Mina reflektioner är att det verkar vara väldigt olika definitioner på vad "våld" mot hästarna är. Om jag tar mig och mina som exempel så är jag en ganska mjuk ryttare, dvs jag vill ha lätt kontakt med bettet, små skänkelhjälper och mitt mål är alltid att göra mina hästar lättridna. Men när jag tex red den ena hästen igår så jobbade jag med rakriktningen på kvartslinjen, en bog föll på min skänkel och häst ville inte räta upp sig. Då knackade jag till med skänkeln (inga sporrar eller spö) för att göra honom uppmärksam på vad jag faktiskt ville och flr att fp igenom min hjälp. (Efter korrigeringen och lite jobb i förvänd kändes häst väldigt rak och fin). Är detta våld?
Idag red jag den andra, med kandar, sporrar och en stund även med spö. Senast var det hans ägare som red dressyr på honom och då är han snabb på att tappa den ridbarhet jag vanligen har. Så ja. Jag tog tag i stången in i ett par halter för att han bara drog iväg. I galoppjobbet petade jag på med spöt i lite samlande jobb och gav massor av beröm när han tog i (stannade och gav morot). Häst avslutade med att vara mjuk och uppmärksam utan att nån av oss jobbat ihjäl sig. Är det ett oacceptabelt våld?
Min uppfattning är att det skikt av ryttare som faktiskt tar bäst hand om sina hästar är den aktiva, tävlingsintresserade hobbyryttaren. I mitt distrikt finns denna kategori på ett sätt jag sldrig såg i Skåne. Dessa ryttare rider på lite allt möjligt, olika raser, olika talang hos både häst och ryttare men gemensamt är att hästar älskas högt! De kollas av veterinärer, de har en egen massör, osteopat och kiropraktor, de pryttlas, fixas med och har utprovade utrustning mm mm.
Bland proffs har jag tyvärr en helt annan erfarenhet om synen på hästarna. Här ska de prestera till varje pris och hästen som individ förbises.
Bland hobbyryttare som inte tävlar ser jag de mest förskräckligt anpassade sadlar, extremt feta hästar, dåliga skoningar alt extremt ömfotade hästar "för de ska hållas naturligt", har sett genomsvettig långhåriga hästar släppas ut i -15 och de står och skakar av köld "men de fryser inte, de skakar för att hålla värmen". Jag har sett så mycket mer dumheter i skiktet under de tävlande som jag tycker är jämförbart med vad proffsen utsätter sina hästar för. Det är pest eller kolera liksom.