Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Unga hästar i avel = snabbare genetiska framsteg.
Treårstest ska bedöma genetisk kvalitet, inte sånt som är resultat av träning (om det funkar fortfarande kan jag inte bedöma). Det har funnits långtidsstudier där man sett koppling mellan treårs, fyraårs och livsprestation (gjorde ett exjobb om detta för ett antal år sedan där jag gick igenom aktuell forskning på området).

Alltså höga poäng på iaf kvalitén, högre tävlingsresultat och tävlade längre.
Jo absolut, det skrev jag också lite ovan, att det går snabbare med genetiska framsteg, säkert inte bara på gott. Men att faktiskt vilja och ha som mål att hästarna mognar och karriärsfönstret flyttas framåt, vad har man egentligen vunnit på det? som sport, som ras.

Jo absolut, det skrev jag också lite ovan, att det går snabbare med genetiska framsteg, säkert inte bara på gott. Men att faktiskt vilja och ha som mål att hästarna mognar och karriärsfönstret flyttas framåt, vad har man egentligen vunnit på det? som sport, som ras.
Vad menar du med att flyttas framåt, att hästarna blir färdiga tidigare eller senare?
Det har ju funnits samband mellan livslängd i tävling och resultat på unghästtester? Så det är väl en vinst för rasen, att hästarna kan tävlas länge?

(Förlåt om jag är trög, är höggravid och allmänt :sleep:)

Vad menar du med att flyttas framåt, att hästarna blir färdiga tidigare eller senare?
Det har ju funnits samband mellan livslängd i tävling och resultat på unghästtester? Så det är väl en vinst för rasen, att hästarna kan tävlas länge?

(Förlåt om jag är trög, är höggravid och allmänt :sleep:)
Det var någon som skrev ovan att ett avelsmål var att hästarna skulle mogna dvs bli färdigvuxna tidigare och hela denna lilla trådsvans var pga att jag undrade varför och vad som var bra med det.

Det var någon som skrev ovan att ett avelsmål var att hästarna skulle mogna dvs bli färdigvuxna tidigare och hela denna lilla trådsvans var pga att jag undrade varför och vad som var bra med det.
Rent ekonomiskt så blir det ju lönsammare om hästarna är ”färdiga” och kan säljas tidigare. Ju fortare man kan producera en färdig ridhäst till en köpare, ju lägre produktionskostnader. Då kan man konkurrera på pris med andra vars hästar tar längre tid på sig.

Kan någon förklara varför man gör så här? Lösgalopperar med inspänning? Det finns flera filmer på detta på den aktuella personens youtube. Vad vill man uppnå? Jag förstår verkligen inte! Ryck i munnen hela tiden och vad händer om hästen snubblar till lite eller tappar balansen? När det inte finns en människa i andra änden som kan stoppa och reglera om det händer något, verkar komplett idiotiskt i min mening, extremt stor skaderisk och bara till skada för hästen!

Kan någon förklara varför man gör så här? Lösgalopperar med inspänning? Det finns flera filmer på detta på den aktuella personens youtube. Vad vill man uppnå? Jag förstår verkligen inte! Ryck i munnen hela tiden och vad händer om hästen snubblar till lite eller tappar balansen? När det inte finns en människa i andra änden som kan stoppa och reglera om det händer något, verkar komplett idiotiskt i min mening, extremt stor skaderisk och bara till skada för hästen!

Oj! Jag skulle inte ens komma på tanken! Så konstigt det ser ut!

I avsnitt 106 av Equipodden gästar CA och mellan 13.20-14.40 ca så förklarar/nämner hon att/varför hon gör det. Jag minns att jag blev chockad när jag hörde det första gången och över att hon offentligt pratar om det som något helt normalt idag. Kortfattat var förklaringen att de inte ska galoppera omkring hejdlöst typ.

Senast ändrad:
Oj! Jag skulle inte ens komma på tanken! Så konstigt det ser ut!
Finns beskrivet i en bok av Reiner Klimke om unghästubildning. Så inget nytt eller konstigt.
Som ett sätt att linlöpa i galopp utan att vara på volt hela tiden. Hästen blir inte dragen av någon lina och lär sig följa fyrkanten.
De passar nog på när de ska löshoppa och har byggt upp en fyrkant och ändå ska värma upp.
Att man har unghästar inspända kan man såklart argumentera mot men det är ju inget ovanligt?

Så sorlig hela historien.
Ett team som helt klart gått vilse i hästvärlden.
Tyvärr på bekostnad av hästarna , men folk glömmer också att här finns en familj.
Folk skriver så ohyggliga saker och jag tror det är väldigt tufft för resterande familjemedlemmar som är bara barn.
Vem vill uppleva folk skriva så om sin förälder. Det är baksidan med internet folk tar inte hänsyn till vad barnen får läsa.

Jag mailade ju SWB och tro det eller ej, så blev jag faktiskt uppringd idag 😮 nu hör det till att hon som ringde även är mitt försäkringsombud så känner henne lite grann. Hon föder själv upp dressyrhästar och bor inte så långt från mig, jag har lämnat min förra häst där på unghästbete oxå.
De hade sett mitt mail, och ev som hon visste vem jag var så ringde hon upp. Jag trodde hon ringde ang försäkringen så blev lite chockad när hon sa ” ja, du har ju mailat oss på SWB” 😬
Enligt henne var de i chock, iaf hon själv, och sa att de verkligen vill gå till botten med allt kring det som har hänt nu och även det som varit sen AH uppdagades. De hade haft möten och skulle lägga än mer krut på SLO. Hon lovade mig att de absolut inte skulle sopa detta under mattan, och att jag gärna fick ringa om jag hade mer funderingar. Vi pratade på en stund och hon sa att de var glada att jag mailat, och jag var den enda än så länge som mailat.
Ska bli intressant att följa och se vad som händer, för som jag sa till henne så är jag ju inte i SWB- världen alls, men vill stå upp för hästarna som vi valt att nyttja.

Jag mailade ju SWB och tro det eller ej, så blev jag faktiskt uppringd idag 😮 nu hör det till att hon som ringde även är mitt försäkringsombud så känner henne lite grann. Hon föder själv upp dressyrhästar och bor inte så långt från mig, jag har lämnat min förra häst där på unghästbete oxå.
De hade sett mitt mail, och ev som hon visste vem jag var så ringde hon upp. Jag trodde hon ringde ang försäkringen så blev lite chockad när hon sa ” ja, du har ju mailat oss på SWB” 😬
Enligt henne var de i chock, iaf hon själv, och sa att de verkligen vill gå till botten med allt kring det som har hänt nu och även det som varit sen AH uppdagades. De hade haft möten och skulle lägga än mer krut på SLO. Hon lovade mig att de absolut inte skulle sopa detta under mattan, och att jag gärna fick ringa om jag hade mer funderingar. Vi pratade på en stund och hon sa att de var glada att jag mailat, och jag var den enda än så länge som mailat.
Ska bli intressant att följa och se vad som händer, för som jag sa till henne så är jag ju inte i SWB- världen alls, men vill stå upp för hästarna som vi valt att nyttja.
Heja SWB! Det ska som sagt bli väldigt intressant att se vad det blir för konsekvenser.

En vän som föder upp dressyrhästar hade en uppfödning hos det aktuella stallet. Efter 12 veckor hade de fortfarande inte lyckats rida in hästen och hon fick rådet att slakta den eftersom den var så knäpp. Istället blev det så att jag kunde förmedla den till en annan vän. Hästen reds in barbacka och i grimma. Hon är en speciell häst och kan vara lite explosiv, men nu undrar jag om inte den explosiviteten mycket kommer från vad de gjort med henne.. Tack och lov ordnade sig allt för det bästa med just den här hästen men hon lär inte vara den enda som "inte gått att rida in".

Heja dig! Vore säkert bra om fler hörde av sig då :up:

Här var en bra artikel. Iofs om galopp men det är nog universellt

https://www.horseandhound.co.uk/new...iFg888LfK_8HVGlIXtatMkw9I#lqpr4sf7hxjp7mgzth9

”She compared the issue to some in general horse sport – experts have reiterated before that most of the public sees no difference between the disciplines – such as if a horse is eliminated for blood.

“The commentator might try to manage it by saying, ‘Horses have such thin skin… a tiny glance of the spur,’ but that’s not right to say,” she said. “Then people ask, ‘Surely they’re not allowed to wear sharp spurs?’ They’d be better to say, ‘Feel sorry for the rider, but that’s a lesson learned; that’s excessive spur use.’ Transparency is very important.””

För övrigt har även jag skrivit till SWB nu.

Jag står helt handfallen inför att dessa metoder faktiskt fungerar, och ger framgång. Hur ska vi någonsin kunna förändra det då?
Det kommer alltid finnas människor som är villiga att välja den vägen.
Följer jag den tanken finns det egentligen bara ett sätt att få det att upphöra….

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama