Djurplågeri inom dressyrvärlden

Status
Stängd för vidare inlägg.
För hur de agerade när hela skandalen med utnyttjande av unga tjejer rullade igång. Sen har de blivit stadigt sämre på alla plan, så jag har inte blivit intresserad av att börja läsa igen.

Jag undrade vad som stod eftersom det var en länk utan titel, så det gick inte att förstå vad länken hade med diskussionen här att göra.
Men den här skandalen skriver de massor om, sett mer än från Hippsson, tror jag? (så jag började prenumerera för två veckor sedan)

Men den här skandalen skriver de massor om, sett mer än från Hippsson, tror jag? (så jag började prenumerera för två veckor sedan)

Det gör de säkert. Min invändning var att det lades in en länk i diskussionen som man var tvungen att klicka på för att kunna följa den fortsatta diskussionen.

Varför blir man inte förvånad att de väljer underförstått att stötta Helgstrand. Ingen skyr det som har hänt. Kittel cementerar en dålig känsla kring hästhanteringen med det här beslutet.
Vet inte om de aktivt stöttar Helgstrand så mycket som de stöttar sig själva, faktiskt. De är ju redan involverade i ganska omfattande samarbeten med Global Equestrian Group och antagligen är den ekonomiska biten väldigt avgörande. Handlar det om tillräckligt mycket pengar i kombination med att det är svårt att dra sig ur samarbetet rent juridiskt så är det kanske inte så enkelt att säga nej (OBS att jag personligen inte försvarar samarbete med Helgstrand, försöker bara bidra med ett perspektiv så att man förstår att det inte är nya samarbeten utan redan etablerade sådana det handlar om).

Sen är det väl ganska känt att Kittel kanske inte har de mest djurvänliga metoderna själv heller. Isabell har jag ingen aning om.

Alltså poddavsnittet med den internationella dressyrdomaren från november...? Har hört 5 min av biten om dressyren och ridningen och jag sitter bara och gapar? Vet inte om man får länka men det är alltså en i Svenska Ridsportsförbundets dressyrdomargrupp som också står med som författare till artikeln hos Tidningen Ridsport som ordbajsar om de fina orden som faktiskt står I TR. Jag blev så förskräckt, känns ju helt lönlöst om en domare på den nivån uttalar så många konstiga saker. Tex har hon hunnit säga typ (inte direkta citat) att studier visat att avelsston har samma bettskador, att studier i Tyskland visat att kandar är milda bett som att hon tycker hela diskussionen är helt befängt och att nosgrimmor kontrolleras ju så det handlar om att någon häst typ sticker på framridningen och då måste man få hejda det och då tas direkt 1000 bilder. Osv 😳

Nej men alltså vad gör man ens? Avsnittet kanske tas ner snart som lösning? 🙃

Såg denna bilden på ansiktsboken. Vet inte var den kommer ifrån men om detta är på riktigt och inte ett fejkat meddelande är det ju skrattretande.

FB_IMG_1705084360704.webp

Alltså poddavsnittet med den internationella dressyrdomaren från november...? Har hört 5 min av biten om dressyren och ridningen och jag sitter bara och gapar? Vet inte om man får länka men det är alltså en i Svenska Ridsportsförbundets dressyrdomargrupp som också står med som författare till artikeln hos Tidningen Ridsport som ordbajsar om de fina orden som faktiskt står I TR. Jag blev så förskräckt, känns ju helt lönlöst om en domare på den nivån uttalar så många konstiga saker. Tex har hon hunnit säga typ (inte direkta citat) att studier visat att avelsston har samma bettskador, att studier i Tyskland visat att kandar är milda bett som att hon tycker hela diskussionen är helt befängt och att nosgrimmor kontrolleras ju så det handlar om att någon häst typ sticker på framridningen och då måste man få hejda det och då tas direkt 1000 bilder. Osv 😳

Nej men alltså vad gör man ens? Avsnittet kanske tas ner snart som lösning? 🙃
Lyssnade alldeles nyss. Vet inte om man ska vara stum av förvåning, hånskratta eller gråta! Alltså snacka om att fullständigt slutet sig för precis all kritik, eftertanke och egen kritik. Allt är ju sååå braaa!

Såg denna bilden på ansiktsboken. Vet inte var den kommer ifrån men om detta är på riktigt och inte ett fejkat meddelande är det ju skrattretande.

Visa bifogad fil 136696
Jag läste också det där. Utgår också från att det är fejk. Kontot som lagt in det känns ju fejkat i sig så jag väntar på att någon av de omnämnda går ut och dementerar. Tragiskt annars. Men nog tycker jag färre har reagerat på detta än på Helgestrand överlag? Man vill inte riktigt pissa i sin egen bakgård känns det som.

Kan verifiera att utskicket inte är fejk. Det är från Lena och Johan.
Fruktansvärt tragiskt. Och att de missuppfattat allt. Det handlar ju inte om huruvida folk är nöjda eller inte, det kan man säkert vara om man inte vet hur hästarna har blivit behandlade. Det handlar ju om huruvida det ska vara okej att behandla djur jävligt illa för att gå snabba resultat. Om det ska vara ok att spöa upp djur för att komma dit man vill. Och det kan ju liksom aldrig någonsin rättfärdigas med att någon är nöjd med det resultat det har gett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I samband med att dokumentären Operation X, om Helgstrand dressage, sändes så kommenterade dressyrens förbundskapten Bo Jenå de, så...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Andreas Helgstrand och Helgstrand Dressage väljer nu att kommentera de inspelade filmerna i dokumentären Operation X: Hästmiljardärens...
Svar
0
· Visningar
343
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 sände nyligen dokumentären "Operation X: Hästmiljardärens hemligheter" som orsakade ett ramaskri i hästvärlden. Nu får även...
Svar
0
· Visningar
644
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten i Viborn, Danmark, går på tingsrättens linje och ger danska TV2 rätt att visa den omtalade dokumentären Operation X...
Svar
1
· Visningar
786
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama