Vi tävlar för att det är roligt och spännande. Både för den som utför det, och för dem som tittar på.
Tar du bort tävlingen eller uppvisningen tar du också bort pengarna ur ridningen, utan pengarna finns det inga som kan jobba professionellt med hästar och bli riktigt duktiga.
Jag tycker man slänger ut barnet med badvattnet om man förbjuder hästtävlingar för att en del använder fel metoder. Js, risken finns alltid, men då är lösningen att alltid jobba emot övervåld mot hästar.
Spännande och roligt för DIG. För människan. Men vi är inte dom enda kännande varelserna i världen. Jag tycker det är dags att vi växer upp och börjar ta ansvar för att sluta bete oss så narcissistiskt mot de andra djurarterna.
De flesta av dom är redan helt beroende av oss för sin existens. Då tycker jag att vi ska försöka att minska riskerna för att de blir utsatta för våld. Det finns gott om riktigt duktiga professionella inom alla husdjursarter, som inte har med tävlande att göra, så även med häst. Tävlandet är inte essentiellt för husdjurshållande. Tävlande handlar enbart om underhållning för människan, och jag tycker det är groteskt att vi är villiga att utsätta andra djur för riskerna de innebär. Vill människor tävla får dom göra det med sina egna kroppar och hjärnor.
Det är intressant också att du använder termen ÖVERVÅLD. Så, lite lagom våld är alltså ok?