Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vid lång och låg går inte näsan bakom lod om det görs korrekt. Det är nog ingen som tycker att lång och låg är fel här?Jag tycker lång och låg i sig inte är en fel form och rida i. Men skulle vilja se nosen mer fram och ut.
Sen måste alla "grader" av form varieras.
Snarare från toppen och sen har det spridit sig nedåt skulle jag tro. Inspänningarna vid longeringen är bara en del, det rids på samma sätt också och det på alla nivåer även högsta som t.ex. på bruksprovet. Och det är helt normaliserat numera, skulle tro att de flesta härinne sluter upp bakom för det är så de blivit lärda och det som premieras på tävlingar etc.Fy fan. Utmärkt exempel på att det är stort systemfel i hela kedjan från gräsrot och upp. Detta från en ridgymnasieutbildning
Precis så upplever jag det också, att det blivit ett paradigmskifte från när den äldre generationen oftast män och ofta jordbrukare med stor vana vid djur och en gedigen ridutbildning från främst militären, var de som var tongivande. Man red också mycket mer ut förr, rida i ridhus eller på ridbana var för de allra flesta ganska sällsynta undantag. Så är det ju inte nu och det har stor betydelse tror jag.Allt var inte guld och gröna skogar förr heller, men all denna kunskap som dog med de gamla hästkarlarna vid avhästningen av militären och jord- och skogsbruket.
Verkligen inte, min morfar var hästkarl och älskade alla sina hästar, aldrig att det spöades några djur. Jag har träffat hästkarlar av den gamla skolan och kärleken till hästen var stark, däremot inte lika stor för kadetterna och som jag skrev, allt var verkligen inte guld och gröna skogar förr, men nog fanns det stor kunskap och kärlek hos många.Jag köper inte att det var bättre förr. En av de som alltid förekommer i berättelser om riktigt hård hantering med pisk, kapsyler under nosgrimman och hård inspänning på töm är en av de där riktigt gamla hästkarlarna som hyllats för att vara av den gamla skolan.
Rent krasst tror jag verkligen inte den gamla militärtjänst var bättre på någon punkt för hästarna. Synen på djur var ännu värre än tex kvinnosynen och ingen förhärligar den på 40-, 50-, 60-tal. Jag tror att det mesta blivit bättre för hästarna med att det det blivit en kvinnodominerad sport. Det har blivit mjukare och utövare idag letar mer förståelse och samarbete med sina hästar.
De jag känner till som rider hårt och/eller använder hårda metoder skulle jag säga alla kommer ur den gamla skolan.
Det beror nog lite på vad man menar. De gamla brukshästkarlar jag varit bekant med har visst varit lite bryskare i vardaghshanteringen än jag skulle ha valt - det användes inga grimskaft utan hästarna leddes i grimma och det kunde ryas åt dem exempelvis - men i själva träningen fanns enormt tålamod och kunskap. En häst som arbetar i skogen måste vara en trygg individ.Jag köper inte att det var bättre förr. En av de som alltid förekommer i berättelser om riktigt hård hantering med pisk, kapsyler under nosgrimman och hård inspänning på töm är en av de där riktigt gamla hästkarlarna som hyllats för att vara av den gamla skolan.
Rent krasst tror jag verkligen inte den gamla militärtjänst var bättre på någon punkt för hästarna. Synen på djur var ännu värre än tex kvinnosynen och ingen förhärligar den på 40-, 50-, 60-tal. Jag tror att det mesta blivit bättre för hästarna med att det det blivit en kvinnodominerad sport. Det har blivit mjukare och utövare idag letar mer förståelse och samarbete med sina hästar.
De jag känner till som rider hårt och/eller använder hårda metoder skulle jag säga alla kommer ur den gamla skolan.
Ja jag förstår inte kärleken till gamla militärer? Jag kan inte tänka mig annat än att de var tämligen brutala i sin ridning och hantering, en häst som ”inte skötte sig” eller var ”stallmodig” fick ju spö rätt och slätt.Jag köper inte att det var bättre förr. En av de som alltid förekommer i berättelser om riktigt hård hantering med pisk, kapsyler under nosgrimman och hård inspänning på töm är en av de där riktigt gamla hästkarlarna som hyllats för att vara av den gamla skolan.
Jag har ridit för gamla militärer av den gamla stammen, fantastiska instruktörer utan hårda metoder. Sett mycket skit av den "nya stammen" på K1.Ja jag förstår inte kärleken till gamla militärer? Jag kan inte tänka mig annat än att de var tämligen brutala i sin ridning och hantering, en häst som ”inte skötte sig” eller var ”stallmodig” fick ju spö rätt och slätt.
Bara en sån sak som att det som heter lösgjordhet i våra dressyrprotokoll som beskrivs som både mental och fysisk avslappning hette då lydnad. Det är väldigt olika konnotation.Ja jag förstår inte kärleken till gamla militärer? Jag kan inte tänka mig annat än att de var tämligen brutala i sin ridning och hantering, en häst som ”inte skötte sig” eller var ”stallmodig” fick ju spö rätt och slätt.
Själv har jag motsatta erfarenheterJag har ridit för gamla militärer av den gamla stammen, fantastiska instruktörer utan hårda metoder. Sett mycket skit av den "nya stammen" på K1.
Jag har aldrig sett en hästkarl av den äldre stammen spöa upp en häst som jag sett på K1 i modern tid. Jag har sett hästar spöas av folk som hanterar hästar men det är inga hästkarlar, hästkarl är en hederstitel i mina ögon, inget som kreti och pleti får per automatik.Själv har jag motsatta erfarenheter
Jag har inte så stor erfarenhet av den gamla stammen, men de är samtliga positiva. Farfar som hade gård där hästarna arbetade i skogen och på åkarna. Så mjuk och lyhörd hantering. (Det var där mitt hästintresset väcktes.)Jag har ridit för gamla militärer av den gamla stammen, fantastiska instruktörer utan hårda metoder. Sett mycket skit av den "nya stammen" på K1.
Ja, allt jag hört från den tiden är att de som behandlade hästar och djur illa hade det allra lägsta anseendet.Jag har aldrig sett en hästkarl av den äldre stammen spöa upp en häst som jag sett på K1 i modern tid. Jag har sett hästar spöas av folk som hanterar hästar men det är inga hästkarlar, hästkarl är en hederstitel i mina ögon, inget som kreti och pleti får per automatik.