Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet inte vilken tråd denna fundering hör hemma i så jag lägger den här:
På senare år har vi sett en minskande transparens inom ridsporten när skandaler uppstått, ett typexempel på hur toppen försökt sluta leden när sporten, och i förlägning, deras positioner hotats. Jag tror en bit av att "bota" sporten är att göra precis tvärt om. Öka transparensen markant, öppna och filma framridningar på hög nivå och ha kontrollant på banan på lägre nivå, visa kontroller av nosgrimmor och kontroll för sportmärken omedelbart efter ritt och använd samma verktyg överallt. Kontrollera på -alla- tävlingar. Börja döma efter reglementet och förtydliga vad som gäller, dressyrbedömning kan inte vara någon mystisk konst endast de initierade förstår sig på. Håll varandra om ryggen i positiv bemärkelse om någon får skit för att man blåser ut eller dömer ekipage hårt när de inte visar upp det som dressyren skall handla om, harmoni. Protester och anmälningar bör vara offentliga handlingar även om namn censureras tills bevisen granskats och beslut tagits. Vi skulle nog även behöva någon form av organ som oberoende granskar ridsporten, styrelser och andra nämnder eftersom det så lätt blir att de hamnar i säng med varandra och inte anser sig jäviga. Kanske helt en utopi, men just "den innersta eliten" och hemlighetskulturen är ett enormt problem vi står inför enligt mig.

Håller med om transparensen! Även toppryttare här kan ju vara smarta och marknadsföra sin hästvänlighet ex filma nosgrimmor innan de rider in på banan.

Beslut i disciplinnämnden i svrf är offentliga. Numera ligger även beslut från JU uppe på hemsidan.

Men om tävlingar förbjöds skulle sporthästproduktionen vara lika med noll.

Jaha? Ingen vill alltså rida utan att tävla? Inte i min del av häsvärlden. Och jag förstår inte heller riktigt relevansen? Vi pratar väl om att tävlingsvärlden verkar omöjlig att existera utan att hästarna får utstå våld. Ska vi avsluta den diskussionen med att utan tävlingar så försvinner 100% av sporthästproduktionen eller vad menar du?

På senare år har vi sett en minskande transparens inom ridsporten när skandaler uppstått, ett typexempel på hur toppen försökt sluta leden när sporten, och i förlägning, deras positioner hotats. Jag tror en bit av att "bota" sporten är att göra precis tvärt om. Öka transparensen markant, öppna och filma framridningar på hög nivå och ha kontrollant på banan på lägre nivå, visa kontroller av nosgrimmor och kontroll för sportmärken omedelbart efter ritt och använd samma verktyg överallt. Kontrollera på -alla- tävlingar. Börja döma efter reglementet och förtydliga vad som gäller, dressyrbedömning kan inte vara någon mystisk konst endast de initierade förstår sig på. Håll varandra om ryggen i positiv bemärkelse om någon får skit för att man blåser ut eller dömer ekipage hårt när de inte visar upp det som dressyren skall handla om, harmoni. Protester och anmälningar bör vara offentliga handlingar även om namn censureras tills bevisen granskats och beslut tagits. Vi skulle nog även behöva någon form av organ som oberoende granskar ridsporten, styrelser och andra nämnder eftersom det så lätt blir att de hamnar i säng med varandra och inte anser sig jäviga. Kanske helt en utopi, men just "den innersta eliten" och hemlighetskulturen är ett enormt problem vi står inför enligt mig.

JA!

Jag höll precis på att skriva ett mail till Tidningen Ridsport men raderade det igen. Efter att ha läst kommentarer om "drev" på Facebook och sedan kom att tänka på "nosgrimmedreven" skrivna av dem själva direkt i tidningen och bara kände, vad fan ska man ens säga, allt är redan avfärdat?

Blev lite pepp nu ändå!

Problemet är inte störst på toppen eller på tävlingarna i sej vad jag förstått det som nu, dom mest sadistiska typerna som inte har något emot att misshandla hästarna för att snabbt få resultat verkar ju befinna sig i försäljning och utbildningsstallen där insynen är mer eller mindre lika med noll.

Det behövs bättre kontroller hos folk som arbetar med hästar, som har sådana verksamheter.

Jaha? Ingen vill alltså rida utan att tävla? Inte i min del av häsvärlden. Och jag förstår inte heller riktigt relevansen? Vi pratar väl om att tävlingsvärlden verkar omöjlig att existera utan att hästarna får utstå våld. Ska vi avsluta den diskussionen med att utan tävlingar så försvinner 100% av sporthästproduktionen eller vad menar du?
Ingen vill producera sporthästar om det inte finns tävlingar är vad jag menar.

Med ett sånt inlägg som du skrev nu så göder du bara polariseringen ytterligare. Naturligtvis kan tävlingsvärlden existera utan våld, det är galet att påstå något annat.

Citerade inlägget ovan! Jag är själv inte insatt i sporthästavel mer än att jag tycker det är galet att jaga efter att avla fram "det bästa" när min uppfattning om hållbarheten som ridhäst borde visa på att vi alla ryttare lade vårt fokus på vår egen utbildning istället. Det var grunden till min undran om vi inte klarat oss rätt bra med en minskad sporthästproduktion och istället tagit bättre hand om de vi föder upp?

Alltså det är många frågor i mina inlägg nu, inte påståenden :)
Okej, ja seminverksamheten utvecklades för att kunna avla bättre hästar på ett säkrare och friare sätt såklart, och varmblodsuppfödare är de primära kunderna även om det, speciellt utomlands, är flera branscher som helt byggts upp kring seminverksamheten. Jag skulle säga att toppsporten inte "kräver" mängden men allteftersom att sporten växt har det möjliggjort att fler och fler avlar det vi anser är bättre och bättre hästar. Och när fler och fler får ekonomiska förutsättningar att hålla häst (ekonomi och hur gott ställt bredden har det halt allt med saken att göra) så växer aveln av hästar för någon form av sport ännu mer.
Allt det stannar om sport förbjuds. Det finns inte längre något ekonomiskt incentiv att bedriva avel via inseminering då kostnaden inte kan motiveras. Alla sponsorer försvinner, ryttare kan inte leva på att vara ryttare, seminverksamheter förlorar så många kunder att de får lägga ner, och den enda aveln som kan bedrivas blir den lokala, med det avelsmaterial som finns lokalt.
Jag vet inte hur stor del av hästbeståndet som föds upp består av sporthästar(eller det uppfödare/ägare hoppas blir sporthästar) (travare, fullblod, varmblodiga ridhästar, ridponnyer, körhästar, utställningshästar(?), hästar som korsar över som ttp frieser, osv. 95% eller däromkring?

Senast ändrad:
Ingen vill producera sporthästar om det inte finns tävlingar är vad jag menar.

Med ett sånt inlägg som du skrev nu så göder du bara polariseringen ytterligare. Naturligtvis kan tävlingsvärlden existera utan våld, det är galet att påstå något annat.

Känns rätt meningslöst att vi två diskuterar med varandra 😅

Påstående 1: källa på det?
Påstående 2: Jag skrev verkar och vi har ju uppenbarligen en löpande diskussion i hela hästvärlden sedan AH OM och HUR tävlingsvärlden skulle kunna fortgå utan att riskera våld för hästarna. Jag gissar att vi inte ens har samma definition på våld tex och därför tycker du bara att mina åsikter är skadliga och polariserande.

Problemet är inte störst på toppen eller på tävlingarna i sej vad jag förstått det som nu, dom mest sadistiska typerna som inte har något emot att misshandla hästarna för att snabbt få resultat verkar ju befinna sig i försäljning och utbildningsstallen där insynen är mer eller mindre lika med noll.

Det behövs bättre kontroller hos folk som arbetar med hästar, som har sådana verksamheter.
Ja, mina tankar handlar helt om framtiden för sporten. Hur man kommer åt hetsen som leder till plågeri av unghästar för att de ska lära sig snabbare är en annan pusselbit, helt klart.
Håller med om att man behöver bättre och fler kontroller av verksamheter som utbildar och huserar hästar.

Okej, ja seminverksamheten utvecklades för att kunna avla bättre hästar på ett säkrare och friare sätt såklart, och varmblodsuppfödare är de primära kunderna även om det, speciellt utomlands, är flera branscher som helt byggts upp kring seminverksamheten. Jag skulle säga att toppsporten inte "kräver" mängden men allteftersom att sporten växt har det möjliggjort att fler och fler avlar det vi anser är bättre och bättre hästar. Och när fler och fler får ekonomiska förutsättningar att hålla häst (ekonomi och hur gott ställt bredden har det halt allt med saken att göra) så växer aveln av hästar för någon form av sport ännu mer.
Allt det stannar om sport förbjuds. Det finns inte längre något ekonomiskt incentiv att bedriva avel via inseminering då kostnaden inte kan motiveras. Alla sponsorer försvinner, ryttare kan inte leva på att vara ryttare, seminverksamheter förlorar så många kunder att de får lägga ner, och den enda aveln som kan bedrivas blir den lokala, med det avelsmaterial som finns lokalt.
Jag vet inte hur stor del av hästbeståndet som föds upp består av sporthästar (travare, fullblod, varmblodiga ridhästar, ridponnyer, körhästar, utställningshästar(?), hästar som korsar över som ttp frieser, osv. 95% eller däromkring?

Tack! Hästarna var ju ändå fullt ridbara både nu och då så det vore ju intressant om vi hamnade i ett läge där vi istället behövde lägga vårt fokus på att utveckla dem och hur hästvälfärden skulle påverkas av det. Jag tänker högt nu alltså 🙂

En annan aspekt med att förbjuda tävling är att hästvälfärden definitivt skulle ta ett steg tillbaka. Tro inte att inte skogsmulleryttare också kan spöa upp sina hästar, skita i hovvård eller inte ge mat eller ge för mycket mat. De som tävlar är åtminstone under någon form av kontroll. Det går inte att komma till en tävling med en häst som inte verkats på fem månader eller inte får mat. Det dolda djurplågeriet skulle bli större om tävling förbjöds.

Icke att förakta att den forskning som bedrivs idag på häst gör det just för det är så mycket pengar i branschen. Det är lite naivt att tro att höga forskningsanslag skulle ges till ett djur som är sällskap. Den mesta hästforskningen idag bedriva utifrån tävlingshästar och för att branschen genererar så mycket pengar, sällskapshästar åker med på tåget och gynnas definitivt men så lär det inte se ut om vi förbjuder tävling eftersom hästen då inte kommer att ha en tydlig roll i vårt samhälle.

Ja, mina tankar handlar helt om framtiden för sporten. Hur man kommer åt hetsen som leder till plågeri av unghästar för att de ska lära sig snabbare är en annan pusselbit, helt klart.
Håller med om att man behöver bättre och fler kontroller av verksamheter som utbildar och huserar hästar.
Jag tror att man kommer långt att redan på ridskolenivå med barnen visa hur man behandlar en häst väl. Att redan då säga stopp såfort bryskt beteende eller våld kommer på tal. Det är ändå dom som är framtiden i sporten.

Har en vän vars barn går på ridskola och hon har märkt att barnen har otroligt lite tålamod med hästarna hemma efter dom kommer från ridskolan. Såfort hästen hemma stannar och tänker eller inte rör sig så fort som dom vill så går dom på den direkt utan att reflektera över varför hästen gör som den gör. Hon håller på att bli tokig på hur ridskolan lär ut hur man ska hantera hästarna när dom inte direkt svara som dom vill.

Man måste tror jag ändra sporten från grunden för att det ska bli en långvarig förändring.

Beslut i disciplinnämnden i svrf är offentliga. Numera ligger även beslut från JU uppe på hemsidan.
Numer är de dock oftast anonymiserade upplever jag. Jag är inte ute efter att gotta mig i skvaller men ibland kan det vara bra att veta att en person i ens närhet som tar emot hästar för utbildning tycker det är en bra idé att binda ihop frambenen på hästen i transporten på tävling för att få den att sluta skrapa till exempel (Verkligt exempel som inträffade för några år sedan i min bekantskapskrets tyvärr... Mig veterligen anmäldes det tyvärr aldrig som djurplågeri så rättsstaten fick aldrig säga sitt.)

Tack! Hästarna var ju ändå fullt ridbara både nu och då så det vore ju intressant om vi hamnade i ett läge där vi istället behövde lägga vårt fokus på att utveckla dem och hur hästvälfärden skulle påverkas av det. Jag tänker högt nu alltså 🙂
Även om majoriteten av dagens hästar är hobbyhästar så har många av dem, inom många olika raser, fötts upp med förhoppningen om potential för sport. Hela den aveln försvinner när sport inte är ett alternativt. Uppfödning med semin för hobby går inte för de flesta, och i brist på kunder så faller det systemet. Några skulle såklart föda upp lokalt via naturlig så som görs idag, men tappat i producerade hästar bara i Sverige skulle bli enormt. På 10-15 år kunde vi gå från... hur många hästar har vi i Sverige, 160 000? Till 8000 hästar, om min uppskattning att cirka 95% av aveln bedrivs med -förhoppningen- om någon slags sport, försvinner.

Även den aveln skulle påverkas kraftigt om det inte fanns tävlingsmoment, det är jag helt säker på. Men hundar hålls generellt sett på ett mindre kommersiellt sätt än hästar.

Och det är kanske möjligt att vi skulle få färre avarter inom hundaveln om tävlingsmomentet i utställningar skulle minska / bytas ut mot en orankad avelsvärdering.

Vad gäller andra djurslag, vad sägs om getter som exempel? Väldigt få som håller get i riktig kommersiellt skala i Sverige, men ganska många som har dom på hobbynivå.

Jag förstår att för de som är väldigt engagerade i att tävla med sina hästar så verkar det som att det är hela hästvärlden, men så är det inte. Och om man själv inte skulle vilja ha häst utan att kunna tävla... Då kanske man ska ta sig en rejäl funderare på vad det är man håller på med.

Hästar är kännande individer precis som alla däggdjur. Jag tycker det är bisarrt att så många inte vill "tänka utanför lådan" utan tycker att det är en helt normal grej att hålla på med liksom. Människans nöje på ett annat djurs bekostnad.

Sen så tycker jag inte att vi behöver försöka sträva efter "den vita delen" på skalan heller, jag tycker det är ok att vi håller häst som en form av bruksdjur eller husdjur. Men där ära, status, och pengar kommer in, där går rätt prioriteringar ut.

Träffas och träna tillsammans, avelsvärderingar, uppvisningar, clinics, absolut! Men även om det bara är en liten rosett inblandad, så går det åt skogen för en del människors prioriteringar.

Det finns liksom så mycket negativt, så många risker för hästen, som i mitt tycke aldrig kan vägas upp av människans "det är roligt för mig". Hästen förstår inte prislistor.

Jag betvivlar att hästtävlingar skulle kunna upphöra. Det är för mycket pengar inblandat i hästsporten och då menar jag på alla plan, men främst internationellt. Det anordnas i flera länder, drar in turism, säljs till tv-kanaler. Vi spelar på trav. Det hade drabbat länders ekonomi att eliminera hästsport. På lokal nivå drar tävlingar in pengar till ridskolorna som anordnar dom. Att rida på ridskola hade troligtvis blivit mycket dyrare om det inte gick att tävla.
Det är som med det mesta i Sverige när det kommer till djurvälfärd - då måste man vara beredd på att betala vad god djurvälfärd faktiskt kostar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama