Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag ser det så är tävlandet i sig inte ett plågeri, och det kan utföras etiskt, men det är en riskfaktor, på så vis att det är många människor som inte har nog god självkontroll för att hålla "tävlingsinstinkten" i schack.

Även om tävlingsförbud är en etisk utopi/pipedream, så tror jag att det skulle kunna göra stor skillnad för hästarnas välfärd att reglera de moment där det är lätt att folk frestas att gå över gränser.

Tillexempel med 3-årstester, nosgrimmor osv.
Fast det är ju en riskfaktor att låta vissa ens sitta till häst/rida ut etc. En av de värsta djurmisshandlare jag vetat om på riktigt tävlade inte och hade inga såna planer. Trots det blödde hästen i munnen efter låååååångt pass med graman och stångbett indraget hårt och häst som slogs för sitt liv flera timmar. Hästen var inte igång alls och blev utöver skadad i munnen också överansträngd i hela fronten.
Den kunde efter det där inte ens böja halsen nog för att dricka ur sin hink.
Det var ingen häst man trodde skulle göra sig på tävling. Så allt hade noll med tävling att göra.

Plus att jag sett en jäkligt stor pengahunger hos många som skapar egna ridläror eller är med i tex Akademiska riddarskapet. En sån tränare som är emot tävling drack lite för mkt och skrävlade om pengar hen tjänade på ett jäkligt oskönt sätt. Och på träning var det rätt tydligt att personen försökte göra saker hästen inte var klar för och det blev stress/press för hästen. Och överstekucku berömde trots att hen varit mkt hård mot en annan som gjort liknande. Men den som fick beröm drar in en satans massa pengar åt överstekucku.

Det finns överallt!
Även om man inte tävlar kommer det finnas folk som vill mer än de egentligen förmår och som både själv vill lära sig saker och tror man är redo eller som vill bevisa sig på olika sätt.
Så funkar ju människan i allt.

Så jag slår igen slag för utbildning. Jag tror det är vägen och inte förbjuda tävla.

Fast det är ju en riskfaktor att låta vissa ens sitta till häst/rida ut etc. En av de värsta djurmisshandlare jag vetat om på riktigt tävlade inte och hade inga såna planer. Trots det blödde hästen i munnen efter låååååångt pass med graman och stångbett indraget hårt och häst som slogs för sitt liv flera timmar. Hästen var inte igång alls och blev utöver skadad i munnen också överansträngd i hela fronten.
Det var ingen häst man trodde skulle göra sig på tävling. Så allt hade noll med tävling att göra.

Plus att jag sett en jäkligt stor pengahunger hos många som skapar egna ridläror eller är med i tex Akademiska riddarskapet. En sån tränare som är emot tävling drack lite för mkt och skrävlade om pengar hen tjänade på ett jäkligt oskönt sätt. Och på träning var det rätt tydligt att personen försökte göra saker hästen inte var klar för och det blev stress/press för hästen. Och överstekucku berömde trots att hen varit mkt hård mot en annan som gjort liknande. Men den som fick beröm drar in en satans massa pengar åt överstekucku.

Det finns överallt!
Även om man inte tävlar kommer det finnas folk som vill mer än de egentligen förmår och som både själv vill lära sig saker och tror man är redo eller som vill bevisa sig på olika sätt.

Så jag slår igen slag för utbildning. Jag tror det är vägen och inte förbjuda tävla.
Jo, tack. Här i området härjar en med egna läror. Hon marknadsför sig tom med att det är ett eget påhitt. Hon tjänar grymma pengar. Inga hästar som tävlas, utan hobbyfolk som lockas hit. Hon lyckas alltid hitta på något fel på hästarna dessutom som kan botas med antingen nån ört hon säljer eller nån behandling hon utför. En lektion kostar 600+ och en behandling mer.

Det finns överallt!

Prestige 😭

Jag tjänar inte heller pengar, men jag kan inte bekostas andras hobby med mina pengar. Det måste gå ihop sig, annars har jag inte råd attbetäcka mina ston.
Inte direkt så att jag skrev att andra ska få hästarna gratis sen. Det är inte att sponsra andra hästmänniskor för att man har ett intresse i uppfödning. Precis som med dom flesta som har hunduppfödning, dom flesta går inte plus på det. Min hunds uppfödare gick inte plus, hon föder upp för att hon tycker det är kul.

Inte direkt så att jag skrev att andra ska få hästarna gratis sen. Det är inte att sponsra andra hästmänniskor för att man har ett intresse i uppfödning. Precis som med dom flesta som har hunduppfödning, dom flesta går inte plus på det. Min hunds uppfödare gick inte plus, hon föder upp för att hon tycker det är kul.
Fast ingen har råd att fortsätta att betäcka år efter år om man förlorar sexsiffriga belopp på varje uppfödning man säljer.

Fast ingen har råd att fortsätta att betäcka år efter år om man förlorar sexsiffriga belopp på varje uppfödning man säljer.

Jag känner lite att detta går ju hela vägen runt? Affärsmodellen bygger på att man lyckas föda upp tillräckligt många hästar som presterar i systemet vi har, för att även betala för de individer som inte lyckas lika bra/man inte hittar matchning till? Eller? Det känns ju väldigt utsatt för att mindre passande individer pressas för hårt för att allt ska gå runt? Eller? Vilket väl är det vi sett i avslöjandena? Vissa ägare är supernöjda med produkten, antagligen de hästar som passat väl in. Andra individer som inte passat lika bra in råkar illa ut. Riskfyllt system ser det ut som för mig halvt utifrån?

Tyvärr är detta hobbyhästägarens ståndpunkt. Nån annan ska sponsra hästarna som används för hobby. Uppfödare ska föda upp deras hästar för att det är kul. Skoningen ska vara svart, likaså boxplatsen.
Undrar om hobbyägaren är villig att betala för vad hästägandet skulle kosta…

Tyvärr är detta hobbyhästägarens ståndpunkt. Nån annan ska sponsra hästarna som används för hobby. Uppfödare ska föda upp deras hästar för att det är kul. Skoningen ska vara svart, likaså boxplatsen.
Alla håller inte med dig om det.

Undra om du fattar hur billigt man kan ha häst i Sverige? swb kräver kraftfoder som är dyrt men det finns andra hästraser som äter mer gräs. Att tävla är svindyrt.

Jag känner lite att detta går ju hela vägen runt? Affärsmodellen bygger på att man lyckas föda upp tillräckligt många hästar som presterar i systemet vi har, för att även betala för de individer som inte lyckas lika bra/man inte hittar matchning till? Eller? Det känns ju väldigt utsatt för att mindre passande individer pressas för hårt för att allt ska gå runt? Eller? Vilket väl är det vi sett i avslöjandena? Vissa ägare är supernöjda med produkten, antagligen de hästar som passat väl in. Andra individer som inte passat lika bra in råkar illa ut. Riskfyllt system ser det ut som för mig halvt utifrån?

Men vad ÄR affärsmodellen då @Mauen?

För en gångs skull så är det inte hobbyryttaren eller ridskolor som är problemet utan giriga uppfödare och hästhandlare och okunniga, svinrika nybörjar ryttar-wannabes som gärna köper snabbutbildade unghästar som ”hoppar så bra” hästar så @Mauen lägg skulden där den hör hemma.

Undra om du fattar hur billigt man kan ha häst i Sverige? swb kräver kraftfoder som är dyrt men det finns andra hästraser som äter mer gräs. Att tävla är svindyrt.
Fast så är det ju verkligen inte. Mitt SWB klarar sig utan kraftfoder, likadant med mina andra SWB.

Dessutom egen uppfödning som kostat mer än tiodubbelt att föda upp jämfört med om jag hade köpt henne av en uppfödare.

Men vad ÄR affärsmodellen då @Mauen?
Min?

Föda upp hästar för svår klass. De flesta lär inte bli det utan säjs till ”vanliga” tävlingsryttare.
Med målet att verksamheten genererar en liten vinst som jag kan investera i förbättringar. Tex hade jag velat bygga en ligghall till.
Och givetvis att ha kul, kunna sitta och titta på sina fina hästar när de går nöjt i sin hage, när fölen leker och glädjas när avkommor levererar på tävlingsbanan.
Endorfinkicken man får efter en bra träning. Eller när man sitter upp på en unghäst första gången.

Generellt i hästvärlden så driver den yrkesmässiga delen hela hästsektorn. Att det är många hästar som betäcks, med målet toppsport, gör att seminverksamheten fungerar. Att det går att skicka mycket sperma samtidigt gör att ”slingor” kan hållas igång där sperman transporteras ”billigt”. Att hingstar visas på tävling gör att storägare vill använda dessa till sina ston. Att det finns kunniga seminveterinärer bygger på att det finns tillräckligt många ston lokalt att seminera.
Att det finns utbildning till hovslagare bygger på att det finns tillräckligt många hästar att sko så det lönar sig att hålla utbildning för dessa. Att det finns tränare som gemene man har råd att träna för bygger på ett tillräckligt underlag med elever. Osv….
Det kommer inte finnas pengar till forskning etc.

För en gångs skull så är det inte hobbyryttaren eller ridskolor som är problemet utan giriga uppfödare och hästhandlare och okunniga, svinrika nybörjar ryttar-wannabes som gärna köper snabbutbildade unghästar som ”hoppar så bra” hästar så @Mauen lägg skulden där den hör hemma.
Vilken skuld?
Jag trodde vi diskuterade vad som händer med hästvärlden utan tävling.

Det är för jävligt det som händer i stallarna. Tro inte att jag tycker nåt annat. Just nu är det väl mest dressyren som är på tapeten visserligen, men klart att det finns i hoppningen också.

Alltså ju mer jag läser det du skriver ju argare blir jag, att se ner så fruktansvärt på hobbyryttare som inte har intresse att tävla. Skulle bristen på intresse till tävling vara lika med att "bara vilja ja allt gratis och betala svart"?

Utan hobbyryttare så hade hästvärlden inte kunnat drivas alls. Tränare och hovslagare och alla dom håller igång sina verksamheter pga av hobbyryttare. Dom flesta lever mer eller mindre på hobbyryttare. Sluta ser ner på folk som inte är intresserade av att tävla på det sättet.

Alla har bara inte samma ambitioner med hästlivet. Det betyder inte att dom inte bidrar till mycket när det gäller hästsporten.

Ja jag är helt enig. Det är oerhört naivt att tro att vi skulle ha en liknande möjlighet att hålla häst om tävling förbjöds. Hästeriet är i stort behov av kapital som flödar in och det skulle sluta omedelbart om det inte fanns en nyttoaspekt så som tävling eller annat form av arbete (vilket vi ju hade förr men inte längre).
Precis. Nog skulle det fortfarande finnas hästar för hobbybruk, uppfödda och tränade på hobbybasis. Men hela ridningen fick ju bli annorlunda då. Inga hopp- och dressyrhästar längre, utan billigt uppfödda hästar med lokala hingstar, så får det blir vad det blir. Och kunskapen får bli som det blir det också, efter vad som hinns med på lediga stunder.

För egen del så tävlar jag inte längre, och har bara gjort det på låg nivå, men jag vill ju ändå alla dagar i veckan hellre rida en häst avlad och utbildad för sporten än en som inte är det, för det är roligt att rida en häst som har talang och är välutbildad. Och sporten är ju också ett sätt att lära av varandra och se god ridning. Och, för den delen, diskutera vad god ridning är och borde vara. Ser vi inte ridning blir ju den diskussionen väldigt abstrakt.

Alltså ju mer jag läser det du skriver ju argare blir jag, att se ner så fruktansvärt på hobbyryttare som inte har intresse att tävla. Skulle bristen på intresse till tävling vara lika med att "bara vilja ja allt gratis och betala svart"?

Utan hobbyryttare så hade hästvärlden inte kunnat drivas alls. Tränare och hovslagare och alla dom håller igång sina verksamheter pga av hobbyryttare. Dom flesta lever mer eller mindre på hobbyryttare. Sluta ser ner på folk som inte är intresserade av att tävla på det sättet.

Alla har bara inte samma ambitioner med hästlivet. Det betyder inte att dom inte bidrar till mycket när det gäller hästsporten.
Vi ska nog inte diskutera mera då, inte meningen att göra dig arg.
Men att insinuera att bara för att man inte vill ge bort sina uppfödningar så är man girig och att man bara borde föda upp för att det är roligt. Det är roligt, men jag är inte ekonomiskt oberoende så jag kan inte ge bort mina pengar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17