Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
En detalj som är värd att notera i meddelandet från Lena och Johan är att man säger att det är "överdrivna anklagelser". Man säger inte "felaktiga", "påhittade" eller "fabricerade" utan man säger "överdrivna" vilket betyder att man därmed medger att det förekommer oegentligheter men man tycker inte det är så farligt. Det säger ju en del om deras syn på träning och hantering av hästar.

En detalj som är värd att notera i meddelandet från Lena och Johan är att man säger att det är "överdrivna anklagelser". Man säger inte "felaktiga", "påhittade" eller "fabricerade" utan man säger "överdrivna" vilket betyder att man därmed medger att det förekommer oegentligheter men man tycker inte det är så farligt. Det säger ju en del om deras syn på träning och hantering av hästar.
Bra observerat!
Det måste betyda att det stämmer men är uppförstorat. Eller att det är det de säger/menar.
Men jag tänker mer att detta kanske är lite av deras egen hästhållning?
Annars förstår jag inte varför man vill försvara detta.

Inte att förglömma att Johan var med och ifrågasatte EponaTV:s filmning på framridningen på Falsterbo för några år sedan. Det är ju synd om någon dokumenterar eländet som pågår...

Fruktansvärt tragiskt. . Och det kan ju liksom aldrig någonsin rättfärdigas med att någon är nöjd med det resultat det har gett.
Bästa Team Axelsson
❤

Ingen fotobeskrivning tillgänglig.

https://www.facebook.com/StallAxels...InPlF7tGjVnBUjgTzTD1zkWRiJaIW&__tn__=<<,P-y-R

Stall Axelsson har varit med Lena Nyström och
2 andra
.​

· Från 2016, inte så lätt att få förbundet att göra något, kolla fotografens signatur.

Såg denna bilden på ansiktsboken. Vet inte var den kommer ifrån men om detta är på riktigt och inte ett fejkat meddelande är det ju skrattretande.

Visa bifogad fil 136696

Jag noterar att man skall skriva om hur man upplever slutprodukten. Inte om man var nöjd med själva träningen i sig (som jag antar att få fått se).

Och det är väl häri skon klämmer för oss vanliga dödliga. Vi har inget emot att titta på fina, vältränade hästar på tävling. Men vi vill att de kommer dit via schyssta metoder. Inte genom den avart som kommit fram det senaste.

Och samtidigt skulle ju Lena sluta med dressyravel för att "hon inte vill vara en del av det här". :confused:

"Hästarna behandlas som om de är bara redskap för att nå framgång, och den här utvecklingen har varit på gång ganska länge men det blir bara värre och värre." Men... alltså då INTE just precis hos CA, enligt henne?

Och samtidigt skulle ju Lena sluta med dressyravel för att "hon inte vill vara en del av det här". :confused:

"Hästarna behandlas som om de är bara redskap för att nå framgång, och den här utvecklingen har varit på gång ganska länge men det blir bara värre och värre." Men... alltså då INTE just precis hos CA, enligt henne?

Många kan säga vad fan som helst 🙄

Såg denna bilden på ansiktsboken. Vet inte var den kommer ifrån men om detta är på riktigt och inte ett fejkat meddelande är det ju skrattretande.

Visa bifogad fil 136696
Men snälla nån, kan inte dom stänga av den människan på livstid, hon ska ju inte få ha med djur att göra. Att hon ens som själv haft djurförbud kan med att gå ut och försvara en annan hemsk typ. Hon visar ju tydligt vad hon står när det gäller misshandel av djur iallafall. Hon har inte förändrats ett dugg.

Alltså - jag kan faktiskt inte låta bli att fnissa.
Det här visar med sån tydlighet hur världsfrånvända många människor som livnär sig i hästbranschen är?
Verkligen. Även rent juridiskt. Om nån är anklagad för t ex misshandel hjälper det ju inte ett dyft om hundra människor intygar att de minsann också träffat den här personen och inte själva fått stryk. Det är ju helt irrelevant, ingen domstol skulle bry sig om det.

En sån lista kan ju möjligen vara ett moraliskt stöd att få för den anklagade, men jag ser inte hur det skulle påverka utgången i ett djurskyddsärende, t ex.

Alltså - jag kan faktiskt inte låta bli att fnissa.
Det här visar med sån tydlighet hur världsfrånvända många människor som livnär sig i hästbranschen är?
Just detta. Alltså sååååå många människor som lever på det viset. Jag stötter även på dom i vardagen runt hästarna. Man blir fan mörkrädd. Är folk så himla sjuka undrar jag. För man måste ju leva i en egen bubbla om man går runt sådär och tror det ena och det andra. Noll verklighetsförankring. Är väl samma med vissa psykopater som sitter inne för mord när dom blir intervjuade så håller dom hårt på att dom inte mördat denna personen. Alltså total förnekelse. Undrar verkligen vilka drag som det är där gör att man verkar förneka verkligheten på det viset.

Verkligen. Även rent juridiskt. Om nån är anklagad för t ex misshandel hjälper det ju inte ett dyft om hundra människor intygar att de minsann också träffat den här personen och inte själva fått stryk. Det är ju helt irrelevant, ingen domstol skulle bry sig om det.

En sån lista kan ju möjligen vara ett moraliskt stöd att få för den anklagade, men jag ser inte hur det skulle påverka utgången i ett djurskyddsärende, t ex.
Man blir ju spyfärdig att folk skall stödja upp om en sån vidrig människa. Tycker dom som stödjer upp om henne saknar empati totalt. Stackars hästar

Jag tycker ändå det är väldigt intressant hur olika folk ser på A.H och det som har kommit fram på svenska sidan nu. Jag kan konstatera att betydligt fler väljer att hålla det svenska stallet om ryggen medans samma människor direkt tog avstånd från AH. De fb grupper jag har varit med i, om det ens är utlagd något, är det väldigt tyst om det senaste medans skrädesorden haglade om AH. I ena gruppen, där det knappt får läggas ut något negativt om ridsporten i övrigt för det bidrar till dålig stämning (ponnygrupp) var admin väldigt väldigt snabb på att lägga ut skitinlägg om AH och att allt skulle bojkottas etc, men har varit knäpptyst om den svenska skandalen (vilket vi väl får anse att det är, skandal alltså, om än kanske inte jätteförvånande). Jag tycker det är så otroligt tydligt att det är just en ankdamm i svensk ridsport. Jättetråkigt verkligen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama