Aktuella.
Hoppas att hästägaren anmäler!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aktuella.
Vart kan man läsa om detta?En ägare skickade efter sin häst iförrgår. Hästtransportören kom till inridningsstallet och fann hästen med obehandlad mugg, mager och flertal piskrapp på baken.
Bilderna som ägaren fått av stallet stämde inte alls.
Ja det är verkligen ett väldigt talande citat. Nivån av våld som normaliserats för att man ska tycka att det är lätt att ha hål på hästhud med en sporre...Jag reagerade på att han fortfarande säger att ”det kan hända jättelätt” att man ”pickar hål på en häst”. What?! Har aldrig lyckats med det eller sett det bland de jag rör mig kring normalt. Det är ju inte så att det uppstår titt som tätt för gemene man.
Vill an ge sken av förbättring är det väl klokt att inte säga sådan idioti.
Ingenstans.Vart kan man läsa om detta?
Men vidrig på så många andra sätt så det är inte en sida jag helst använder mig av.Flashback är alltid en bra sida när man vill veta namn. De lyckas alltid luska fram vem det är och där bangar man inte för att publicera namn.
Beror också på var i forumet man uppehåller sig. Finns både bra och dåliga underforen precis som här på Buke. I vissa underforen hör är det också rätt hård atmosfär faktiskt. Men som i allt, man kan välja att ha infon eller vara utan den. Det var bara ett tips, själv läser jag bara där just när jag vill ha namn men lyssnar också på podden Flashback forever och vet därför det finns helt underbara trådar där också, inte bara dåligt.Men vidrig på så många andra sätt så det är inte en sida jag helst använder mig av.
Men vad skulle de ha gjort menar du? Hade väl varit värre om de låtit filmen ligga kvar? Förstår nog inte riktigt din tankegång här?
Ang detta så är lagom belastning nog bäst. Min förra häst var inte tiden alls innan han var sex och det vet alla som såg oss kämpa, det var inget framgångsrecept. Hans patellor var inte platta utan runda, vilket gjorde samling svårt. Och hans muskler var inte vana vid belastning så det var ett evigt pussel med rehab. Kroppen består av fler delar än skelett, och det behövs muskler för att förebygga skador. Elitidrott tror jag dock inte är bra på ett växande djur. Med press och stor tyngd.Har du länkar till forskning som säger det? Det är visserligen sant att de sista tillväxtzonerna i hästens skelett inte sluts förrän hästen är 6-7 år, men det betyder ju inte att det är farligt med belastning innan dess, bara att det behöver vara belastning som är anpassad till hästens utveckling. En studie på förekomst av spatt hos islandshästar visade att det var en liten fördel att rida in hästarna som 4-åringar jämfört med som 5-åringar till exempel. Och vi vet att det är extremt viktigt för unghästens utveckling att tidigt, helst före 2 års ålder, få den belastning som det innebär att vistas på stora, kuperade ytor i flock.
Vad gäller förstärkningsmetod så har jag för mig att jag hört att det bästa, både för inlärningen och för hästens välbefinnande, är en mix av positiv och negativ förstärkning. Har dock inte själv några länkar till sådan forskning.
Ang detta så är lagom belastning nog bäst. Min förra häst var inte tiden alls innan han var sex och det vet alla som såg oss kämpa, det var inget framgångsrecept. Hans patellor var inte platta utan runda, vilket gjorde samling svårt. Och hans muskler var inte vana vid belastning så det var ett evigt pussel med rehab. Kroppen består av fler delar än skelett, och det behövs muskler för att förebygga skador. Elitidrott tror jag dock inte är bra på ett växande djur. Med press och stor tyngd.
Fast det där tror jag är en gammal sanning, om barn och styrketräning. Där har man nog (hinner inte kolla upp närmare med källor nu) kommit fram till på senare år att rätt anpassad styrketräning snarare är bra även för barn.Det är väl som man säger med barn. det är jättebra om de rör sig, tränar stärker kroppen osv. Men de ska inte stryketräna innan skelettet är mer färdigt.
Jag tänker också att det är viktigt att se till helheten. Eftersom hästen inte är gjord för ridning så täcker jag att det är det man ska vänta med. Träning kan ju ske på så många olika sätt utan att man sitter på hästen. Överlag tror jag att många hästar är för ensidigt tränade vilket gör att vissa leder och muskler blir övertränade/belastade medans andra är undertränade/belastade.Ang detta så är lagom belastning nog bäst. Min förra häst var inte tiden alls innan han var sex och det vet alla som såg oss kämpa, det var inget framgångsrecept. Hans patellor var inte platta utan runda, vilket gjorde samling svårt. Och hans muskler var inte vana vid belastning så det var ett evigt pussel med rehab. Kroppen består av fler delar än skelett, och det behövs muskler för att förebygga skador. Elitidrott tror jag dock inte är bra på ett växande djur. Med press och stor tyngd.
Har du sett hästen? Nog för att det finns gott om bevis på vad som pågått där, men detta känns som en typiskt överdriven historia. Om den fortfarande skulle ha synliga piskrapp borde de tillfogats efter att allt detta blivit känt, vilket känns mycket märkligt. Stallet ifråga skickar heller aldrig bilder, enbart film.En ägare skickade efter sin häst iförrgår. Hästtransportören kom till inridningsstallet och fann hästen med obehandlad mugg, mager och flertal piskrapp på baken.
Bilderna som ägaren fått av stallet stämde inte alls.
nej, det har jag inte. Varför skulle det inte synas? Jag har sett piskrapp synas i flera dagar. O då var dessa inte från nån systematisk misshandel utan en akut händelse som handlade om liv.Har du sett hästen? Nog för att det finns gott om bevis på vad som pågått där, men detta känns som en typiskt överdriven historia. Om den fortfarande skulle ha synliga piskrapp borde de tillfogats efter att allt detta blivit känt, vilket känns mycket märkligt. Stallet ifråga skickar heller aldrig bilder, enbart film.
Det måste passera en bit över 100 hästar hos dem varje år. Vanligtvis är de inte där mer än 4-6 v åt gången. Om hästar generellt kom därifrån magra med obehandlade sår osv skulle de pratas om det. Annat är det med piskrapp som enkelt kan döljas från ägaren.nej, det har jag inte. Varför skulle det inte synas? Jag har sett piskrapp synas i flera dagar. O då var dessa inte från nån systematisk misshandel utan en akut händelse som handlade om liv.
Jag litar på informationen för jag vet vilken källa det kommer ifrån. Betackar mig från "känns som typisk överdriven historia".
Men det känns som en ganska så sannolikt med tanke på vad som kommit fram hos den här människan. Sen om man refererar till filmer som bilder eller vad som spelar mindre roll tycker jag. Det kan menas på bara att det inte var bilden som dom gav ägaren av hur hästen mådde helt enkelt.Har du sett hästen? Nog för att det finns gott om bevis på vad som pågått där, men detta känns som en typiskt överdriven historia. Om den fortfarande skulle ha synliga piskrapp borde de tillfogats efter att allt detta blivit känt, vilket känns mycket märkligt. Stallet ifråga skickar heller aldrig bilder, enbart film.
Jag har också hört samma historia, från en annan källa dock. Men jag vet inte om denne har samma "grundkälla" som @HippocampusHar du sett hästen? Nog för att det finns gott om bevis på vad som pågått där, men detta känns som en typiskt överdriven historia. Om den fortfarande skulle ha synliga piskrapp borde de tillfogats efter att allt detta blivit känt, vilket känns mycket märkligt. Stallet ifråga skickar heller aldrig bilder, enbart film.
Det har ju pratats om det, varför det inte kommit upp tidigare i media vet jag inte dock. Kan tänka mig att många hästägare kanske inte orkar göra någon grej av det och hellre bara plockar hem sin häst och går vidare.Det måste passera en bit över 100 hästar hos dem varje år. Vanligtvis är de inte där mer än 4-6 v åt gången. Om hästar generellt kom därifrån magra med obehandlade sår osv skulle de pratas om det. Annat är det med piskrapp som enkelt kan döljas från ägaren.
Såg också den och det känns i hjärtat. Jag vet att han har mycket haters också, och det är en skam hur folk beter sig. Mot hästar i vår bransch och mot människor.Äntligen en kommentar (och en väldigt fin och nyanserad) från Sveriges största (?) hästinfluenser:
https://www.instagram.com/stories/hedincarl/3269998411058163221?igsh=bjk5bTMxYzA4ZHp6
Eftersom det är en InstaStory (och Carl har en öppen Instagram profil) tog jag mig friheten att skärmdumpa den så den lever kvar lite längre. Om man inte får göra så kan väl kanske en moderator meddela och ta bort detta så lägger jag bara ut länken?
Visa bifogad fil 135870