Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi tävlar för att det är roligt och spännande. Både för den som utför det, och för dem som tittar på.

Tar du bort tävlingen eller uppvisningen tar du också bort pengarna ur ridningen, utan pengarna finns det inga som kan jobba professionellt med hästar och bli riktigt duktiga.

Jag tycker man slänger ut barnet med badvattnet om man förbjuder hästtävlingar för att en del använder fel metoder. Js, risken finns alltid, men då är lösningen att alltid jobba emot övervåld mot hästar.

Spännande och roligt för DIG. För människan. Men vi är inte dom enda kännande varelserna i världen. Jag tycker det är dags att vi växer upp och börjar ta ansvar för att sluta bete oss så narcissistiskt mot de andra djurarterna.

De flesta av dom är redan helt beroende av oss för sin existens. Då tycker jag att vi ska försöka att minska riskerna för att de blir utsatta för våld. Det finns gott om riktigt duktiga professionella inom alla husdjursarter, som inte har med tävlande att göra, så även med häst. Tävlandet är inte essentiellt för husdjurshållande. Tävlande handlar enbart om underhållning för människan, och jag tycker det är groteskt att vi är villiga att utsätta andra djur för riskerna de innebär. Vill människor tävla får dom göra det med sina egna kroppar och hjärnor.

Det är intressant också att du använder termen ÖVERVÅLD. Så, lite lagom våld är alltså ok?

Förbjuder vi tävlandet så försvinner ju nästan all möjlighet att försörja sig på hästar. Jag tror det vore förödande för hela möjligheten att ha häst.
Jag tex som föder upp hopphästar hade fått sluta med uppfödningen. Jag hade förmodligen haft ett par hästar. Men hur hade det blivit? Antar att jag inte kunnat träna nåt längre eftersom min tränare måste se sig om efter annat jobb (han jobbar med utbildning av unghästar för tävling och efterfrågan på det skulle minska drastiskt).
Min hovslagare, skulle hans kundunderlag vara tillräckligt stort? Våra hästveterinärer, hur många och duktiga skulle det finnas?
Alla hästrelaterade utbildningar, läggas ner?
Osv…

Sen tycker jag också att tävlandet är problematiskt och innebär en stor risk att människor går över gränsen för vad som är acceptabelt i jakten på vinster och framgång. Och egentligen är det ju idiotiskt att vi med klimatförändringarna flåsande i nacken flyger och kör hästar runt hela planeten…

Så, jag vet inte vad jag ska tycka 🤷🏻‍♀️

De tränare jag använder är jätteduktiga och livnär sig på ryttare som inte tävlar :).

Det kanske är svårt att se för de som står inuti tävlingsbubblan, men det finns redan en enorm hästvärld utanför tävlingsbubblan. Med duktiga tränare, uppfödare, och hälsovårdspersonal.

De tränare jag använder är jätteduktiga och livnär sig på ryttare som inte tävlar :).

Det kanske är svårt att se för de som står inuti tävlingsbubblan, men det finns redan en enorm hästvärld utanför tävlingsbubblan. Med duktiga tränare, uppfödare, och hälsovårdspersonal.
Kanske. Men jag tror att de som befinner sig utanför tävlingsbubblan bygger på att det kommer in pengar någonstans. Men jag kan ha fel.

Men varifrån ska hästarna komma? De går inte livnära sig på att föda upp hobbyhästar. Dagens system med semineringsverjsamhet kommer inte gå att driva. Den bygger på att det ”produceras” större volymer av hästar. Och det kommer i så fall inte behövas.
Men kanske vi då får ha en annan hästtyp som avlats fram genom naturlig betäckning med lokala hingstar.

Kanske. Men jag tror att de som befinner sig utanför tävlingsbubblan bygger på att det kommer in pengar någonstans. Men jag kan ha fel.

Men varifrån ska hästarna komma? De går inte livnära sig på att föda upp hobbyhästar. Dagens system med semineringsverjsamhet kommer inte gå att driva. Den bygger på att det ”produceras” större volymer av hästar. Och det kommer i så fall inte behövas.
Men kanske vi då får ha en annan hästtyp som avlats fram genom naturlig betäckning med lokala hingstar.
Finns många raser som inte använder sig av insemination.

Alltså vi har väl inte ett underskott av hästar direkt eller? Livslängden på ridhästar som just ridbara diskuteras ju mycket tycker jag. Känns ju som att det är där, med respekt för individens välmående och ytterst liv, vi har störst problem, inte att föda upp nya? Eller?

Spännande och roligt för DIG. För människan. Men vi är inte dom enda kännande varelserna i världen. Jag tycker det är dags att vi växer upp och börjar ta ansvar för att sluta bete oss så narcissistiskt mot de andra djurarterna.

De flesta av dom är redan helt beroende av oss för sin existens. Då tycker jag att vi ska försöka att minska riskerna för att de blir utsatta för våld. Det finns gott om riktigt duktiga professionella inom alla husdjursarter, som inte har med tävlande att göra, så även med häst. Tävlandet är inte essentiellt för husdjurshållande. Tävlande handlar enbart om underhållning för människan, och jag tycker det är groteskt att vi är villiga att utsätta andra djur för riskerna de innebär. Vill människor tävla får dom göra det med sina egna kroppar och hjärnor.

Det är intressant också att du använder termen ÖVERVÅLD. Så, lite lagom våld är alltså ok?
Jag skulle vara försiktig med att anta att hästar tycker träning är roligt eller helt okej men inte tävling, för att det är tävling. Beroende på premisserna det utförs på kan en tävling vara en träning, och vissa hästar bör kunna tycka det är lika stimulerande som ett pass hemma.
Våld är ju våld oavsett om det sker på hemmaplan eller på tävling, och likväl vet jag och har sett att tävling kan bedrivas på ett sjysst sätt med glada hästar.
Det är typiskt för människan däremot att inte vakna upp förrän saker har gått för långt, och jag anser att det är dit bl.a. dressyren just nu har nått.
Att jakten på pengar, prestige och makt föder grymheter är inte exklusivt kopplat till tävling, och kan inte elimineras genom att förbjuda tävlan.

Alltså vi har väl inte ett underskott av hästar direkt eller? Livslängden på ridhästar som just ridbara diskuteras ju mycket tycker jag. Känns ju som att det är där, med respekt för individens välmående och ytterst liv, vi har störst problem, inte att föda upp nya? Eller?
Jag tror det är ett korthus som skulle falla väldigt snabbt om de pengar tävling för in i branschen försvann. Stora delar av aveln idag skulle försvinna, och vissa raser skulle förmodligen också göra det. Skulle någon föda upp trav och galopphästar om tävlan förbjöds?

Finns ju dock fördelar med insemination även för hästarna. Minskad skaderisk tex.

Jag skulle vara försiktig med att anta att hästar tycker träning är roligt eller helt okej men inte tävling, för att det är tävling. Beroende på premisserna det utförs på kan en tävling vara en träning, och vissa hästar bör kunna tycka det är lika stimulerande som ett pass hemma.
Våld är ju våld oavsett om det sker på hemmaplan eller på tävling, och likväl vet jag och har sett att tävling kan bedrivas på ett sjysst sätt med glada hästar.
Det är typiskt för människan däremot att inte vakna upp förrän saker har gått för långt, och jag anser att det är dit bl.a. dressyren just nu har nått.
Att jakten på pengar, prestige och makt föder grymheter är inte exklusivt kopplat till tävling, och kan inte elimineras genom att förbjuda tävlan.

Nu hängde väl dessa svar ihop med att det tydligen krävdes ett enormt antal producerade hästar för att hålla igång pengaindustrin som tävling och den typen av träning osv är? Eller?

Jag tror det är ett korthus som skulle falla väldigt snabbt om de pengar tävling för in i branschen försvann. Stora delar av aveln idag skulle försvinna, och vissa raser skulle förmodligen också göra det. Skulle någon föda upp trav och galopphästar om tävlan förbjöds?

Ingen aning? Jag vet inte om jag är för eller emot men branschen är ju sjuk så något måste ju göras. Jag tvivlar mer och mer på att våldet går att reglera, speciellt efter att ha läst det där Facebookinlägget nu i morse. Det finns ju ingen verklighetsförankring alls mellan höjdarna inom avel/tävlingsvärlden?

Nu hängde väl dessa svar ihop med att det tydligen krävdes ett enormt antal producerade hästar för att hålla igång pengaindustrin som tävling och den typen av träning osv är? Eller?
Skulle du kunna utveckla det påståendet lite? Jag har lite svårt att bemöta det som det står nu, menar du att det finns en kraftig överproduktion av hästar som uppstått för att möta elitens behov, och att det är det som leder till misshandelsskandaler som de vi nu sett?

Ja jag är helt enig. Det är oerhört naivt att tro att vi skulle ha en liknande möjlighet att hålla häst om tävling förbjöds. Hästeriet är i stort behov av kapital som flödar in och det skulle sluta omedelbart om det inte fanns en nyttoaspekt så som tävling eller annat form av arbete (vilket vi ju hade förr men inte längre).

Ingen aning? Jag vet inte om jag är för eller emot men branschen är ju sjuk så något måste ju göras. Jag tvivlar mer och mer på att våldet går att reglera, speciellt efter att ha läst det där Facebookinlägget nu i morse. Det finns ju ingen verklighetsförankring alls mellan höjdarna inom avel/tävlingsvärlden?
Ja jag skall erkänna att jag är sjukt besviken på det som framkommit nu med den häst listan. Om ens 1 av 500 unghästar piskas för att den inte lär sig snabbt nog så väger de 499 hästarna inte upp för det. Fel är fel och jag blir så desillusionerad av att se någon framgångsrik som påstår sig värna om hästarnas välbefinnande snabbt försöka hålla personen om ryggen bara för att deras hästar inte drabbats.

Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Den här polariseringen är inte bra. Vi som gillar hästsporten, men inte vad den blivit i avarterna, får ju liksom stå vid skampålen tillsammans med de som ska hängas ut.
Guilt by association.

Jag har inga bekymmer med att sporten ändras. Det måste den. Jag livnär mig inte på det. Jag håller på för att jag älskar det. Och jag tycker ridsport är kul. Får man inte det?

Jag vet inte hur vi ska ändra på sporten, men lämnar debatten här.

Ja jag är helt enig. Det är oerhört naivt att tro att vi skulle ha en liknande möjlighet att hålla häst om tävling förbjöds. Hästeriet är i stort behov av kapital som flödar in och det skulle sluta omedelbart om det inte fanns en nyttoaspekt så som tävling eller annat form av arbete (vilket vi ju hade förr men inte längre).
Precis, och många fler skulle drabbas hårt när hästantalet sjunker som en sten. Företag skulle gå under.

Skulle du kunna utveckla det påståendet lite? Jag har lite svårt att bemöta det som det står nu, menar du att det finns en kraftig överproduktion av hästar som uppstått för att möta elitens behov, och att det är det som leder till misshandelsskandaler som de vi nu sett?

Citerade inlägget ovan! Jag är själv inte insatt i sporthästavel mer än att jag tycker det är galet att jaga efter att avla fram "det bästa" när min uppfattning om hållbarheten som ridhäst borde visa på att vi alla ryttare lade vårt fokus på vår egen utbildning istället. Det var grunden till min undran om vi inte klarat oss rätt bra med en minskad sporthästproduktion och istället tagit bättre hand om de vi föder upp?

Alltså det är många frågor i mina inlägg nu, inte påståenden :)

För att han samarbetar med helgstrand. Hans inlägg på Instagram där han tog avstånd är ju bortplockat nu och han hjälper ju helgstrands häst att stiga mer i värde genom att tävla den. Detta, i kombination med att han gjorde sin hästs tunga blå för några år sen, gör ju att han inte framstår som speciellt mån om hästarna. Köper absolut att många ryttare utvecklas och blir schysstare mot hästarna, men många blir nog också bara bättre på att dölja sin hårda ridning. Hade han utvecklats till det bättre hade han verkligen chansen nu att ta avstånd på riktigt.
Men det är skillnad på att vara en feg typ som inte vågar stå upp mot andra och att behandla hästarna som skit. Eller är det dit vi har kommit nu att döma ut alla som djurplågare för att dom inte öppet visar missnöje? Det är en farlig utveckling om det är okej att döma alla på det sättet pga dom anledningarna.

Jag tror fortfarande inte att han misshandlar några hästar och rider så dåligt längre som han gjorde innan, jag tycker om attityden han har gentemot hästarna nu. Däremot så som vanligt så kom väl pengar emellan, kan tänka mig att Helgstrand hade krav innan han lät honom ta över hästen. Antagligen att inte prata negativt om honom i media längre.

Citerade inlägget ovan! Jag är själv inte insatt i sporthästavel mer än att jag tycker det är galet att jaga efter att avla fram "det bästa" när min uppfattning om hållbarheten som ridhäst borde visa på att vi alla ryttare lade vårt fokus på vår egen utbildning istället. Det var grunden till min undran om vi inte klarat oss rätt bra med en minskad sporthästproduktion och istället tagit bättre hand om de vi föder upp?

Alltså det är många frågor i mina inlägg nu, inte påståenden :)
Men om tävlingar förbjöds skulle sporthästproduktionen vara lika med noll.

Jag vet inte vilken tråd denna fundering hör hemma i så jag lägger den här:
På senare år har vi sett en minskande transparens inom ridsporten när skandaler uppstått, ett typexempel på hur toppen försökt sluta leden när sporten, och i förlägning, deras positioner hotats. Jag tror en bit av att "bota" sporten är att göra precis tvärt om. Öka transparensen markant, öppna och filma framridningar på hög nivå och ha kontrollant på banan på lägre nivå, visa kontroller av nosgrimmor och kontroll för sportmärken omedelbart efter ritt och använd samma verktyg överallt. Kontrollera på -alla- tävlingar. Börja döma efter reglementet och förtydliga vad som gäller, dressyrbedömning kan inte vara någon mystisk konst endast de initierade förstår sig på. Håll varandra om ryggen i positiv bemärkelse om någon får skit för att man blåser ut eller dömer ekipage hårt när de inte visar upp det som dressyren skall handla om, harmoni. Protester och anmälningar bör vara offentliga handlingar även om namn censureras tills bevisen granskats och beslut tagits. Vi skulle nog även behöva någon form av organ som oberoende granskar ridsporten, styrelser och andra nämnder eftersom det så lätt blir att de hamnar i säng med varandra och inte anser sig jäviga. Kanske helt en utopi, men just "den innersta eliten" och hemlighetskulturen är ett enormt problem vi står inför enligt mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama