Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg också den och det känns i hjärtat. Jag vet att han har mycket haters också, och det är en skam hur folk beter sig. Mot hästar i vår bransch och mot människor.
Absolut sorgligt på sitt sätt men jag blev också väldigt berörd och glad för han uttryckte precis det JAG själv känner.
Att Helgstrand (och CA) nu ”stjäl” glädjen av MIG?
Vem vill presentera sig som dressyrryttare nu liksom?
Jag har kanske inte gjort någonting men på något vis dras jag också med i vad som sker, och man söker liksom i sig själv efter gånger man på något vis bidragit till att dessa fruktansvärda händelser har skapats.

Det känns orättvist, och som om de solkar ned det viktigaste jag har. Och jag vet ju inte att Carl tycker som mig, han kanske menar rent affärsmässigt att han ska förändra sitt företag eller något, men jag tolkade det som att han känner samma skam och orättvisa som jag gör.

Beror också på var i forumet man uppehåller sig. Finns både bra och dåliga underforen precis som här på Buke. I vissa underforen hör är det också rätt hård atmosfär faktiskt. Men som i allt, man kan välja att ha infon eller vara utan den. Det var bara ett tips, själv läser jag bara där just när jag vill ha namn men lyssnar också på podden Flashback forever och vet därför det finns helt underbara trådar där också, inte bara dåligt.

De samlade tex in nästan 400 000 kr sammanlagt till cancerformen för att hedra två medlemmar i forumet som gått bort i cancer.
För att inte glömma att de har nick som trots hot och förolämpningar idogt kämpar mot rasism, vetenskapsfobi och allmänt förfall

Absolut sorgligt på sitt sätt men jag blev också väldigt berörd och glad för han uttryckte precis det JAG själv känner.
Jag har kanske inte gjort någonting men på något vis dras jag också med i vad som sker, och man söker liksom i sig själv efter gånger man på något vis bidragit till att dessa fruktansvärda händelser har skapats.

Det känns orättvist, och som om de solkar ned det viktigaste jag har. Och jag vet ju inte att Carl tycker som mig, han kanske menar rent affärsmässigt att han ska förändra sitt företag eller något, men jag tolkade det som att han känner samma skam och orättvisa som jag gör.
Jag känner samma. Och så tycker jag en del om annat också, som gör att jag nog kommer stanna hemma och träna mig själv och andra mer än att tävla och utöva ridning som en ”sport” i år. Jag vill bli bättre på att utbilda ryttare att förstå vad de säger till hästarna, och jag vill bli bättre på att rida själv. Jag är för gammal för att vänta på att något magiskt ska hända. Nu får jag ta tag i det jag kan själv. På min egen kammare, mer ridning, mindre ridsport.

Jag känner samma. Och så tycker jag en del om annat också, som gör att jag nog kommer stanna hemma och träna mig själv och andra mer än att tävla och utöva ridning som en ”sport” i år. Jag vill bli bättre på att utbilda ryttare att förstå vad de säger till hästarna, och jag vill bli bättre på att rida själv. Jag är för gammal för att vänta på att något magiskt ska hända. Nu får jag ta tag i det jag kan själv. På min egen kammare, mer ridning, mindre ridsport.

Jag känner också på det här sättet. Kände verkligen inte för att se dressyren när jag var på Friends utan hade en dålig smak i munnen.

Jag känner igen det här från när jag tävlade distans och de kraftiga missförhållandena i UAE blev väl kända. Det kändes som om det smutsade ner hela sporten och som om man var tvungen att försvara sin ridning och hästhållning trots att man inget illa gjort utan alltid var mycket mån om hästen och dess välbefinnande.
Skickar en stor kram <3

Verkligen. Jag är lika glad för min fina unghäst nu som förut och ser lika mycket fram emot våra kommande år tillsammans oavsett om vi aldrig gör en tävlingsstart. Men det känns osannolikt att jag skulle åka till Falsterbo eller Flyinge och titta på unghästklasser för någon inspiration igen. Från att tidigare ha tänkt att det skulle vara roligt att sträva mot att kunna rida någon femårsklass nästa år, så känner jag nu mest att jag vill inte bidra till någon del av det maskineriet. Ens som ett namn på en startlista.

Så känner jag med.. och det är sorgligt. Jag har levt för hästar i hela mitt liv, det är allt jag kan. Jag vet inte vem jag är utan hästarna. Jag har nu efter några års krångel med min egen kropp sett fram emot att detta året kanske kunna komma till ordentlig ridning igen och kanske till och med tävla lite, sett fram emot att matcha unghästen mot 3-års och visa om hon känns mogen... men nu har allt liksom en bitter smak. Jag vet inte om jag vill. Vill jag vara en del av den här cirkusen?

❤️
Så känner jag med.. och det är sorgligt. Jag har levt för hästar i hela mitt liv, det är allt jag kan. Jag vet inte vem jag är utan hästarna. Jag har nu efter några års krångel med min egen kropp sett fram emot att detta året kanske kunna komma till ordentlig ridning igen och kanske till och med tävla lite, sett fram emot att matcha unghästen mot 3-års och visa om hon känns mogen... men nu har allt liksom en bitter smak. Jag vet inte om jag vill. Vill jag vara en del av den här cirkusen?
Precis den känslan.
När det man levt för sen barnsben plötsligt känns ...smutsigt? Det som varit ens mål känns...
Det som borde inspirera ...
Måste hitta en väg där jag kan hitta en glädje i att vara en del av en positiv förändring istället för att må dåligt.

Jag tror att den känslan kan vara nyttig i längden för många, inte alla. Att verkligen syna sin hästhållning, sin ridning och träning i sömmarna på riktigt gör man nog väldigt sällan när man känner sig helt nöjd och tillfreds. Man behöver skakas om lite grann för att man ska orka och våga ändra på saker.

När man kommer ut på andra sidan så har man kanske gjort förbättringar som annars hade tagit en decennier att ta tag i.

Får erkänna att jag nog känner lite tvärtom än många. Jag vill tävla och döma för att visa att mjuk ridning och vettigt träningsupplägg fungerar även i tävlingssammanhang. Under rätt många år har jag varit frustrerad över att hård och ful ger resultat för att många av de ryttarna sitter på exceptionellt fina hästar. Det GÅR ju också att göra rätt bra resultat med "min" ridning och med de udda och begränsade hästar jag tävlat genom åren. Även @JohannaB gör jättefina resultat med sin mjuka ridning som alltid visar bra form!

Så jag hoppas att vi som ändå vill se mjuk ridning faktiskt ger sig ut och tävlar!

Suck. Första SWB-podden efter Helgstrandsdokumentären - och på en timmes prat om året som gått så lyckas ordet "hästvälfärd" klämmas in i förbifarten efter ca 45 minuter, mellan business as usual-genomgång av unghästvisningar och Breeders och avelsindex och tävlingsresultat under året. Men inte ett enda ord om hur eller om dressyraveln i Sverige kommer att påverkas av Helgstrand-affären. Även om det nu spelats in innan de senaste rubrikerna så känns elefanten i rummet som något de bara ville tiga ihjäl. :crazy:

Precis så kände jag också. En grå dimma som lagt sig över mitt hästeri.

Men så idag, första dagen på året, tog jag en tur på min nyblivna 7-åring. Hon har vilat i tre veckor. Och det var alldeles underbart! 🥰
Hon var så pigg och lycklig. Ville galoppera hela tiden. Och då kände jag att jag vet precis varför jag håller på. Längst inne är jag fortfarande den där 7åriga flickan som blir glad bara hon får klappa en häst. Jag kanske har undertryckt den flickan lite, för så ska man göra i hästvärlden, men i år ska hon få komma fram helt och hållet! ♥️
Mina älskade hästar!

Dessutom bytte jag tränare för två år sen. Han är extremt hästvänlig och mjuk i sin approach. Och nu har jag komma in i systemet ordentligt.

Så kul 2024 ska bli! 😃

Precis så kände jag också. En grå dimma som lagt sig över mitt hästeri.

Men så idag, första dagen på året, tog jag en tur på min nyblivna 7-åring. Hon har vilat i tre veckor. Och det var alldeles underbart! 🥰
Hon var så pigg och lycklig. Ville galoppera hela tiden. Och då kände jag att jag vet precis varför jag håller på. Längst inne är jag fortfarande den där 7åriga flickan som blir glad bara hon får klappa en häst. Jag kanske har undertryckt den flickan lite, för så ska man göra i hästvärlden, men i år ska hon få komma fram helt och hållet! ♥️
Mina älskade hästar!

Dessutom bytte jag tränare för två år sen. Han är extremt hästvänlig och mjuk i sin approach. Och nu har jag komma in i systemet ordentligt.

Så kul 2024 ska bli! 😃

Stor igenkänning! Jag har bytt inriktning på träningen nu (med R+ i första hand) och även om förändringarna är små ännu känns det verkligen rätt i magen.

Just att återvända till hur man var som barn, innan man lärde sig att hästar var ”dumma” och man skulle ”visa vem som bestämde”. Jag har insett att jag älskar att vara ute i skogen med mina hästar, men det måste inte leda till nåt mer konkret, inga tävlingar eller utveckling. Vi behöver inte ens komma runt hela rundan som man ”ska”, vi gör precis vad vi känner för. :heart

Kan någon förklara varför man gör så här? Lösgalopperar med inspänning? Det finns flera filmer på detta på den aktuella personens youtube. Vad vill man uppnå? Jag förstår verkligen inte! Ryck i munnen hela tiden och vad händer om hästen snubblar till lite eller tappar balansen? När det inte finns en människa i andra änden som kan stoppa och reglera om det händer något, verkar komplett idiotiskt i min mening, extremt stor skaderisk och bara till skada för hästen!

Det är för att vänja hästen vid den huvudpositionen, av någon outgrundlig anledning har man fått för sig att hästar skall gå så med huvudet annars är det fel form. Jämför med hur det ser ut i ett klipp för att lära ut longering inom hästskötarutbildningen. Skall inte skriva vad jag tycker om det hela ...

Det är för att vänja hästen vid den huvudpositionen, av någon outgrundlig anledning har man fått för sig att hästar skall gå så med huvudet annars är det fel form. Jämför med hur det ser ut i ett klipp för att lära ut longering inom hästskötarutbildningen. Skall inte skriva vad jag tycker om det hela ...

Inte undra på att så många hästar har problem med nacken om den går i samma form varv in och varv ut.

Förstår inte varför den är så djupt och lågt inspänd? Ser ju helt meningslöst ut.

Fy fan. Utmärkt exempel på att det är stort systemfel i hela kedjan från gräsrot och upp. Detta från en ridgymnasieutbildning 🤮

Fy, alltså 😥 vart har kunskapen tagit vägen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama