Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en otäck känsla av att hela den här situationen kommer att tystas ner och glömmas bort, det behöver vara någon som folk känner till som går ut och fördömer det här så att resten kan haka på. Kanske hon Johanna Due Boje som faktiskt gillar och följer detta stallet på instagram kanske kan gå ut med en kommentar så att folk ser att det är okej att reagera.

Skriver de det har de tagit ställning. Jag tvivlar på att någon i en beslutande position är tillgänglig för att ta det beslutet. Seriöst tycker jag du ställer orimliga krav på en typ kundtjänstmedarbetare. Jag tycker det ser ut som om de hanterat det här på ett så bra sätt de bara kan.

Ställer jag orimliga krav på en kundtjänstmedarbetare? De väljer ju att svara om, när och hur helst de vill.

När jag visade min häst på mitt första (och troligen enda) treårstest gjorde jag ett uppsuttet ridprov. Hästen är schysst snäll och med bra psyke, var inte riden särkilt många gånger men eftersom ridprovet skulle vara så simpelt så var det lugnt.

Men det slutade mer eller mindre i en kortare ridlektion, i all välmening, men inget jag kalkylerat med, alls. (Samma sak för alla, så inte bara för mej)

Så när jag visat alla gångarter på ett okomplicerat sätt men på en väldigt grön häst, fick jag fortsätta rida på. Jag satt där och trodde att fasiken ser det så himla illa ut att vi inte kommer godkännas? Att det var därför jag fick fortsätta visa upp oss?
Och sen fick jag typ med tvekan godkänd, då hästen var ostadig i kontakten och ibland var tveksam i bjudningen, jag som var så nöjd kände mej bara blaha. Hästen svarade på alla hjälper och gjorde det jag bad om. Jag trodde ju det räckte..

Nä,
Personligen tycker jag som du, ridprov som treåring, behövs det verkligen även när hästen fått diplompoäng?
Behöver treåringarna verkligen ha en klass på breeders?

Låter som du var med om ett märkligt ridprov! När jag visade min var det endast instruktioner i stil med ”byt varv” eller ”fatta galopp när det är läge”. Ridprovet genomfördes i en öppen form och galoppen i lätt sits. Så den delen tycker jag inte är hemsk alls utan det ska de klara med en kortare utbildning.

Däremot håller jag med om treårs på breeders där jag tycker det är orimligt höga krav på hästarna att både visas uppsuttna, resa och bo borta. Här uppe låter de flesta bli att åka ner då det är en orimligt lång resa så det är mest de som bor nära som faktiskt är med. OM man nu ska ha breeders för treåringar borde de visas avsuttet!

Ställer jag orimliga krav på en kundtjänstmedarbetare? De väljer ju att svara om, när och hur helst de vill.
Fast du klagar på att de inte går ut med ett fördömande  nu. Det mitt under jul/nyårs ledighet där många är just lediga inom ett område där man inte ens säkert vet om det är sagda person det rör sig om. Det är dessutom ett område som inte tillhör deras kärnverksamhet eller något de satsat hårt inom.
Ja jag tycker du ställer helt orimliga krav på kundtjänstmedarbetare. Hade den här typen av skandal drabbat det företag jag jobbar på så FÅR jag INTE uttala mig alls.

När jag visade min häst på mitt första (och troligen enda) treårstest gjorde jag ett uppsuttet ridprov. Hästen är schysst snäll och med bra psyke, var inte riden särkilt många gånger men eftersom ridprovet skulle vara så simpelt så var det lugnt.

Men det slutade mer eller mindre i en kortare ridlektion, i all välmening, men inget jag kalkylerat med, alls. (Samma sak för alla, så inte bara för mej)

Så när jag visat alla gångarter på ett okomplicerat sätt men på en väldigt grön häst, fick jag fortsätta rida på. Jag satt där och trodde att fasiken ser det så himla illa ut att vi inte kommer godkännas? Att det var därför jag fick fortsätta visa upp oss?
Och sen fick jag typ med tvekan godkänd, då hästen var ostadig i kontakten och ibland var tveksam i bjudningen, jag som var så nöjd kände mej bara blaha. Hästen svarade på alla hjälper och gjorde det jag bad om. Jag trodde ju det räckte..

Nä,
Personligen tycker jag som du, ridprov som treåring, behövs det verkligen även när hästen fått diplompoäng?
Ja godkänt ridprov krävs för diplom, står i reglementet, även för att stoet skall bli "selektionssto".

Kanske inte men helt ärligt så kan jag inte se att det är SEBs ansvar att driva på tvätten av ridsportens smutsiga byk. Det är vi som håller på med sporten och framförallt SvRF som har det ansvaret.
Ur deras synvinkel, storföretags, så är det nog mer av att -den där grejen håller vi oss borta från i reklam och synliga samarbeten tills de har trasslat sig ur eller gått under. För vi är inte de råttor som vill vara på eller nära det sjunkande skeppet.

Ur deras synvinkel, storföretags, så är det nog mer av att -den där grejen håller vi oss borta från i reklam och synliga samarbeten tills de har trasslat sig ur eller gått under. För vi är inte de råttor som vill vara på eller nära det sjunkande skeppet.
Är det så fel när vi pratar om ett så löst samarbete som det här verkar vara. Hade det rört typ HM och deras långvariga sponsring så hade jag blivit upprörd men det här är ju inte den typen av nära samarbete alls.
Eller uttryckt på ett annat sätt. Ska varje företag som köpt en reklamplats i ett ridhus behöva göra offentlig abbön om något negativt kommer fram? Om så är fallet kan vi nog glömma all sponsring av hästsport totalt på alla nivåer. Vilken lokal "Ica handlare" skulle våga lägga in en spänn om de blir ansvariga för verksamheten?

Känns det inte lite pinsamt att när det gällde Helgstrand var de flesta större influenserna inom ridsporten (och dressyr) snabbt ute och tog avstånd…
…och nu är det helt tyst?
Även om man inte törs skriva ut vem det gäller borde väl samma ”så här får det absolut inte gå till inlägg” kunna kopieras och spridas?

SvRF har gjort ett litet inlägg på sin hemsida:

https://ridsport.se/nyheter/nyheter...s-valmaende-och-halsa-ska-alltid-vara-i-fokus

Och denna gång får jag hålla med flera av er, jag vet inte ens om denna person är licensierad på andra sätt än en tävlingslicens från ridsportförbundet? Det är kanske SWB som borde ta taktpinnen (och agera) denna gång?

Förhoppningsvis kommer diskussionen igång mer efter helgerna, för jag tror det kokar i sofforna hos alla lediga ”vanlisar” just nu och det kommer väldigt lite som försöker gjuta olja på de vågorna från organisationer och influensers.

Känns det inte lite pinsamt att när det gällde Helgstrand var de flesta större influenserna inom ridsporten (och dressyr) snabbt ute och tog avstånd…
…och nu är det helt tyst?
Även om man inte törs skriva ut vem det gäller borde väl samma ”så här får det absolut inte gå till inlägg” kunna kopieras och spridas?

SvRF har gjort ett litet inlägg på sin hemsida:

https://ridsport.se/nyheter/nyheter...s-valmaende-och-halsa-ska-alltid-vara-i-fokus

Och denna gång får jag hålla med flera av er, jag vet inte ens om denna person är licensierad på andra sätt än en tävlingslicens från ridsportförbundet? Det är kanske SWB som borde ta taktpinnen (och agera) denna gång?

Förhoppningsvis kommer diskussionen igång mer efter helgerna, för jag tror det kokar i sofforna hos alla lediga ”vanlisar” just nu och det kommer väldigt lite som försöker gjuta olja på de vågorna från organisationer och influensers.
CA har bara vanlig tävlingsslicens, hon är inte tränare eller funktionär. Så förbundet i denna frågan är ganska låst i vad de kan göra som påverkar verksamheten. Däremot kan SWB stänga henne från unghästbedömningar rimligtvis.

Fast du klagar på att de inte går ut med ett fördömande  nu. Det mitt under jul/nyårs ledighet där många är just lediga inom ett område där man inte ens säkert vet om det är sagda person det rör sig om. Det är dessutom ett område som inte tillhör deras kärnverksamhet eller något de satsat hårt inom.
Ja jag tycker du ställer helt orimliga krav på kundtjänstmedarbetare. Hade den här typen av skandal drabbat det företag jag jobbar på så FÅR jag INTE uttala mig alls.

Jag skrev att de väljer precis OM, NÄR och HUR de svarar. Och jag meddelande dem hur jag uppfattade deras tillbakadragande av filmen och deras svar när de faktiskt svarade mig.

Är det så fel när vi pratar om ett så löst samarbete som det här verkar vara. Hade det rört typ HM och deras långvariga sponsring så hade jag blivit upprörd men det här är ju inte den typen av nära samarbete alls.
Eller uttryckt på ett annat sätt. Ska varje företag som köpt en reklamplats i ett ridhus behöva göra offentlig abbön om något negativt kommer fram? Om så är fallet kan vi nog glömma all sponsring av hästsport totalt på alla nivåer. Vilken lokal "Ica handlare" skulle våga lägga in en spänn om de blir ansvariga för verksamheten?
Nej det är ju rätt :) det är ju det jag säger. Det är helt logiskt.

(Synd för ridsporten dock om det inte reds ut inom ett par år.)

Fast nu är det en bank och inte någon i hästbranschen. Ska ICA uttala sig om något som inte handlar om dem? OKQ8? Vilka fler? Samarbetet är avbrutet och jag törs lova att det knappast kommer att återupptas igen.

Hittills så vore det ju fint om fler uttalade sig öht. SEB i detta fallet hade ju uppenbart velat lyfta deras samarbeten inom hästnäringen och med just detta stallet tidigare genom att till och med tillverka den där reklamfilmen.

Jag tycker verkligen det är helt fantastiskt att så mycket energi läggs på att nagelfara att jag uttryckt min åsikt till ett företag som gjort reklam för stallet som misstänks vara det det gäller i Sportbladets artikel. Kör på bara 😁

Inser att jag kanske inte sett alla influensers:
Är det NÅGOT större sociala medier konto (företag, privatperson, ryttare på högre nivå, influenser) som har gått ut med länk till artikeln, eller har tagit avstånd eller skrivit något om detta?

Jag förstår inte riktigt varför SEB ska uttala sig om nånting. Det hade varit skillnad om det rörde sig om ett stort hästföretag men det är en bank.

En bank som gjort reklam för vad som verkar vara det aktuella stallet. Inte random bank!

Även om det vore väl för fasen skitnajs. Om även utanför hästvärlden riktade lite fokus på att det verkar pågå en mass djurplågeri i ett av landets största sporter. Men det känns ändå som att det är påväg däråt vilket jag tycker är väldigt positivt!

En bank som gjort reklam för vad som verkar vara det aktuella stallet. Inte random bank!

Även om det vore väl för fasen skitnajs. Om även utanför hästvärlden riktade lite fokus på att det verkar pågå en mass djurplågeri i ett av landets största sporter. Men det känns ändå som att det är påväg däråt vilket jag tycker är väldigt positivt!
Vad vill du de ska göra mer konkret? Skriva på hemsidan att de tar all avstånd av Stall Axelsson?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17