Nej jag hörde det ganska nyligen (en amerikansk gubbe som ragear på Facebook
)
Nu överdriver jag förklaring igen som vanligt
Tydligen införde han ngt som kallas för crest release i hoppsitsen, för att nybörjare skulle kunna hoppa direkt och hunter jumper tävlingar för att de skulle hoppa snyggt.
Jag vet väldigt lite om amerikansk hästsport men har fattat det såhär (rätta gärna mina fel) amerikanarna (de flesta) köper gärna en häst, flyttar in i ett sorts barn och rider den typen av ridning som är där. Rider tex antingen Western, eller trail, eller europeisk dressyr, eller europeisk hoppning, eller hunterjumper eller... inte dressyr dressyr markarbete hoppning (arga gubbar tycker att man ska rida både dressyr och hoppning inte antingen eller i början när man lär sig).
Så som jag fattat det börjar man då hoppa ganska höga hinder ganska strax, och tävla ganska direkt. Hunterjumpertävlingar hoppar man ganska "låga" hinder med även stilbedömning och stilen ska vara lång låg form? och ganska långa tyglar och långa vägar. Crest release verkar vara en amerikansk form av "håll i manen" där man tar stöd på hästens hals över hindret. Lutar sin tyngd mot hästens hals halvvägs upp. Vilket då kan ha orsakat (enligt sura gubbar har orsakat) rotationsfall över ganska låga hinder. Alltså fall som fälttävlansryttare gör över fasta höga hinder i terrängen, men över vanliga hinder som kan falla. Ngn häst gjorde en kullerbytta bara mellan två hinder rätt och slätt, ryttaren dog.
Arga gubbar säger att det här beror på att de är obalanserat framåtlutade i sitsen och gör hästen obalanserad. Arga gubbar säger att sitsen ska se ut såhär:
Visa bifogad fil 136435