Ja, jag känner ungefär detsamma. Men jag har som tankelek just nu ett tag att testa andra sätt att tänka och motiveras kring just hästar. Spontant känner jag just att gäller det bara ("bara") att pyssla och promenera och sånt med hästen, så kan jag lika gärna ha en inte alltför liten hund. Och det blir billigare och jag slipper åka till stallet etc.
Och jag vill rida. Jag älskar att rida. Men all skiten i sporten grumlar glädjen för mig, så jag grunnar på sätt att rida - och gärna utvecklas - utan att det är så mycket på sportens vis, som det ändå är idag. Tex om jag kunde hitta en annan skala för utveckling än svårare program? Av lathet tävlar jag inte, så den delen går jag alltså inte heller miste om.
(Tyvärr lockar inte frihetsdressyr eller ridning med halsring. Det är ju annars befintliga alternativ.)
Jag funderar på att gå all in på att bli rörelsenörd (biomekanik och sånt) och så ägna ett par år att testa vad hästen och jag kan hitta där. Men jag vet inte riktigt hur man börjar. Alla säger så olika, och alla är lika tvärsäkra.
Jag kör enligt system som har grunden i klassisk dressyr men har influenser av tävlingsdressyr.
Det går att tävla om man vill när man utbildat till en viss nivå.
Ska jag utbilda hästar som man inte måste ut och tävla på ett tag så går jag efter en utbildningstrappa som kanske inte alltid följer tävlingsprogrammens ”stege”.
Jag är biomekaniknörd och psyk-nörd. På det är jag också intresserad av tex dressyr. Men då främst i form av stärkande och förädlande. I det vill jag utvecklas. För jag älskar att lära mig, utvecklas och utmanas.
Sen är det ju så att när det biomekaniskt är rätt för både häst och ryttare så ser det elegant, lätt och korrekt ut även enligt TR.
Jag har en sambo som är leg kiro(även varit lärare på kirohögskolan och tagit fram biomekanikundervisning som förr användes av C-tränare) och jobbar med ekipage. Han jobbar en hel del med rehabcenter med balansplattor, aquatrainer etc. Vi bollar mycket och jobbar en hel del ihop. Vi tycker båda det är himla kul och lärorikt att jobba så tätt ihop på hästar.
Oavsett gren, ras etc så är biomekanik biomekanik.
Viss träning ger lika fin och snabb effekt som tex kombinationen balansplatta innan aquatrainer.
Finns någon med bra utbildning inom biomekanik även om denne är behandlare så kan en del av dem ha bra kurser om biomekanik i hästträning.
Är man biomekanikintresserad kan jag varmt rekommendera att jobba i träns för hand. Många saker blir väldigt mycket tydligare då man inte sitter på hästen och kan råka påverka med sits, skänkel, hand etc på ett vis man inte tänkt. Samma med att man ser en hel del tydligare och även kan inverka på fler och tydligare sätt. Himla roligt jobb också tycker jag!
När man provar nya system/tränare etc bör man rätt fort få tydligt resultat om det funkar.