Jag betvivlar att hästtävlingar skulle kunna upphöra. Det är för mycket pengar inblandat i hästsporten och då menar jag på alla plan, men främst internationellt. Det anordnas i flera länder, drar in turism, säljs till tv-kanaler. Vi spelar på trav. Det hade drabbat länders ekonomi att eliminera hästsport. På lokal nivå drar tävlingar in pengar till ridskolorna som anordnar dom. Att rida på ridskola hade troligtvis blivit mycket dyrare om det inte gick att tävla.
Det är som med det mesta i Sverige när det kommer till djurvälfärd - då måste man vara beredd på att betala vad god djurvälfärd faktiskt kostar.
Ja, jag tror att ATG är en aktör av Goliat-storlek i den här frågan, på nivå att jag antar att dom har lobbyister som ser till att Overton-fönstret hos allmänheten inte börjar dras mot att förbjuda tävling. Det är vansinniga mängder pengar som omsätts.
Att det finns lobbyister inom ridsporten också är rätt uppenbart, FEI lyckas ju inte genomföra betydelsefulla välfärdsförändringar överhuvudtaget.
Vår lilla svenska ankdamm är ingenting jämfört med den internationella spelplanen, där kungligheter och oljesheiker och oligarker har sina pengar med i leken.
Men vi vanligt folk, vi kan åtminstone välja att avstå från att delta i spektaklet.
Den sociala licensen.