Ja, så är det ju. Det finns överallt på olika sätt.Och proffsen vill i sin tur helst inte betala några skäliga löner till sina anställda?
Ditt påstående gäller ju såklart inte bara de som är hobbyhästägare. Det gäller väl ändå lite överallt, och på olika sätt.
Det är dyrt med häst. Och det är svårt för både hobbyhästägare och elit att få råd på olika vis.
Ska man ta betalt vad det kostar att föda upp och rida in/utbilda häst kan det bli dyrare än vad det gör att ta betalt om det inte är en ”bra” häst.
Jag vet inte hur mycket folk som tycker det är rimligt att försöka stå i 40 min och fråga saker konstant a la rid-/teorilektion gratis för att slippa betala för lektion som jag eller andra tränare möter.
Jag skulle ju aldrig stå och hålla på så mot tex en läkare och fråga så mkt och länge om min egen hälsa utanför arbetstid.
Jag vet inte hur många som bokar in kiro tex och när kiro anländer och säger att hen inte kan behandla hästen IOM att det är ett veterinärfall så blir de sura om de måste betala. Trots att kiron lagt en massa tid och inte kunnat boka in annat betalande jobb.
Man måste ju förstå att vi som är yrkesverksamma inte kan hålla på som om det vore vår hobby enbart. Det ses inte alls på hästyrken så som tex en läkare eller kassörska eller vad som helst. Arbetsvillkoren kan vara rätt jäkliga för många IOM att en hel del folk inte vill/kan betala.
Absolut är man bussig och bjuder till extra etc en del och det är fine.
Det finns en genomgående problematik när priser måste pressas. För både människor och djur.