Djurkommunikation - hur gå vidare med resultatet?

M

Mariell

Den här tråden är bara för er som kan tänka er att tro på en djurkommunikatörs hälsning från er häst. Jag vill inte ha en massa dissningar, jag vet redan vad jag tycker och det finns andra trådar där man kan ta upp sånt.

Alltså: Min mamma har en liten häst (som hon fick ta över när min syster flyttade hemifrån). Vi kan kalla henne Monstret :D. Den här lilla hästen brukar jag hjälpa till med så fort jag har möjlighet, eftersom mamma har två hästar och ont om tid. Vi har provat allt möjligt med Monstret, men hon är och förblir ett Monster - i varierande grad. Jag ser bråken som ledarskapsproblem för de uppstår när man kräver något av henne. Har alltså länge förstått att hon inte tycker om att bli tillsagd vad hon ska göra.

I alla fall, vi har bekymrat oss, jag och mamma, eftersom vi inte lyckats lösa problemen och det inte känns helt riskfritt att rida. (har jobbat med ledarskapsövnignar, och på marken är hon hur snäll som helst. Och, ja, hon är genomgången och har inte ont någonstans, annat än lite muskelspänningar. Dem får hon massage för).

Mamma tog kontakt med en djurkommunikatör och gav henne en lista med frågor vi hade till Monstret. Svaret var otvetydigt, om och om igen upprepade hon det: Jag vill vara med och bestämma. tycker inte om att bli överkörd. jag vill bli tillfrågad, det ska vara ett samarbete. Då tycker jag att ridning är kul.

Det där visste jag ju egentligen redan. Men min fråga är: hur hanterar man det? Hur bär man sig åt för att ge hästen viss medbestämmanderätt utan att det blir farligt? Hur förklarar man för hästen: vissa beslut kan du få ta (ska vi ta den stigen eller den, tex), men när jag säger att jag måste få bestämma så måste jag det, och då är det ingen diskussion om saken. :confused: Går det att göra en sån deal med sin häst? Hur? Hjälp!

Sv: Djurkommunikation - hur gå vidare med resultatet?

Kanske inte just kommunikation , men jag har haft hästar som fått var med o "bestämma" ....hade bl a en folkilsken mer eller mindre hingst..en riktig bjässe som blev galen om du gjorde "fel" emot honom.....han var väldigt samarbetsvillig om man behandlade honom med respekt, men farlig om du försökte "köra över" honom...svårt att förklara men om du är mottaglig för hästars signaler så märker man hur man skall göra med dom....."Min" var en travare och träningen fungerade bra bara vi hade kommit överens med varandra.....

Att bestämma över en sån häst var att visa respekt och samtidigt vara den som bestämmer....provocera aldrig fram nåt med en sån individ som "att här är det jag som bestämmer" heller inte visa att du är vek...utan fast respektfull hand och mycket kärlek samt låt hästen ha intergritet.....det är nästan omöjligt att ge råd i såna här fall utan det känns när man är på rätt nivå......då bör ju kemin mellan häst o människa också fungera från början.

Men det är ju ett sto du har :p Sådär är dom, nästan allihop. ;)
Jag får flörta massor med min, berömma och ge godis för att få henne att satsa. (Och då är hon ändå världens snällaste och absolut inget monster :))
Sen är det viktigt för min häst har jag märkt, att ge henne uttrymme att testa olika lösningar själv, istället för att styra för mycket. Och när hon hittat rätt, så kommer det massor med positiv feedback. Det "dåliga" ignorerar jag bara, bestraffar inte.
Sen måste jag göra tydligt för henne också att jag inte menar illa när jag utför saker som innebär dominanshandlingar i hennes ögon. T ex longering, eller när jag skulle träna uppvisning med henne och man springer lite bakom hästens bogar, det tyckte hon var jättetaskigt, tills hon förstod att det bara var det vi skulle göra, det var inte frågan om att "jaga". Det gjordes genom att upprepa många gånger, inte sluta bara för att hon stryker öronen bakåt och viftar med huvudet, och berömma massor efter varje gång. Nu tycker hon att det är rätt kul att matte också springer med! :D

Håller med dreamer, det är ju ett sto. Till viss del är nog de flesta ston såna :)

Men jag upplever det som att om man jobbar med timing & mycket känsla så blir de väldigt nöjda. Det vill säga man är extremt noga med att ge dem credit för när de gör som jag vill, eller ja - tänker åt samma håll som mej. Min röda märr är sådan, kan man inte visa sej förtjäna hennes respekt genom att tala klarspråk (det här vill jag, och när hon gör osm jag vill - eftergift/upphörande av trycket) - så bara "kör hon över en". Då kan man få mer eller mindre våldsamma reaktioner, och man VILL helt enkelt absolut inte ha henne mot sej - hon är fullt medveten om vilken styrka hon har både fysiskt och psykiskt.

Man måste helt enkelt få hennes vilja med sej, och enda sättet är att motivera. Att "be och be och be" hela tiden utan eftergift, gör att hon till slut stänger av och inser hur "Oförtjänt" man är av hennes respekt.

Sedan vad som räknas som "eftergift" för vardera häst är väldigt olika! Det är där känslan kommer in. Man måste lära sej att tajma eftergiften perfekt, samt att veta "hur mycket tygel" (alltså inte bokstavlig talat) man kan & måste ge för att motivera & visa vad det var man ville.

Min röda märr är när detta går igenom och man får "flytet" i sitt jobb med henne, en dröm att arbeta med. Får man bara hennes respekt i jobbet, så kan hon gå genom eld och vatten för en.... En fantastisk "arbetsmoral", men det är inte helt lätt att komma dit.
Men inte är jag så korkad att jag tror att det är jag som är "ranghögst" ändå - för det är jag inte, hon är häst och jag är människa, hon vet mina begränsningar och jag vet hennes, bara att jag har ett sätt att jobba med henne som funkar för oss båda även i pressade situationer.

Ibland måste jag ta i med hårdhandskarna och ryta i ordentligt åt henne, men det respekterar hon! Bara jag är extremt noga med eftergiften och att verkligen visa henne vad jag hade tänkt mej.
Det svåra med en sån häst är väl att veta när man ska "gå upp i fas" och hur mycket man KAN gå upp i fas innan de (och vi) börjar ta det som ett bråk - men det får man känna in med varje häst. Att BRÅKA hjälper ingen... Min mörka märr kunde jag gå upp rejält i fas med emellanåt, och det var precis vad som behövdes för att hon skulle få se att när hon tänkte dit jag ville, så fick hon den efterlängtade eftergiften, att jag kunde gå upp i fas utan att jag blev "orättvis" (i hästarnas fall - inte se/ge credit när de tänker/gör rätt utan då fortsätta lägga tryck). Men om jag gick upp i fas utan att ha känslan för eftergiften - då kunde det gå åt helskotta (bokstavligt talat), hon var inte sen med att märka när man blev orättvis.....

Lisbeth J*hnson och L*slie Desmond tror jag jobbar på ett sånt sätt, att det låter hästen vara med och bestämma, eller i alla fall så jobbar dom med hästen -inte emot den.

Istället för att "stänga" vägar, öppna upp i stället.

Kemin är det nog inget fel på - vi gillar varandra. Men uppenbarligen har jag inte varit tillräckligt lyhörd för hennes önskemål, eller helt enkelt inte gjort mig förtjänt av hennes respekt, eftersom hon krånglar när jag rider. Jag förstår att det är svårt att ge råd, men jag har grubblat mig blå över detta (sen jag läste djurkommunikatörens svar i går kväll och liksom fick bekräftat ännu tydligare at det här med att få vara delaktig i beslut är hela nyckeln till henne.) Tack för att du försöker i alla fall! jag tror också att det handlar om kärlek och respekt - vi har bara inte riktigt hittat dit...än.

Dreamer skrev:
Sen är det viktigt för min häst har jag märkt, att ge henne uttrymme att testa olika lösningar själv, istället för att styra för mycket. Och när hon hittat rätt, så kommer det massor med positiv feedback.

Sån är Monstret också, hon är otroligt intelligent, och tycker om att få klura ut saker på egen hand. ofta är det väl därför som det blir problem också, hon tycker att hon är smartare än jag och därför borde hon få bestämma :D. Men jag funderar över rent praktiska saker, hur man gör till exempel när man är ute i skogen och rider och så bryter kriget ut för att jag vill gå in på en viss skogsväg medan hästen vill gå närmaste vägen hem. en sån sak kan jag ju faktiskt inte låta henne bestämma - men att kriga funkar inte heller. Det blir bara värre då. Jag inbillar mig på nåt sätt att om jag låter henne vara med och bestämma, fundera och grunna på vissa saker, så kommer hon att bli nöjd och kunna överlämna de "viktiga" besluten till mig. Men hur får man hästen att fatta det :confused: Går det över huvud taget?

evis skrev:
Håller med dreamer, det är ju ett sto. Till viss del är nog de flesta ston såna :)

Och så är det ju det också ja. Men bara för att jag är kvinna tillåts ju inte jag bete mig hur som helst, inte ens när jag har värsta PMS:en. Jag tycker att jag beter mig konsekvent, lugnt, ger alltid eftergift och berömmer när hon gör rätt. Men tydligen är det inte tillräckligt. suck. :crazy:

Smajlet skrev:
Lisbeth J*hnson och L*slie Desmond tror jag jobbar på ett sånt sätt, att det låter hästen vara med och bestämma, eller i alla fall så jobbar dom med hästen -inte emot den.

har kikat lite på dem och tycker vad de sysslar med är intressant. ska faktiskt träffa en tränare i morgon som arbetar inom samma område som förhoppningsvis kan lära mig kommunicera lite bättre med henne. jag är bara rädd att det blir för mycket "lyd" och för lite "skulle du kunna tänka dig att" eftersom det nu är så viktigt för henne att bli tillfrågad.

Mitt sto blir väldigt uttråkad av att inte få aktevera sin hjärna så jag brukar ofta rida ut i skogen och klättra då hon får se ut den bästa vägen eller löshoppa eller uppsuten på serjer då hon får tänka på hur hon skall klara uppgiften hon kan även få friare tyglar i trav och galopp då hon får bussa lite men hon vet var gränsen går och hon slutar när jag säjer till.

Lycka till med hästen.

Så jobbar jag egentligen med alla mina hästar...dom får möjlighet att utveckla sig själva och sin kreativitet ( snyggt ordval :D ) Men det märks ju mera när och om man har en häst som "kräver" det...de flesta hästar är ju ganska okomplicerade..min 3 årshingst t ex valde jag mellan att kastrera( tycker inte att ha egentligen var ett kastreringsobjekt) eller köpa en shettishingst till honom....det blev det senare alternativet och nu är han tillfreds mera med sig själv vilket han inte var innan, och därmed trevligare mot mig också...

Häatar är ju individer samma som vi, och hundar, katter mm ...ston har jag faktiskt aldrig haft problem med, det är mest hingstar eller "låga" valacker..ranghöga passar mig nog bäst..dom är kul och oftast väldigt utvecklingsbara om man bara låter dom vara det. Ledarskap är idag ett farligt ord....många vet inte vad ordet egentligen betyder och tror att det bara är att visa att man är ledare...vilket fallet inte alls är.

Ja, jag har faktiskt till och med funderat på om det skulle hjälpa om hon fick en hagkompis till - en ranglåg individ som hon kunde få köra lite med :crazy: :o . Nu går hon nämligen ihop med en annan häst bara, ett mycket ranghögt sto, och Monstret blir totalt överkörd och får inte bestämma nånting, hon blir bara flyttad på hela tiden. så det är klart att hon har ett uppdämt medbestämmandebehov och blir trött när människorna också kommer och bestämmer över henne...

Tack för tipsen! Såna grejer gillar Monstret också. När hon får klura lite. Dessutom är ju hoppa alltid jätteroligt :D . Fast innan vi kan göra de där grejerna måste vi liksom komma överens om att jag måste få bestämma för det mesta, och att det är jag som säger när det är okej att hon är med om besluten. Som det är nu är det lite si och så med den saken, och det är lite farligt att rida henne :crazy: .

Bara en tanke..Kan det inte vara just det hon syftar på ?
Att hon är trött på det ranghöga stoets körande med henne och att hon inte får vara med och bestämma i hagen.Kan du inte byta hagkompis åt henne?

Jo, jag tror i alla fall att det har mycket med saken att göra, och tycker mig mer och mer ha märkt hur trött hon är på att bli runtskuffad - hon säger ifrån och kickar åt det andra stoet nu, när hon tycker att det blir för mycket. Problemet är att mamma har hästarna hemma och det är bara de två, just nu. Så det enda är väl att hoppas på att vi får dit någon mer hyresgäst (finns fler boxar) som förhoppningsvis är ranglåg och låter sig hunsas lite grand :crazy: .

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 433
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 189
Senast: Gunnar
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 476
Senast: MayGrace
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Tvättstugedrama
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat