Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill mest tillägga att det blir så konstigt att diskutera en generell struktur med enstaka exempel. Jag är övertygad om att den generella (dressyr)hästen idag behandlas bättre med mer kunskap, förståelse och har bättre utrustning idag än den generella militära (dressyr)hästen på tidigt/mitten 1900-tal. Det följer samhällets syn på djur i stort och häst i synnerhet.

Fast han är ju känd i USA som personen som förstörde hela hoppningen i landet och hoppsitsen? Under 80-talet? (och för div övergrepp mot människor?) (har två böcker av honom som jag köpte precis innan det exploderade som jag sedan inte riktigt vill läsa alls.)

Hur förstörde han hoppningen och hoppsitsen? Det har jag inte hört ett ord om.

Vill mest tillägga att det blir så konstigt att diskutera en generell struktur med enstaka exempel. Jag är övertygad om att den generella (dressyr)hästen idag behandlas bättre med mer kunskap, förståelse och har bättre utrustning idag än den generella militära (dressyr)hästen på tidigt/mitten 1900-tal. Det följer samhällets syn på djur i stort och häst i synnerhet.
Framförallt får vi inte fastna. Vi har en massa skit att ta hand om - det gör vi bäst med empati, lyhördhet och den bästa kunskapen från både förr och nu.

Vi kan inte ha hästar som man hade dem före 1980-talet. Vi har inget kavalleri som bas. Ingen statsstyrd eller subventionerad/stöttad avel och utbildning. Mark är relativt sätt dyrare. Arbetskraft är ofta dyrare. Tid är dyrare. Tävlandet är mer utbrett. Mycket av de som var bättre förr är utom räckhåll.

Så det är hyfsade metoder som funkar för nu som vi måste söka.

Jag tror det var han som formade "hunter jumper" vilket ser rätt annorlunda ut än vanlig hoppning. Och trots att det är en stilbedömning som ska gå i lugnare takt så var dom haft problem med dödsolyckor. Tror det är problem med att hästarna drogas också, för att hålla den lugna stilen?

Den här rundan såg rätt bra ut tycker jag, speciellt ur hästens perspektiv, men det är ju liksom en helt annan grej än vanliga hopptävlingar.

Det ser dock ut som att det är ganska hög snubbelrisk? Speciellt om hästen är på lugnande...

Jag tror det var han som formade "hunter jumper" vilket ser rätt annorlunda ut än vanlig hoppning. Och trots att det är en stilbedömning som ska gå i lugnare takt så var dom haft problem med dödsolyckor. Tror det är problem med att hästarna drogas också, för att hålla den lugna stilen?

Är du säker? Han har ju varit amerikanska hoppsportens guru i evigheter och förbundskapten och lovordade den lätta sitsen och lätt hand och stilla skänkelläge. Den här huntersporten är ju något helt annat än hoppning. 🤔

Måste inflika att jumpers och hunter/jumper med equitation verkligen inte är samma sak, precis som @fio säger. Förbunden slogs ihop så pass nyligen som 2004 (USHJA) och de två "typerna" lärs ut helt annorlunda, har olika tävlingar och olika ligor (och helt olika typer av häst). George Morris inblandning i hunters kommer genom equitation och sits: han skrev en bok för miljoner år sedan som hette Hunter Seat Equitation. Han har mig veterligen inte dömt hunters i modern tid utan stått mitt i cirkusen runt "vanlig" hoppning.

Drogar hästar gör man flitigt i alla discipliner. Det är ju inte för inte som Adequan sponsrar många av USAs största tävlingar. :mad:

Lyssnade precis på ett lite äldre avsnitt av Ridpodden "Utrustningen som kan skapa obehag hos hästen" där en etolog gästar. Å ena sidan uppskattar jag att de tar upp ämnet och diskuterar samt att jag uppfattar Maria som att hon försöker influera till sunt hästtänk i sociala medier etc, men blir också frustrerad när Maria på slutet på frågan "om hon tänker annorlunda kring det hästetiska efter det här samtalet än innan" och svaret blir "nej". Den här otroliga trögheten som finns överallt över att förändra hur vi håller häst etc. Maria försvarade även att hålla hästarna ensamma i hagarna då de bråkar och skadar varandra om de går tillsammans. Motiverade undantag att hålla hästar själva finns såklart, men tycker det är så deppigt att den här grundinställningen normaliseras. Hon drog också en anekdot om grannens hästar som stod ute många timmar i leriga hagar och "de såg inte glada ut", som att lång utevistelse = dåliga hagar :confused: och ursäktar att hennes hästar står många fler timmar på box istället.

Nej jag hörde det ganska nyligen (en amerikansk gubbe som ragear på Facebook :) )

Nu överdriver jag förklaring igen som vanligt :D

Tydligen införde han ngt som kallas för crest release i hoppsitsen, för att nybörjare skulle kunna hoppa direkt och hunter jumper tävlingar för att de skulle hoppa snyggt.

Jag vet väldigt lite om amerikansk hästsport men har fattat det såhär (rätta gärna mina fel) amerikanarna (de flesta) köper gärna en häst, flyttar in i ett sorts barn och rider den typen av ridning som är där. Rider tex antingen Western, eller trail, eller europeisk dressyr, eller europeisk hoppning, eller hunterjumper eller... inte dressyr dressyr markarbete hoppning (arga gubbar tycker att man ska rida både dressyr och hoppning inte antingen eller i början när man lär sig).

Så som jag fattat det börjar man då hoppa ganska höga hinder ganska strax, och tävla ganska direkt. Hunterjumpertävlingar hoppar man ganska "låga" hinder med även stilbedömning och stilen ska vara lång låg form? och ganska långa tyglar och långa vägar. Crest release verkar vara en amerikansk form av "håll i manen" där man tar stöd på hästens hals över hindret. Lutar sin tyngd mot hästens hals halvvägs upp. Vilket då kan ha orsakat (enligt sura gubbar har orsakat) rotationsfall över ganska låga hinder. Alltså fall som fälttävlansryttare gör över fasta höga hinder i terrängen, men över vanliga hinder som kan falla. Ngn häst gjorde en kullerbytta bara mellan två hinder rätt och slätt, ryttaren dog.

Arga gubbar säger att det här beror på att de är obalanserat framåtlutade i sitsen och gör hästen obalanserad. Arga gubbar säger att sitsen ska se ut såhär:

1704700211361.png

Nej jag hörde det ganska nyligen (en amerikansk gubbe som ragear på Facebook :) )

Nu överdriver jag förklaring igen som vanligt :D

Tydligen införde han ngt som kallas för crest release i hoppsitsen, för att nybörjare skulle kunna hoppa direkt och hunter jumper tävlingar för att de skulle hoppa snyggt.

Jag vet väldigt lite om amerikansk hästsport men har fattat det såhär (rätta gärna mina fel) amerikanarna (de flesta) köper gärna en häst, flyttar in i ett sorts barn och rider den typen av ridning som är där. Rider tex antingen Western, eller trail, eller europeisk dressyr, eller europeisk hoppning, eller hunterjumper eller... inte dressyr dressyr markarbete hoppning (arga gubbar tycker att man ska rida både dressyr och hoppning inte antingen eller i början när man lär sig).

Så som jag fattat det börjar man då hoppa ganska höga hinder ganska strax, och tävla ganska direkt. Hunterjumpertävlingar hoppar man ganska "låga" hinder med även stilbedömning och stilen ska vara lång låg form? och ganska långa tyglar och långa vägar. Crest release verkar vara en amerikansk form av "håll i manen" där man tar stöd på hästens hals över hindret. Lutar sin tyngd mot hästens hals halvvägs upp. Vilket då kan ha orsakat (enligt sura gubbar har orsakat) rotationsfall över ganska låga hinder. Alltså fall som fälttävlansryttare gör över fasta höga hinder i terrängen, men över vanliga hinder som kan falla. Ngn häst gjorde en kullerbytta bara mellan två hinder rätt och slätt, ryttaren dog.

Arga gubbar säger att det här beror på att de är obalanserat framåtlutade i sitsen och gör hästen obalanserad. Arga gubbar säger att sitsen ska se ut såhär:

Visa bifogad fil 136435
inte

1704700339803.png
https://www.glenshee.org/horsemansh...st-release-and-how-it-ruined-american-jumping
annan arg individ har skrivit här.

We can thank George Morris for the popularity of the crest release. He is credited with “inventing” it, thereby allowing average riders everywhere the ability to ride and show over fences. Touted as one of his many indispensable “innovations” on the art of riding, the crest release is a sham. It’s a money-making scheme. Previously known only as a training tool for the greenest of beginners over fences, he re-branded and promoted this farce as a way to allow mediocre riders the opportunity to jump bigger jumps and get them to bigger competitions before they are ready to compete at that level. As a result, a lot of unbalanced, uneducated and unskilled riders were promoted through the ranks before they were prepared, without ever having to put in the time and hard work required to perfect a secure, balanced seat and the correct, but very difficult, following release.

Ett exempel på raging :)

(När det gäller hur vi lär oss hoppsits är jag ännu inte helt säker på vad som lärs ut i Sverige, så dum är jag :) visst får man lära sig följa med handen längs med halsens topp i början, eller hålla manen, men inte luta sig mot halsen? I England lärde de ut att dela händerna och följa med handen rakt mot munnen. Men å andra sidan gäller det ju att hoppa lite högre hinder eller hur hästen håller sig över hindret för att det ska bli meningsfullt. Att lära sig ha benen lite fram och rumpan lite bak över knepiga hinder är ju inget som behöver läras ut där jag rider i alla fall, :D pga inga knepiga hinder. Men fälttävlansryttare kanske?)

Senast ändrad:
inte

Visa bifogad fil 136436
https://www.glenshee.org/horsemansh...st-release-and-how-it-ruined-american-jumping
annan arg individ har skrivit här.

Ett exempel på raging :)

(När det gäller hur vi lär oss hoppsits är jag ännu inte helt säker på vad som lärs ut i Sverige, så dum är jag :) visst får man lära sig följa med handen längs med halsens topp i början, eller hålla manen, men inte luta sig mot halsen? I England lärde de ut att dela händerna och följa med handen rakt mot munnen. Men å andra sidan gäller det ju att hoppa lite högre hinder eller hur hästen håller sig över hindret för att det ska bli meningsfullt. Att lära sig ha benen lite fram och rumpan lite bak över knepiga hinder är ju inget som behöver läras ut där jag rider i alla fall, :D pga inga knepiga hinder. Men fälttävlansryttare kanske?)

Vad är hunterjumper

Ah, kunde skippat svara :) såg för sent.

Dagens Eko idag:

(Har inte lyssnat ännu men rubriken är "Danska dressyrskandalen - därför jämförs ridsporten med tjurfäktning")
Jag lyssnade samtidigt som jag fixade stallet i morse och tyckte det var ett "bra" (men deppigt) avsnitt. De sammanfattar i huvudsak Helgestrand men nämner också det svenska stallet och tar upp debatten som kommit efter dokumentären, där de bla nämner att ridsporten jämförs med tjurfäktning och bör förbjudas.

Jag lyssnade samtidigt som jag fixade stallet i morse och tyckte det var ett "bra" (men deppigt) avsnitt. De sammanfattar i huvudsak Helgestrand men nämner också det svenska stallet och tar upp debatten som kommit efter dokumentären, där de bla nämner att ridsporten jämförs med tjurfäktning och bör förbjudas.

Jag gillar ju Dagens Eko normalt sett också och håller med om att det kändes balanserat men såklart hemskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama