Treårstestet behövs det egentligen knappt någon utbildning alls inför om det inte vore för ridprovet och det är enligt mig helt onödigt/meningslöst för man ser en så ung häst mycket bättre när den visas för hand eller springer fritt. Ridprovet är visserligen frivilligt men krävs för att få diplom. Förr visades alltid treåringarna enbart för hand.
När jag visade min häst på mitt första (och troligen enda) treårstest gjorde jag ett uppsuttet ridprov. Hästen är schysst snäll och med bra psyke, var inte riden särkilt många gånger men eftersom ridprovet skulle vara så simpelt så var det lugnt.
Men det slutade mer eller mindre i en kortare ridlektion, i all välmening, men inget jag kalkylerat med, alls. (Samma sak för alla, så inte bara för mej)
Så när jag visat alla gångarter på ett okomplicerat sätt men på en väldigt grön häst, fick jag fortsätta rida på. Jag satt där och trodde att fasiken ser det så himla illa ut att vi inte kommer godkännas? Att det var därför jag fick fortsätta visa upp oss?
Och sen fick jag typ med tvekan godkänd, då hästen var ostadig i kontakten och ibland var tveksam i bjudningen, jag som var så nöjd kände mej bara blaha. Hästen svarade på alla hjälper och gjorde det jag bad om. Jag trodde ju det räckte..
Nä,
Personligen tycker jag som du, ridprov som treåring, behövs det verkligen även när hästen fått diplompoäng?
Behöver treåringarna verkligen ha en klass på breeders?