Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag betvivlar att hästtävlingar skulle kunna upphöra. Det är för mycket pengar inblandat i hästsporten och då menar jag på alla plan, men främst internationellt. Det anordnas i flera länder, drar in turism, säljs till tv-kanaler. Vi spelar på trav. Det hade drabbat länders ekonomi att eliminera hästsport. På lokal nivå drar tävlingar in pengar till ridskolorna som anordnar dom. Att rida på ridskola hade troligtvis blivit mycket dyrare om det inte gick att tävla.
Det är som med det mesta i Sverige när det kommer till djurvälfärd - då måste man vara beredd på att betala vad god djurvälfärd faktiskt kostar.

Ja, jag tror att ATG är en aktör av Goliat-storlek i den här frågan, på nivå att jag antar att dom har lobbyister som ser till att Overton-fönstret hos allmänheten inte börjar dras mot att förbjuda tävling. Det är vansinniga mängder pengar som omsätts.

Att det finns lobbyister inom ridsporten också är rätt uppenbart, FEI lyckas ju inte genomföra betydelsefulla välfärdsförändringar överhuvudtaget.

Vår lilla svenska ankdamm är ingenting jämfört med den internationella spelplanen, där kungligheter och oljesheiker och oligarker har sina pengar med i leken.

Men vi vanligt folk, vi kan åtminstone välja att avstå från att delta i spektaklet.

Den sociala licensen.

För att han samarbetar med helgstrand. Hans inlägg på Instagram där han tog avstånd är ju bortplockat nu och han hjälper ju helgstrands häst att stiga mer i värde genom att tävla den. Detta, i kombination med att han gjorde sin hästs tunga blå för några år sen, gör ju att han inte framstår som speciellt mån om hästarna. Köper absolut att många ryttare utvecklas och blir schysstare mot hästarna, men många blir nog också bara bättre på att dölja sin hårda ridning. Hade han utvecklats till det bättre hade han verkligen chansen nu att ta avstånd på riktigt.
Jag tror inte heller han är så himla schysst mot hästarna. 🤷‍♀️ Har jag sagt många gånger. Tycker desutssom är ridningen på hans sociala medier lämnar mycket att önska. Mjukt ser det inte ut. Mycket drag i tyglarna och spända hästar. "A tiger doesn't change its stripes" desutssom så tror jag alla dom som samarbetat så nära med helgstrand mycket väl vet vad som föregår sig på hans gård. Men vald att låtsas som inget eller inte bryr sig. Säger mycket om en person.

Precis, och många fler skulle drabbas hårt när hästantalet sjunker som en sten. Företag skulle gå under.
Nu är väl inte det en ursäkt till att behandla djur illa, om det är det man anser sker för att man tävlar med dem.

Själv tror jag inte att tävling är problemet, det är människan och okunskap som är det. "Där konsten slutar tar våldet vid" gäller även för den som inte är intresserad av tävling.

Mvh,
Lady_S

Känns rätt meningslöst att vi två diskuterar med varandra 😅

Påstående 1: källa på det?
Påstående 2: Jag skrev verkar och vi har ju uppenbarligen en löpande diskussion i hela hästvärlden sedan AH OM och HUR tävlingsvärlden skulle kunna fortgå utan att riskera våld för hästarna. Jag gissar att vi inte ens har samma definition på våld tex och därför tycker du bara att mina åsikter är skadliga och polariserande.
Jag kan inte låta bli att kommentera;
Hur ska det finnas källa på nåt som inte hänt?

Men jag tror att alla som föder upp hästar i denna tråd skulle upphöra? Jag har svårt att se vilka som skulle fortsätta. Annat än att föda upp en häst till sig själv. Jag skulle upphöra eftersom marknaden inte skulle finnas. Hobbyfolk betalar inte vad det kostar att producera en häst.

Jag betvivlar att hästtävlingar skulle kunna upphöra. Det är för mycket pengar inblandat i hästsporten och då menar jag på alla plan, men främst internationellt. Det anordnas i flera länder, drar in turism, säljs till tv-kanaler. Vi spelar på trav. Det hade drabbat länders ekonomi att eliminera hästsport. På lokal nivå drar tävlingar in pengar till ridskolorna som anordnar dom. Att rida på ridskola hade troligtvis blivit mycket dyrare om det inte gick att tävla.
Det är som med det mesta i Sverige när det kommer till djurvälfärd - då måste man vara beredd på att betala vad god djurvälfärd faktiskt kostar.

Nu har jag inte varit aktiv i tävlingssvängen själv på många år, men min känsla när jag följt startlistorna de senaste åren är att det redan är kämpigt på de lokala/regionala nivåerna att arrangera tävlingar för oss vanliga dödliga "Lille Lise"-ryttare?

När jag tävlade LA-klasser för typ 20 år sedan och mer så var det oftast +100 starter i hoppning och 40-50 i en dressyrklass, i vart fall under "högsäsong". Men det senaste året har jag sett flera exempel på LA-dressyrklasser i Skåne med 2 eller 3 starter. Samtidigt som pengarna och cirkusen på internationell nivå (inklusive unghästklasserna) är det som verkligen dragit iväg.

Någonstans kommer väl de här alltmer ökande klyftorna också att påverka hästsporten totalt, om den stora bredden hobbyryttare både tappar möjligheten att själv tävla på en lägre nivå och samtidigt tappar förtroendet och intresset för att följa eliten. I alla fall har jag själv kommit dithän att jag inte längre känner någon lust att besöka varken Scandinavium, Falsterbo eller Breeders pga den ständigt ökade avsmaken för hela systemet/maskineriet.

Genetiskt har sportvarmbloden blivit mycket snävare än innan semin. När Utrillo var matador här i Sverige fanns det obesläktade linjer att importera, vad skall obesläktade komma ifrån idag?
En annan fråga är ju om vi öht oavsett djurarter ska avla på djur som inte kan (vi inte vet om dom kan) föröka sig naturligt.
Att genbasen blivit snävare håller jag med om, jag tror dock inte att orsakerna beror på möjligheten att seminera. I små raser är ofta genbaserna väldigt smala även om man uteslutande använder naturlig betäckning, där skulle semin snarare kunna vara en lösning på problemet.

Genetiskt har sportvarmbloden blivit mycket snävare än innan semin. När Utrillo var matador här i Sverige fanns det obesläktade linjer att importera, vad skall obesläktade komma ifrån idag?
En annan fråga är ju om vi öht oavsett djurarter ska avla på djur som inte kan (vi inte vet om dom kan) föröka sig naturligt.
Glömde argument två, ja här är jag helt enig 😊. Dock tror jag inte heller här att just semin är det avgörande utan snarare de andra möjligheter vi skapat under de senaste decennierna (antibiotika, hormoner osv).

Att genbasen blivit snävare håller jag med om, jag tror dock inte att orsakerna beror på möjligheten att seminera. I små raser är ofta genbaserna väldigt smala även om man uteslutande använder naturlig betäckning, där skulle semin snarare kunna vara en lösning på problemet.
Fast sporthalvbloden kan väl knappast ses som en liten ras??

Nu är väl inte det en ursäkt till att behandla djur illa, om det är det man anser sker för att man tävlar med dem.

Själv tror jag inte att tävling är problemet, det är människan och okunskap som är det. "Där konsten slutar tar våldet vid" gäller även för den som inte är intresserad av tävling.

Mvh,
Lady_S

Som jag ser det så är tävlandet i sig inte ett plågeri, och det kan utföras etiskt, men det är en riskfaktor, på så vis att det är många människor som inte har nog god självkontroll för att hålla "tävlingsinstinkten" i schack.

Även om tävlingsförbud är en etisk utopi/pipedream, så tror jag att det skulle kunna göra stor skillnad för hästarnas välfärd att reglera de moment där det är lätt att folk frestas att gå över gränser.

Tillexempel med 3-årstester, nosgrimmor osv.

Men jag tror att alla som föder upp hästar i denna tråd skulle upphöra? Jag har svårt att se vilka som skulle fortsätta. Annat än att föda upp en häst till sig själv. Jag skulle upphöra eftersom marknaden inte skulle finnas. Hobbyfolk betalar inte vad det kostar att producera en häst.
Måste allting gå ut på att tjäna pengar? Går det inte att göra någonting för att man brinner för det och för att det är kul och givande för en själv och andra?

Jag känner två pers som nu ska ha föl för att det är kul, huruvida dom behåller eller inte återstår väl att se men där är det inte pengar i första hand som eftersträvas. Går dom jämt ut eller tjänar något på det så är det ett plus men det är inte pengarna som är den drivande faktorn.

Måste allting gå ut på att tjäna pengar? Går det inte att göra någonting för att man brinner för det och för att det är kul och givande för en själv och andra?

Jag känner två pers som nu ska ha föl för att det är kul, huruvida dom behåller eller inte återstår väl att se men där är det inte pengar i första hand som eftersträvas. Går dom jämt ut eller tjänar något på det så är det ett plus men det är inte pengarna som är den drivande faktorn.
Problemet är att om det inte fanns en näring som höll på med att föda upp hästar hade antagligen möjligheterna för de du känner varit väldigt små. Allt bygger på att större delen av branschen är kommersiell och detta skapar i sin tur infrastruktur och förutsättningar för övriga.

Som jag ser det så är tävlandet i sig inte ett plågeri, och det kan utföras etiskt, men det är en riskfaktor, på så vis att det är många människor som inte har nog god självkontroll för att hålla "tävlingsinstinkten" i schack.

Även om tävlingsförbud är en etisk utopi/pipedream, så tror jag att det skulle kunna göra stor skillnad för hästarnas välfärd att reglera de moment där det är lätt att folk frestas att gå över gränser.

Tillexempel med 3-årstester, nosgrimmor osv.
Jag är helt för att reglera tävlandet, mer än vad som görs idag. Tävlingarna sätter på gott och ont ett riktmärke och ger ringar på vattnet även hos dom som inte tävlar. Att det inte längre är tillåtet att lägga på spöet efter en vägran i banhoppning gör förhoppningsvis att tränarna inte lär eleverna att göra så, även eleverna som inte tävlar, de som tittar på en träning ser att man inte gör så, osv.

Jag ser inte ett tävlingsförbud som en etisk utopi, utan som en förlorad möjlighet till att forma hästhanteringen.

Mvh,
Lady_S

Men det är ganska illa när en så stor hästras som "sporthästen" har problem med en smal avelsbas. Att russen har det är ett problem men begripligt, här talar vi dock om en ras med 6-siffrigt antal individer, den ska inte ha de problemen.

Jag tjänar inte heller pengar, men jag kan inte bekostas andras hobby med mina pengar. Det måste gå ihop sig, annars har jag inte råd attbetäcka mina ston.

Snarare tvärtom, semin ger möjlighet att välja hingstar oavsett var de står på station, avståndet blir inte en faktor i hingstvalet. Man behöver inte välja de som står i närheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17