Jag vet inte vilken tråd denna fundering hör hemma i så jag lägger den här:
På senare år har vi sett en minskande transparens inom ridsporten när skandaler uppstått, ett typexempel på hur toppen försökt sluta leden när sporten, och i förlägning, deras positioner hotats. Jag tror en bit av att "bota" sporten är att göra precis tvärt om. Öka transparensen markant, öppna och filma framridningar på hög nivå och ha kontrollant på banan på lägre nivå, visa kontroller av nosgrimmor och kontroll för sportmärken omedelbart efter ritt och använd samma verktyg överallt. Kontrollera på -alla- tävlingar. Börja döma efter reglementet och förtydliga vad som gäller, dressyrbedömning kan inte vara någon mystisk konst endast de initierade förstår sig på. Håll varandra om ryggen i positiv bemärkelse om någon får skit för att man blåser ut eller dömer ekipage hårt när de inte visar upp det som dressyren skall handla om, harmoni. Protester och anmälningar bör vara offentliga handlingar även om namn censureras tills bevisen granskats och beslut tagits. Vi skulle nog även behöva någon form av organ som oberoende granskar ridsporten, styrelser och andra nämnder eftersom det så lätt blir att de hamnar i säng med varandra och inte anser sig jäviga. Kanske helt en utopi, men just "den innersta eliten" och hemlighetskulturen är ett enormt problem vi står inför enligt mig.
Håller med om transparensen! Även toppryttare här kan ju vara smarta och marknadsföra sin hästvänlighet ex filma nosgrimmor innan de rider in på banan.
Beslut i disciplinnämnden i svrf är offentliga. Numera ligger även beslut från JU uppe på hemsidan.