon häst ska visas riden som 3-åring. Men vad tror jag egentligen hjälper hästarna mest? Har funderat över det sedan sekund 1 då jag läste artikeln igår. Vill jag maila SWB och uttrycka min starka åsikt om att 3-åringar inte borde visas ridna? På vilka grunder? Hur stor är risken att jag bara bli avfärdad som en liten Lisa på 1 sekund och min åsikt glöms bort direkt helt utan någon effekt?

Tror jag lutar mer åt att fråga hur de tänker att de kan förhindra att hästar tränade med dessa metoder blir högt belönade, att den helt sjuka "träningen" inte märks. Men det mesta stryket kanske egentligen hästar som presterar sämre råkar ut för. Syns de ens på testerna? Hur kommer man åt det om individerna som främst råkar illa ut inte ens visas för domaren? Och hur påverkar en ev polisutredning (tänk om det inte blir någon/den läggs ner pga brist på bevis eller dyl) SWBs möjligheter att porta en specifik person/företag? Sådant irrar runt i mitt huvud iaf.
Jag själv har haft hästar som har varit så otroligt lättränade att jag inte ser några större problem med att visa dem i en öppen form, typ två varv i samtliga gångarter åt båda håll. Men mer än så behöver det inte vara - tycker jag. Och för min del, med de hästarna jag har haft, så har man kommit dit på kanske 2-3 veckors träning. Ingen av dessa hästar har någonsin varit halta, så de lär inte ha tagit skada av träningen.
Men givetvis är inte alla där i den åldern. Och som vi säger, det är ju de individerna man måste skydda. Hur vet jag inte?

Sen har vi de exemplaren där det ens tar ett år innan man kan sitta på dem medans de står still. Och där vet jag inte. Jag har haft två sådana hittills, och när man väl har kommit till avslappning när man sitter på när de står still så har det gått rätt så fort därifrån med.

Och @Shaggy som ifrågasatte varför jag inte kontaktat SWB (det antagandet stämmer även om det ju är intresserant att bara för att man gjort en sak så verkar det alltid finnas en annan sak någon tycker är bättre att gör och förutsätter man inte gjort?).
Ja vänder mig mot att du överhuvudtaget kontaktade SEB. Det är totalt kontraproduktivt i det här skedet och troligen för evigt. Enligt mig har du slagit på den det är enkelt att slå på och i praktiken inte gjort något alls. Jag ifrågasätter att du inte gjorde något konstruktivt när du valde att göra något istället för att mer eller mindre handla i affekt.
Sen förstår jag inte varför du drar in mig i en diskussion som jag inte deltagit i alls även om jag givetvis har åsikter om den men de är inte nämnda alls i den här tråden och har jag diskuterat dem på Buke är det många år sedan det var aktuellt.

Alltså jag är tveksam till henne också då hon ju faktiskt åkt dit för djurplågeri väl om jag minns rätt och dessutom fortfarande hävdar att det var felaktig anklagelse, folk kan absolut förändras men kan man inte erkänna att det man gjort är fel så har jag svårt att se att man förändras. Det hon skriver om vad jag läst så låter det mer som ett sätt att rädda sig själv och få det att låta bra. Jag får en liten känsla av att hon inte kommer ta avstånd från den personen och det samarbetet om dom har något.
De har ett väldigt stort samarbete eller haft och du har säkert rätt ,hittade ett inlägg där hon du beskriver i sin tur beskriver en av sina hästar som varit i utbildningsstallet flera gånger och då varit ett riktigt rötägg, nära till hands att tro just den individen fått stryk kanske med ägarens välsignelse. Får man klippa in en sådan text?

Nej, de ska ALDRIG NÅGONSIN MER I HELA LIVET FÅ GÅ NÄRA EN HÄST, aldrig känna deras doft, höra ljudet av när de tuggar, känna värmen från dem och hur deras stora hjärtan slår. Hästar är ett privilegium. En gåva. Sådana här människor får mig att skämmas för min art.
Nu när jag kollat upp lite mer som säkert en del av er redan vet så har detta stall trådar till nära alla i hela ridsportsverige, kanske inte Lotta på ridskolan men sedan , ros, berömmande ord från domare ex, kontakter i DIN ,

Jag själv har haft hästar som har varit så otroligt lättränade att jag inte ser några större problem med att visa dem i en öppen form, typ två varv i samtliga gångarter åt båda håll. Men mer än så behöver det inte vara - tycker jag. Och för min del, med de hästarna jag har haft, så har man kommit dit på kanske 2-3 veckors träning. Ingen av dessa hästar har någonsin varit halta, så de lär inte ha tagit skada av träningen.
Men givetvis är inte alla där i den åldern. Och som vi säger, det är ju de individerna man måste skydda. Hur vet jag inte?

Sen har vi de exemplaren där det ens tar ett år innan man kan sitta på dem medans de står still. Och där vet jag inte. Jag har haft två sådana hittills, och när man väl har kommit till avslappning när man sitter på när de står still så har det gått rätt så fort därifrån med.
Både hos Helgstrand och i det här fallet så säger ju vittnena att de hästar som fattar fort och snabbt gör rätt klarar sig bra. De gör rätt och får inte stryk.

Problemet är individerna som behöver mer tid och/eller har svårare för sig. Det är de som far illa och får stryk så att de ska göra framsteg lika snabbt som de som har lättast för sig.

Jag tänker att enkel företagsekonomi kan förklara ganska mycket. Om stall X kan göra en inriden häst av vilken treåring som helst på sju veckor, och stall Y tar tolv veckor eller längre på sig per individ, då väljer väl många uppfödare stall X. Eftersom sju veckor med garanterat resultat är en lägre kostnad än tolv veckor med osäkert resultat. Det är ju svårt att få lönsamhet i unghästutbildning, men Helgstrand och det här stallet har visat att det går. Vad är hemligheten? Man ersätter tid med våld. Våld är billigare än tid, och då går affären ihop.

De har ett väldigt stort samarbete eller haft och du har säkert rätt ,hittade ett inlägg där hon du beskriver i sin tur beskriver en av sina hästar som varit i utbildningsstallet flera gånger och då varit ett riktigt rötägg, nära till hands att tro just den individen fått stryk kanske med ägarens välsignelse. Får man klippa in en sådan text?
Länka får man väl göra.

Ja det tror jag absolut att de vill. Jag tänker att man inte tjänar så mycket pengar på hästar som inte kan användas. Flytta puberteten och ändra fertiliteten är något vi ofta gör under domesticeringsprocessen. Vi vill ha djur som är lätta att avla på, när vi vill det. Vargar löper inte två gånger per år tex. Nu kan jag ju inte jämföra med vilda hästar eftersom det inte finns några vilda hästar. Med snabbare generationshastighet så får man också snabbare framsteg i aveln - som du själv också skriver.
Men kan det verkligen leda till någonting bra?

Jag blev lite mörkrädd av att läsa om det här, men jag är inte ett dugg förvånad över att det förekommer.
Själv tog jag hjälp av en jag känner för att visa min häst på 3-års, men då vi bor nära varandra, hade jag kvar hästen hemma och tränade tillsammans en handfull gånger. Resten skötte jag själv.
Vissa proffs hade säkert haft mycket åsikter om hur jag ridit min häst och jag är rätt övertygad om att hon hade fått en hel del stryk om hon hamnat hos "fel" person vid inridning.
Det är en "tjuren Ferdinand". Hon vill sitta under sin korkek och lukta på blommorna. Hon stannar upp och tänker innan hon reagerar.
Framåtbjudningen är därför lite sisådär ibland, ffa om hon blir spänd, men jag låter henne utvecklas i sin takt och ställer inga stora krav.
Då är hon en jättetrevlig häst, men jag vet inte hur hon hade reagerat hos en som piskade fram henne för att det ska se flashigare ut.
Jag vill inte förstöra det där "tänka efter före" genom att sätta så mycket press. Hellre en lugn och trygg häst än en som piskas till att behaga ryttaren och sprattla finare med benen, till bekostnad av hästens mentala och fysiska hälsa.

Samtidigt så skulle ju den personen sluta med dressyrhästar sa den? (om det är samma person) innan just den här nyheten slog. Och stallet från Aftonbladet utbildar väl inte fälttävlanshästar, vilket skulle fortsättas med. Så ev har ju samarbetet du pratar om nu avslutats direkt efter Helgstrandsaffären. Vilket i så fall var i grevens tid och i så fall har ju impicit då samarbetet underkänts.

Bra och bra.. beror nog på hur man definierar bra?
Tja enligt någon slags definition som innebär att någon rider hästen och är glad när den är 15-25 år gammal om några generationer, att det finns gener kvar att backa med om någonting går fel i aveln. Eller om man är tvungen att lägga ned rasen som om det handlade om Cavalier King Charles spaniels (eller amerikanska uppvisningsaraber kanske om några år) om det visar sig att det inte alls är bra att avla på 3 åriga hingstar och ston som inte har testats i sport än men rör benen vackert.

(ingen kan ju säga att ivriga rasförbund och uppfödare inte lyckats driva en eller annan djurras bortom räddning på senare år och varit de sista att märka det. Medan en eller annan äldre pensionär som köpt sin fjärde Cavalier King Charles spaniel varit först att märka det. Jmf högvakten och ridskolor som reagerar.)

Senast ändrad:
Tja enligt någon slags definition som innebär att någon rider hästen och är glad när den är 15-25 år gammal om några generationer, att det finns gener kvar att backa med om någonting går fel i aveln. Eller om man är tvungen att lägga ned rasen som om det handlade om Cavalier King Charles spaniels (eller amerikanska uppvisningsaraber),
Avelsmålet för SWB "avelsmål, vilket är en ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, goda rörelser, sin ridberhet och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt."
Klippt från deras hemsida https://swb.org/uppfodningsfilosofi/

Deras avelsmål är alltså inte samma som du beskriver.

Tja enligt någon slags definition som innebär att någon rider hästen och är glad när den är 15-25 år gammal om några generationer, att det finns gener kvar att backa med om någonting går fel i aveln. Eller om man är tvungen att lägga ned rasen som om det handlade om Cavalier King Charles spaniels (eller amerikanska uppvisningsaraber) om det visar sig att det inte alls är bra att avla på 3 åriga hingstar och ston som inte har testats i sport än. (ingen kan ju säga att ivriga rasförbund och uppfödare inte lyckats driva en eller annan djurras bortom räddning på senare år och varit de sista att märka det. Medan en eller annan äldre pensionär som köpt sin fjärde Cavalier King Charles spaniel varit först att märka det.)
Vad har du hört talas om ang araber? Jag har inte hört att de lägger ner någon avel i amerika?

Precis som @Blyger skriver, Vad är bra? Vi har redan gjort detta, och det verkar ju ha gått bra hittills?

Sen känner jag att en karriär som spådam vill jag nog inte ha, så jag är nog inte helt kvalificerad att svara på den frågan. Avel är komplicerat. Vad egenskaper drar med sig vet man inte förens efteråt.
Exakt och det har ju visat sig hittills att det går bra tills det går dåligt helt enkelt, med avel.

Men att det tar tid innan alla går med på att det gått dåligt. Varningar brukar ignoreras när de börjar ramla in, i tid, och sedan fortsätta ignoreras över många år. Varpå plötsligt myndigheter rycker in innan rasförbunden gör det själva. Jag menar självklart inte att det är ngt nu. Men någon undrade över min definition av bra avel :) och min definition av bra är just det. Var tror vi att det här hamnar om 50 år om man fortsätter i tangentens riktning, om man avlar utan att veta om avelsmaterialet faktiskt klarar sporten när de är i sina tidigare bästa år. Jämfört med att tex avla på väl prövade hingstar och ston. Varningar har börjat ramla in för Swb.

Avelsmålet för SWB "avelsmål, vilket är en ädel, korrekt och hållbar varmblodshäst som genom sitt prestationsinriktade temperament, goda rörelser, sin ridberhet och/eller hoppförmåga är konkurrenskraftig internationellt."
Klippt från deras hemsida https://swb.org/uppfodningsfilosofi/

Deras avelsmål är alltså inte samma som du beskriver.
Så då har vi kommit till min fråga igen :)

Hur uppfylls deras mål av en ädel, korrekt och Hållbar häst genom att avla på individer som ännu inte vuxit färdigt och därmed inte visat att de är korrekta och hållbara, eller kan prestera, eller har god ridbarhet eller hoppförmåga.

Dvs tex efter visningar av treåringar. Där vissa treåriga ston o hingstar redan gått i avel.

Det var det jag var nyfiken på. Dvs är det ett fall av att de säger sig göra en sak, men gör en annan. De skriver att de vill avla fram en hållbar häst, men egentligen kanske de vill de avla fram spektakulära hästar? Eller finns det en förklaring på hur avel på individer som inte presterat och inte vuxit färdigt för hållbarhet och prestation framåt.

Senast ändrad:
Så då har vi kommit till min fråga igen :)

Hur uppfylls deras mål av en ädel, korrekt och Hållbar häst genom att avla på individer som ännu inte vuxit färdigt och därmed inte visat att de är korrekta och hållbara, eller kan prestera, eller har god ridbarhet eller hoppförmåga.

Dvs tex efter visningar av treåringar. Där vissa treåriga ston o hingstar redan gått i avel.

Det var det jag var nyfiken på. Dvs är det ett fall av att de säger sig göra en sak, men gör en annan. De skriver att de vill avla fram en hållbar häst, men egentligen kanske de vill de avla fram spektakulära hästar? Eller finns det en förklaring på hur avel på individer som inte presterat och inte vuxit färdigt för hållbarhet och prestation framåt.
Unga hästar i avel = snabbare genetiska framsteg.
Treårstest ska bedöma genetisk kvalitet, inte sånt som är resultat av träning (om det funkar fortfarande kan jag inte bedöma). Det har funnits långtidsstudier där man sett koppling mellan treårs, fyraårs och livsprestation (gjorde ett exjobb om detta för ett antal år sedan där jag gick igenom aktuell forskning på området).

Alltså höga poäng på iaf kvalitén, högre tävlingsresultat och tävlade längre.

Samtidigt så skulle ju den personen sluta med dressyrhästar sa den? (om det är samma person) innan just den här nyheten slog. Och stallet från Aftonbladet utbildar väl inte fälttävlanshästar, vilket skulle fortsättas med. Så ev har ju samarbetet du pratar om nu avslutats direkt efter Helgstrandsaffären. Vilket i så fall var i grevens tid och i så fall har ju impicit då samarbetet underkänts.
Jag fattade det som att stallet i Aftonbladet rider in treåringar, oavsett gren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama