Sv: Djurens Rätt om banveterinärerna
Vad säger ni om Djurens Rätts artikel om banveterinärernas arbetssituation?
Det säger att Eva Carlsson och Gunnel Söderbäck, ansvarig för DR arbetsgrupp för hästfrågor helt öppet och ogenerat berättar hur dåligt insatta de är.
Jag tycker själv att den är väldigt bra!
Jag tycker den är urdålig, och totalt ofullständig.
Att en halt häst tilläts starta i elitloppet har väckt många reaktioner, och banveterinären har fått kritik. Men det är många travhästar som startar trots att de inte är friska.
Vaddå många travhästar som startar trots att de inte är friska? Hur vet de ansvariga arbetsgruppen för hästfrågor det? Källa vore bra eftersom det är en allvarlig anklagelse!
Vidare i artikeln:
Hade det varit någon annan häst än Commander Crowe som varit halt under elitloppshelgen hade det förmodligen inte blivit några rubriker alls.
Då tycker jag att DR:s arbetsgrupp för hästfrågor gott kunde plocka fram ett sådant exempel då detta hänt. Att "förmoda" saker duger tyvärr inte...
Faktum är dock att detta bara är ett exempel av många sjuka och skadade hästar som kommer till start, eftersom banveterinärsystemet inte fungerar.
Det är helt OK att ha åsikten att banveterinärsystemet inte fungerar och givetvis måste man referera till väl underbyggd statestik när man framför sånna anklagelser. Om man vill bli trodd dvs.....
Veterinärens främsta uppgifter är att övervaka tävlingen, avliva svårt skadade hästar och eventuellt stoppa hästar som ej är i tävlingsmässigt skick från att starta. Det sistnämnda är kanske veterinärens viktigaste uppgift, men här finns stora brister.
Återigen..vilka är bristerna?
Under veterinärbesiktningen körs hästarna runt på en volt för att visas upp innan start. Hästarna är fullt utrustade och förspända framför sulkyn. Oftast är de även uppcheckade, vilket innebär att hästens huvud är fixerat i en onaturligt hög position, något som påverkar hästens rörelsemönster.
Här avslöjar de sin okunnighet (
igen). de flesta hästar går med en lång chek nu för tiden, fler och fler (tackvare framgångsrik avel) tävlar utan. Om man sedan studerar de hästar som tävlar utan chek (vilket betyder att de intar den position
de själva vill med huvudet) så springer de med rätt högt buret huvud. Men det kan ju inte DR:s "experter" veta...
På vissa banor åker kuskarna rakt ut på banan utan att ens ha passerat besiktningen.
På vilka banor? Hur ofta sker detta?
Besiktningen är dessutom fokuserad på att upptäcka hältor. Om en häst har ont i mun eller rygg, eller låter från luftvägarna undersöker man inte, trots att åtskilliga travhästar har bekymmer med just något av detta.
Men ÅHHH......En häst som låter från luftvägarna innan start får inte starta. Åtskilliga travare har bekymmer med just detta...jaha hur många startande travare har DR:s arbetsgrupp undersökt?
Nä jag kan inte påstå att jag är imponerad.
gulan