Var inte så många som fick det heller sommartid, då jobbades det med.De jobbade ju, men var inte ute i hagen på vintern.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var inte så många som fick det heller sommartid, då jobbades det med.De jobbade ju, men var inte ute i hagen på vintern.
I alla fall mina morföräldrars hästar gick ute i hagen ungefär samma tider som korna. Under vintern stod de inne i spilta om de inte användes.Var inte så många som fick det heller sommartid, då jobbades det med.
Rörelsemängden per dag kan ju ha varit mer än runt 40-80 minuter som det väl är för en privathäst idag?De jobbade ju, men var inte ute i hagen på vintern.
35 år sedan är ju inte så länge sedan? Hela rollkursmodet har ju hållit på i 25? Om det startade i sent 90-tal. Hästgubbarna var väl runt 20+ år gamla på 30-40 talet rimligen? red för en när jag var 19 som vikarierade på en ridskola (avdelning framåt med ... och... jag fattade nada, de andra var vana.). Han slog nog min farmor i ålder. Den häsgubbe (superduper och så go med hästar) som jag red för som 30 åring var inte militär hästgubbe, de fanns inte längre i så stor mängd då.)Jag tänkte på när man själv var liten för 35 (!!) år sen. Ingen lunchfodring i hagen trots att de var ute hela dagen. Hade man en lite slö och fet ponny, som jag, skulle man minska grovfodret och öka kraftfodret.
Ingen la två fingrar emellan om en häst ”trilskades” vid lastningen tex. ”Över, under eller igenom hindret”.
Min mormor var förfärad över att vi släppte ut hästarna på vintern. Deras arbetshästar stod inne med korna hela vintern.
Ganska länge sen är det, fy vad gammal man börjar bl35 år sedan är ju inte så länge sedan? Hela rollkursmodet har ju hållit på i 25? Om det startade i sent 90-tal. Hästgubbarna var väl runt 20+ år gamla på 30-40 talet rimligen? red för en när jag var 19 som vikarierade på en ridskola (avdelning framåt med ... och... jag fattade nada, de andra var vana.). Han slog nog min farmor i ålder. Den häsgubbe (superduper och så go med hästar) som jag red för som 30 åring var inte militär hästgubbe, de fanns inte längre i så stor mängd då.)
Jag tror faktiskt inte dessa människor älskar hästar. Dom älskar prestigen och att vinna. Men hästar som djur och levande varelser? Det tror jag faktiskt inte. Dom tycker det är kul att lyckas i ridningen, men kärleken för djur har för längst gått bort. Har man den minsta kärlek till djur i hjärtat och empati så piskar man inte en häst så den får ränder på rumpan eller blöder. Som en vuxen människa med en fullt utvecklat hjärna så finns där ingen som helst ursäkt för detta. Visst kan dessa människor stå på intervju och snacka om att dom "älskar hästar", men det tror jag inte ett dugg på.Jag reagerade på samma citat. Att det är för att de kan bli påkomna som de inte rider så. Inte för att det är elakt mot hästarna och dessutom väldigt kontraproduktivt. Och dessutom är det många svar som är igår eller i förrgår, men inte idag. Jo tjena.
Jag är ju aktiv inom SWB på lite lagom nivå och jag har pratat med flera av mina kontakter. De flesta av oss har varit fundersamma över det här med ett system för alla hästar (det funkar varken på barn eller djur). Men att de tog till väld av den här graden vill man inte tro. För någonstans har vi börjat jobba med hästar för att vi älskar dem. Därför känns det här otroligt konstigt och korkat.
Jag tänkte på det idag. Att jag har tänkt mycket på att skilja prestation från person och att göra något dumt eller att vara dum. Men i fallen med djurmisshandel går det inte att separera person och handling för mig.Jag tror faktiskt inte dessa människor älskar hästar. Dom älskar prestigen och att vinna. Men hästar som djur och levande varelser? Det tror jag faktiskt inte. Dom tycker det är kul att lyckas i ridningen, men kärleken för djur har för längst gått bort. Har man den minsta kärlek till djur i hjärtat och empati så piskar man inte en häst så den får ränder på rumpan eller blöder. Som en vuxen människa med en fullt utvecklat hjärna så finns där ingen som helst ursäkt för detta. Visst kan dessa människor stå på intervju och snacka om att dom "älskar hästar", men det tror jag inte ett dugg på.
någon satte denna låt på en video av elit dressyr/hopphästar. Tyckte den är så jäkla passande.
Jag var på föredrag för Dag Nätterqvist och alltså näej. Är väl medveten om hans korståg men honom som person, hans ridning och pedagogik ger jag inte en femma för.Dag Nätterquist debatterade redan på slutet 90 tal om det nya sättet att rida/träna dressyr på hästens bekostnad. Även artiklar om klassisk ridning. Finns på nätet jakobslund.se
Tror också de flesta i grunden älskar hästarna, men hur man själv blivit fostrad i hästvärlden, pressen, mat på bordet ekonomi osv gör nog att en del tappar fotfästet och tron på sig själv till förändring.Jag reagerade på samma citat. Att det är för att de kan bli påkomna som de inte rider så. Inte för att det är elakt mot hästarna och dessutom väldigt kontraproduktivt. Och dessutom är det många svar som är igår eller i förrgår, men inte idag. Jo tjena.
Jag är ju aktiv inom SWB på lite lagom nivå och jag har pratat med flera av mina kontakter. De flesta av oss har varit fundersamma över det här med ett system för alla hästar (det funkar varken på barn eller djur). Men att de tog till väld av den här graden vill man inte tro. För någonstans har vi börjat jobba med hästar för att vi älskar dem. Därför känns det här otroligt konstigt och korkat.
Ja för mig är det en skillnad på att vara tonårig och barn, för då vet man inte alltid bättre och många råkat dumma sig. Men att piska sönder hästar på det viset och just att det är vuxna människor, där finns ingen ursäkt. Den kärleken som kanske en gång fanns för hästarna hos dessa människor är ju långt borta sedan länge.Jag tänkte på det idag. Att jag har tänkt mycket på att skilja prestation från person och att göra något dumt eller att vara dum. Men i fallen med djurmisshandel går det inte att separera person och handling för mig.
Nej jag tänker att förhoppningsvis tänker folk (och jag) att man tar russinen ur kakan från alla tider . Inte att man ska tex köra på att även tex hästhatare måste ha häst eftersom det är den "bil" som erbjuds.Ganska länge sen är det, fy vad gammal man börjar bl
Var jag menar är att det faktiskt är mkt som blivit bättre också.
Sen är jag helt förtvivlad över hur hästarna har behandlats i de två senaste fallen. Det hoppas jag framgått av tidigare inlägg.
Men att bara ropa att det var bättre förr stämmer inte. Vi måste ur all skit. Annars kanske vi inte ska tävla våra hästar. Faktiskt.
Hans son har uppskattade hoppträningar på min hemmaklubb och varje träningstillfälle brukar innehålla en avsutten teorilektion där även "läktarryttare" är välkomna. Jag brukar vara med både på dem och stå på backen om jag har möjlighet och tycker att han resonerar klokt. (och påtalar ibland att han inte alltid är överens med sin salig far. )Jag var på föredrag för Dag Nätterqvist och alltså näej. Är väl medveten om hans korståg men honom som person, hans ridning och pedagogik ger jag inte en femma för.
Peter Härnstam vill se ett nytt tävlingssystem och föreslår ett tillfälligt tävlingsstopp i Sverige tills det arbetet är klart.
Hästar som är överutbildade för sin ålder får under inga omständigheter främjas i bedömningen, vilket tyvärr sker idag.
Hon menar väl att hästarna inte gick i hagen vintertid?Märkligt, vem skötte snöröjning, vardagssysslorna som att köra för att handla, ved, mjölken till mejeriet/mjölkpallen till kyrkan eller i skogen?