Nej, världen är inte svart och vit - och jag tycker inte att vi ska hyckla och låtsas som att vi inte alla står i gråskalan.
Men det jag försöker säga är att alla tävlingsformer innebär en risk för djuret, en risk att dess människa blir för meddragen i jakten på status/pengar och börjar nedprioritera djurets välbefinnande.
VARFÖR ska vi utsätta djuren för den risken? Man kan träna allt möjligt ändå, och träffas och göra det tillsammans, det behöver inte vara en tävling. Det är tävlingsmomentet som är risken för djuret, pga vad som kan hända mentalt med människan.
Nu tävlar ju inte jag själv. Men har elever som gör det och tränar så att jag skulle kunna tävla om jag vill.
Jag är dock ingen inbiten tävlingsryttare som känner mig nödgad skydda själva tävlandet.
Jag tror inte att förbjuda tävling är svaret på den här frågan. Jag tror det iaf kommer bli så att man mäter prestation gentemot varann på något vis och oavsett finns det pengar i att utbilda häst, träna ekipage och sälja hästar.
Jag tror det kommer bli skit för en hel del hästar iaf.
Jag tycker det är så synd att det är få som står med en fot i vardera läger så att säga och genom att visa kunskap och även självinsikt nog att båda läger kan respektera kunskapen och ta till sig det.
Det blir så enormt vi- och dom-tänk och en schism baserat på att tex GP-dressyrtanten inte kan känna samförstånd med den som typ bara rider ut på sin icke-halvblods-gångartskanon som är noll utbildad i att bära sig korrekt och har den på lösdrift och tvärtom.
Jag tror ju lösningen måste vara utbildning. Kanske är jag yrkesskadad..
Men frågan är ju vem fasen som ska utbilda alla i ett sånt jäkla systemfel som det faktiskt är inom hästvärlden.
För ärligt talat går den ändå rätt fort och kräver inte att man forcerar saker när man som proffs utbildar hästar korrekt. Tex en yngre häst behöver man verkligen inte lägga enormt mycket tid på att utbilda inför års-bedömningar.
Men då måste man fokusera på balans och lösgjordhet för att det ska gå fort och lätt att utbilda. Hästen är mottaglig för instruktioner när den är lösgjord. Idag är det ju många som fokuserar mer på att sätta tryck i hästarna innan de är lösgjorda/i balans. Klart det blir kaos då och tar en massa tid och leder till bråk.
Kunskapen om att skola häst är för låg även hos många som jobbar med det.