Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fastnade för det här som en av de anklagade ryttarna säger:

"Men vi på väg att hitta ett fungerade koncept nu. Nu handlar det om en bra grundridning."

Reportern: "Det är inget du gör nuförtiden?"

"Du kan inte rida så nu. Det hade inte gått. Detta är en jättestor anläggning med mycket folk som kommer och går."

Så det ryttaren säger är alltså att han fortfarande inte hittat ett koncept som fungerar? Eftersom de är "på väg" att hitta ett? Eh? Sen säger han nåt som låter som att han bara ändrar sin ridning för att andra inte ska se hur han rider egentligen?

Nä, fy sjutton så vidrigt och vitt utbrett det här beteendena verkar vara. Jag är glad att jag inte stöttar ridsportförbundet, men jag tror inte jag kommer klara av att följa ridsport på stora tävlingar längre med den här vetskapen. :(

Edit: Mina citat är alltså från artikeln som @NOC14 länkar ovan, ifall den blir låst snart.

Jag fastnade för det här som en av de anklagade ryttarna säger:

"Men vi på väg att hitta ett fungerade koncept nu. Nu handlar det om en bra grundridning."

Reportern: "Det är inget du gör nuförtiden?"

"Du kan inte rida så nu. Det hade inte gått. Detta är en jättestor anläggning med mycket folk som kommer och går."

Så det ryttaren säger är alltså att han fortfarande inte hittat ett koncept som fungerar? Eftersom de är "på väg" att hitta ett? Eh? Sen säger han nåt som låter som att han bara ändrar sin ridning för att andra inte ska se hur han rider egentligen?

Nä, fy sjutton så vidrigt och vitt utbrett det här beteendena verkar vara. Jag är glad att jag inte stöttar ridsportförbundet, men jag tror inte jag kommer klara av att följa ridsport på stora tävlingar längre med den här vetskapen. :(

Edit: Mina citat är alltså från artikeln som @NOC14 länkar ovan, ifall den blir låst snart.
Jag reagerade på samma citat. Att det är för att de kan bli påkomna som de inte rider så. Inte för att det är elakt mot hästarna och dessutom väldigt kontraproduktivt. Och dessutom är det många svar som är igår eller i förrgår, men inte idag. Jo tjena.

Jag är ju aktiv inom SWB på lite lagom nivå och jag har pratat med flera av mina kontakter. De flesta av oss har varit fundersamma över det här med ett system för alla hästar (det funkar varken på barn eller djur). Men att de tog till väld av den här graden vill man inte tro. För någonstans har vi börjat jobba med hästar för att vi älskar dem. Därför känns det här otroligt konstigt och korkat.

Jag reagerade på samma citat. Att det är för att de kan bli påkomna som de inte rider så. Inte för att det är elakt mot hästarna och dessutom väldigt kontraproduktivt. Och dessutom är det många svar som är igår eller i förrgår, men inte idag. Jo tjena.

Jag är ju aktiv inom SWB på lite lagom nivå och jag har pratat med flera av mina kontakter. De flesta av oss har varit fundersamma över det här med ett system för alla hästar (det funkar varken på barn eller djur). Men att de tog till väld av den här graden vill man inte tro. För någonstans har vi börjat jobba med hästar för att vi älskar dem. Därför känns det här otroligt konstigt och korkat.
Grejen är ju att det inte alls är kontraproduktiv. Utan ett vinnande koncept.

Tyvärr.

Ja, jag har ju trott att det varit ett system folk haft som skapat trygghet och förutsägbarhet för både ryttare och häst och de hästar som inte "ryms" i systemet har man gjort speciella anpassningar för. Men tydligen inte. :(

Jag brukar alltid vilja posta en direktlänk men jag lyckas inte hitta var denna är postad ursprungligen, kanske FB?
Någon som hittar och kan hjälpa mig med länken?

Första ”högre personen inom sporten” som jag sett kommentera denna gång (men jag kan ha missat och det har funnits bra kommentarer i media från andra individer med).
Bra formulerat och bra tänkt i stora delar tyckte jag, postar iaf första delen här:

IMG_1094.webp

Det är just det. Utbildning kommer inte hjälpa, för de vet att det inte är rumsrena metoder. Men metoderna gör dem framgångsrika. Och är det nån som inte vill, står 1000 och väntar på sin tur…
Jag tror inte heller de kommer ändra sig IOM att ska man lägga om allt och föra in nytt system så tappar man tid under tiden man lär om. Det är liksom inte intressant för folk som har ett system som ger dem framgång och pengar.
Vissa märker ju att träna på annat vis kan göra att saker lossnar när vissa saker inte funkar. Man tar tillfällig hjälp av någon som snabbt och trevligt löser problemet, som oftast beror på obalans, spänning, noll lösgjordhet och därav ingen förmåga till bärighet.
Man kan t.o.m. ställa häst i smyg hos sådan tränare innan störa tävlingar när hästen är typ oridbar. Hästen fixas, man gör personbästa och man berättar i pressen att man tränar för ett mer politiskt gynnsamt namn.

Hade jag fått sådan effekt av en tränare hade ju jag velat rida för den istället för den som pressat hästen till att bli snudd på oridbar.
Men vill man in i gänget och få mer möjligheter måste man vara ”politisk”.

Jag håller med om hans uttalande, dock lite ironisk att det kommer från just honom. Jag hade honom som ridlärare på min gamla ridskola på 80-/90-talen, ridsättet och hästhanteringen som han lärde ut då skulle få många att baxna av att höra :wtf:
Han har förändrats som dom flesta har. Tänker att det är lättare att vara "tuffare" när man är runt 20 och inte så erfaren än..Jag tycker inte hans metoder när jag tränat för honom varit illa iallafall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama