Fast delvis är de ju faktiskt det
https://phys.org/news/2021-10-domestic-horses.html
Dvs för 5000 år sedan så fick vi ju hästar som hade starkare rygg för att klara att bära människor och ett temperament som var positivt inställt till människor. Varpå sedan den varianten häst med sådana gener tog över hela världen. Inklusive de små vilda populationer som finns kvar. Framför allt starkare rygg är ju faktiskt onekligen delvis ett, delvis gjord för att rida på. Araber bär ju även huvudet högt o balanserar delvis upp sig själva genom att korta den hävarmen.
knapplån: Tycker inte att man ska sticka under stol med att hundar, hästar och andra domesticerade arter faktiskt har utvecklats tillsammans med människor och i viss mån sannolikt inte alls skulle föredra, eller har någon framtid som, helt vilda. Eller för den delen att det skulle vara ett helt fullvärdigt liv att bara vara hagsmycke för alla, det skulle inte heller vara naturligt. Naturligt för en individ är ju ändå att ha en viss mån av någonting för sig tex födosök eller en vandringsväg eller dyl. Av att bara vara instängd och få maten serverad kan man ju få en del coping beteenden. För djurparker är det ju ok delvis bara pga att man räddar arter och studerar arter. (Elefanterna på Kolmården tex mår ju bättre av att dra träd ibland eller jobba, inte sämre.)
Mustanger klarar sig ju iofs alldeles utmärkt vilda men framstår också som väldigt lätta att tämja. Skulle nog vara svårt att gå och hämta en fullvuxen gnu och rida in den. Zebror är ju svinsvåra även om man börjar som föl.
Jag kan tänka mig att om man bara släppte ut populationen dressyrhalvblod i Uppland skulle det nog vara ett par hundra års lidande innan det blev ok. Om man gjorde en inhägnad och matade dem med hö och lät dem stå tror jag inte det vore bättre.