Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med om hans uttalande, dock lite ironisk att det kommer från just honom. Jag hade honom som ridlärare på min gamla ridskola på 80-/90-talen, ridsättet och hästhanteringen som han lärde ut då skulle få många att baxna av att höra :wtf:

Tänkte lite att det kanske är ett sätt att dölja ens egna synder, att vara snabb med att fördöma?

Såg detta nu, undrar om det håller på att explodera av vittnesmål?
https://www.aftonbladet.se/sportbla...p4fO0DVmRLdAXcygmCPPiRsb0SEjEOFEnLhJqbRdY73I6
Ja, det ser ut som att det börjar blossa upp nu. Det hela känns som ett infekterat sår som ridsporten länge dragit runt på.

Vill gärna luska fram vem det är som hästskötarna jobbat för och som tidningen intervjuade. Men vi har ju inte så många manliga dressyrryttare i eliten, så jag kan nog gissa och pricka rätt.

– Jag har säkert gjort massa fel, men jag har inte gjort det medvetet, säger han.

Att hästar ska ha varit blodiga efter sporrar förnekar han inte.

– Jag har säkert pickat hål på någon häst. Det kan hända jättelätt. Men det var av misstag. Det har inte varit av våld.

Tidigare i hans karriär arbetade han hos en proffsryttare utomlands som han blev inspirerad av. Den ryttaren använde tekniken hyperflexion, även kallad rollkur.

– Då visste man inte bättre, säger han och fortsätter:

– När jag själv red internationella tävlingar så red folk fram så där. Det var ingen som sa att man inte fick. Man var ung och tänkte ”de är bäst i världen - så rider jag också så”. Men vi på väg att hitta ett fungerade koncept nu. Nu handlar det om en bra grundridning.

• Gilla
Reactions: Ray
Ja, det ser ut som att det börjar blossa upp nu. Det hela känns som ett infekterat sår som ridsporten länge dragit runt på.

Vill gärna luska fram vem det är som hästskötarna jobbat för och som tidningen intervjuade. Men vi har ju inte så många manliga dressyrryttare i eliten, så jag kan nog gissa och pricka rätt.

– Jag har säkert gjort massa fel, men jag har inte gjort det medvetet, säger han.

– Jag har säkert pickat hål på någon häst. Det kan hända jättelätt. Men det var av misstag. Det har inte varit av våld.

Tidigare i hans karriär arbetade han hos en proffsryttare utomlands som han blev inspirerad av. Den ryttaren använde tekniken hyperflexion, även kallad rollkur.

– När jag själv red internationella tävlingar så red folk fram så där. Det var ingen som sa att man inte fick. Man var ung och tänkte ”de är bäst i världen - så rider jag också så”. Men vi på väg att hitta ett fungerade koncept nu. Nu handlar det om en bra grundridning.
Jag reagerade på att han fortfarande säger att ”det kan hända jättelätt” att man ”pickar hål på en häst”. What?! Har aldrig lyckats med det eller sett det bland de jag rör mig kring normalt. Det är ju inte så att det uppstår titt som tätt för gemene man.
Vill an ge sken av förbättring är det väl klokt att inte säga sådan idioti.

Stall i nordvästra skåne? Jag väntar bara på avslöjande därifrån (fler för de har ju redan varit uppe på tapeten).

https://www.aftonbladet.se/sportbla...-efter-sportbladets-granskning-om-djurplageri

Gillar att AB inte ger upp utan fortsätter granskningen och förhoppningsvis är det någon som vågar bryta tystnaden. 4 orosanmälningar har redan kommit in så förhoppningsvis kollar LS upp det.
Jag såg någonstans på sociala medier att någon hästmänniska uppmanade andra att inte sprida vidare det här med kvinnan AF exposade. ”För det förstör sporten om icke-hästfolk” får se det.
Tvärtom känner man väl att det är jäkligt bra att det tas ut i ljuset och att man uppmärksammar skit. Inte fasen kommer hästsporten få finnas kvar om man bara mörkar sånt här.
Sorgligt att se hästmänniska resonera så! 😔

Jag såg någonstans på sociala medier att någon hästmänniska uppmanade andra att inte sprida vidare det här med kvinnan AF exposade. ”För det förstör sporten om icke-hästfolk” får se det.
Tvärtom känner man väl att det är jäkligt bra att det tas ut i ljuset och att man uppmärksammar skit. Inte fasen kommer hästsporten få finnas kvar om man bara mörkar sånt här.
Sorgligt att se hästmänniska resonera så! 😔
Nej, nu får det vara slut på allt mörkande! Full öppenhet och att ta problemen på allvar är vad som krävs.

Precis. Hur ska man då få stopp på det?
Jag tror man får stopp på mycket om man börjar döma efter TR och dömer ner tappad ländrygg, bakben hemma i stallet, piskande svans och kraftig spänning rejält. Nu pratar jag om att man inte ska kunna få mer än max 5p på en rörelse inte att en poäng här och där ska dras av. Lägg till att det ska dras poäng för hackande sporrar och att man drar hästen i käften för kung och fosterland så löser sig nog mycket väldigt fort. Du kan inte få den trevliga mjuka ritten med de här metoderna men tyvärr är det ju så att det är cirkus numera och inte gymnastik.
Ja jag vet att alla inte håller med mig men jag gillar inte dressyr på hög nivå även om det finns ljuspunkter i mörkret.

Angående SWBs 3-årstest så har jag länge undrat vad som är vitsen med dem. Alla säger att man bara ska visa att hästen går att rida så varför ser alla de hästarna så färdiga ut? Döm ner "färdiga" hästar och döm upp de som visar att de är bebisar.

Stall i nordvästra skåne? Jag väntar bara på avslöjande därifrån (fler för de har ju redan varit uppe på tapeten).
Jag misstänker att detta handlar om ett stall utanför Eslöv. Ett gods där tre ganska kända ryttare har sin verksamhet. Just hen jag antar är intervjuad har jobbat hos AvG och är känd för att ta sig an hästar ingen annan vill ha. Hen visar mycket hingstar bla.

Jag reagerade på att han fortfarande säger att ”det kan hända jättelätt” att man ”pickar hål på en häst”. What?! Har aldrig lyckats med det eller sett det bland de jag rör mig kring normalt. Det är ju inte så att det uppstår titt som tätt för gemene man.
Vill an ge sken av förbättring är det väl klokt att inte säga sådan idioti.
Håller m fullständigt, har aldrig lyckats med det, ej heller en enda blodig mun som också tycks kunna hända så himla lätt 🙄
Bara BS om du frågar mig 😡

Jag misstänker att detta handlar om ett stall utanför Eslöv. Ett gods där tre ganska kända ryttare har sin verksamhet. Just hen jag antar är intervjuad har jobbat hos AvG och är känd för att ta sig an hästar ingen annan vill ha. Hen visar mycket hingstar bla.
Tror som du.

En träningskompis köpte häst som hen tränat och väl lite gett upp med. Den ville bara inte bjuda och var totalt likgiltig inför allt man kan prova.
Man satte den hos tränare som testade väcka lusten genom att rida ut, bygga hinder etc. Inget funkade trots att hästen var helt ua enligt många vet. Tränaren valde då att rida ännu saktare än hästen ville välja själv. Och gjorde det länge. Och inte mer krav än balans och lösgjordhet. Inget flash eller svårt.
Hästen hittade arbetsglädjen, blev kanonfin och placerade sig sedan varje år på SM-finaler med junior/YR. Trots väldigt få starter varje år i jämförelse med övriga.
Första gången man tävlade den högre klasser hade hen som tidigare gått bet på den hästen hört/sett något IOM att hen var på samma tävling. Hen hade varit tvungen att kolla IOM att hen trodde det var omöjligt och måste vara en annan häst. Sen gick hen faktiskt och sa att hen var imponerad och grattade till ”det omöjliga”.
Man hade väl hoppats på att det kunde så ett frö gällande byta metoder och inte bara casha in fort.

Om det är den jag tror att du syftar på så vet jag att hen tagit emot minst en häst som inte passat in i "systemet" hos den första firman i denna granskningen. Hen har också tagit emot en häst som de inte fick att gå hos AH. Den provred jag när jag letade häst 2015, en såååå ledsen häst. Köpte inte.

Om det är hen jag tror det är är jag inte förvånad. Minns att hen hade en clinic på naturbruksgymnasiet jag gick på. Hen förespråkade rollkur helt öppet och använde just ordet rollkur, inte "low deep round" eller liknande. Utan rollkur och att det var en metod hen förespråkade och använde sig av.

Det här var någon gång 2009-2010 och det var ingen som sa något, varken lärare eller elever. Men jag minns att jag tyckte det var ett så märkligt uttalande, och jag minns händelsen tydligt idag.

Fast godset du tänker på ligger inte i nordvästra Skåne.

Samtidigt så skulle ju den personen sluta med dressyrhästar sa den? (om det är samma person) innan just den här nyheten slog. Och stallet från Aftonbladet utbildar väl inte fälttävlanshästar, vilket skulle fortsättas med. Så ev har ju samarbetet du pratar om nu avslutats direkt efter Helgstrandsaffären. Vilket i så fall var i grevens tid och i så fall har ju impicit då samarbetet underkänts.
Hon skrev ett jäkligt märkligt bittert inlägg på sin facebook precis på jul och jag undrar om hon inte precis fått reda på detta då. Annars skriver hon sällan sådana inlägg. Ligger öppet på hennes facebook.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama